Rahsia Ecover

Rahsia Ecover - rahsiaecover.blogspot.com.

Kontrak Perjanjian

Rahsia Kontrak Perjanjian - kontrakperjanjian.blogspot.com.

Minisite Dengan Blogspot

Minisite Dengan Blogspot - minisitedengan.blogspot.my.

Rahsia Sebutharga

Rahsia Sebutharga - RahsiaSebutharga.blogspot.com.

Rahsia Sifu Jualan

Rahsia Sifu Jualan - Tips Efektif Melariskan Jualan Tanpa Pening-Pening.

22/04/2019

Bersedekah Secara Bermaruah

Salam.

Bersedekah jangan sampai jatuhkan maruah org.. Sebuah cerita yg sangat menyentuh & inspiring !!

Seorang lelaki tua dengan baju lusuh masuk ke sebuah kedai mewah. Dari bajunya, kelihatan lelaki tua tersebut dari golongan fakir. Para pengunjung di kedai tersebut melihat aneh kepada lelaki tua itu. Tetapi tidak dengan pemilik kedai....

Pemilik kedai: '' Mahu cari apa pakcik?'', bertanya ramah.

Lelaki tua: '' saya mahu beli selimut 6 helai untuk saya dan anak-isteri saya. Tapi....'', katanya penuh ragu.
Pemilik kedai: '' Tapi kenapa pakcik?''

Lelaki tua: '' Saya hanya punya wang 100 riyal. cukupkah untuk membeli 6 helai selimut. Tidak perlu yang bagus, yang penting dapat melindungi tubuh dari hawa dingin_.''

Pemilik kedai: '' Oh cukup pakcik! Saya ada selimut yang bagus dari Turki. Harganya cuma 20 riyal saja. Kalau pakcik membeli 5, saya beri bonus 1 helai.''

Lega...
Wajah lelaki tua itu bersinar cerah. Ia memberikan wang 100 riyal, lalu membawa selimut yang dibelinya dan terus pulang.

Seorang teman pemilik kedai yang sedari tadi melihat dan mendengar hal tersebut kemudian bertanya pada pemilik kedai..:''
_adakah kamu tersilap?  Kamu kata selimut itu yang paling baik dan mahal yang ada dikedaimu ini. Kelmarin kamu menjualnya kepadaku dengan harga 450 riyal. Sekarang kamu menjual kepada lelaki tua itu 20 riyal?'' katanya, kehairanan.

Pemilik kedai berkata: '' Benar. Memang harga selimut itu 450 riyal, dan aku menjualnya kepadamu tidak kurang dan tidak lebih. Tetapi kemarin aku berdagang dengan manusia. Sekarang aku berdagang dengan Allah.

Demi Allah! Sesungguhnya aku tidak menginginkan wangnya sedikitpun. Tapi aku juga ingin menjaga maruah lelaki tua tersebut agar dia seolah-olah bukan menerima sedekah daripadaku hingga membuatnya berasa malu.

Demi Allah! "Aku hanya ingin lelaki tua itu dan keluarganya terhindar dari cuaca musim dingin yang akan sampai tidak lama lagi. Dan aku pun berharap agar Allah menghindarkanku dan keluargaku dari panasnya api neraka."

Sungguh tinggi nilai amal dan sedekah jika kita dapat melakukannya secara sembunyi atau tanpa  membuat orang lain berasa rendah diri.

C & P

Wassalam.

27/03/2019

57 Marketing Untuk Si Pemalas

Salam.
Akhirnya sampai jua buku yang diorder daripada sifufbads.

Minggu lepas dapat emel ..sifufbads bagi percuma..just bayar pos laju je rm 10.

Pergh! Musuh jangan dicari ..rezeki kena rembat awal-awal lagi.

Hari ni..posmen datang...hahaha..seminggu  jugakla menunggu.
Dah belek2 random .buku ni.

Isinya padat..kalo dicicah dengan produk yang syarikat ada memang terbaik.
Penulisan macam biasa ..sifufbads. teori2 tak main ...kebanyakan praktikal.

Boleh terus buat..kalo malas sekali pun..boleh faham apa nak buat jika baca buku ni.

Tq ..sifufbads.. banyak pahala akhirat diaorang dapat..sebab bagi percuma.

Wassalam.

22/03/2019

Rate Pos Laju Naik, Harga Barang Pun Naik

Salam.

Dah lama x pos barang pelanggan.

Bila pos semalam..tengok-tengok rate untuk sampul S 0.5 kg dah naik.

Bulan lepas rm 7.40 sekarang dah rm 7.90. Rupenye berkuatkuasa 1 mac.

Hohoho...kalo dah kos delivery naik harga barang pun kena naikkan.

Sebelum ni saya bagi tawaran postage percuma.

So dah xboleh bagi percuma ..kena cas pada pelanggan.

Ingat nak cas dalam rm 5 hinggit..kesian kat pelanggan pulak.

Tapi orang lain ada letak rm 10 hinggit untuk pos laju.

Boleh la kot.

Kalo dah produk power..mesti pelanggan xkisah punyer.

Wassalam.

05/03/2019

Nak Bisnes Apa ye?

Salam.

Ramai yang menghadapi masalah xtau nak bisnes apa.

Xde idea..

Ada idea pun sekerat jalan je. Bila xde hasil..stop buang benda lain pulak.

Buat bisnes secara acah-acah. Xnak keluar dari zon selasa.

Saya gariskan 3 tips untuk anda tahu ..bisnes apa yang sesuai dengan anda.

1. Lihat balik sijil, Diploma atau Degree yang korang pernah dapat dulu. Bermakna anda ada kemahiran dalam berkenaan. Maka boleh buat bisnes dengan apa yang anda mahir.

2. Apa yang anda minat...lihat kat dalam ruang rumah..apa yang anda suka buat. Anda suka buang masa dengan aktiviti apa. Aktiviti ini juga boleh dijadikan bisnes dan memberi rezeki untuk anda. Yang penting sekali anda akan tetap lakukan walaupun ianya tidak mendatangkan hasil..kerana anda suka melakukannya.

3. Bekerja dengan orang. Kemudiaan cedok ilmu yang dia ada atau sistem bisnes yang dia buat. Replicated kat dalam bisnes baru anda. Pastikan bisnes yang anda cedok proven sukses. Baru mudah nak follow.

Itu saja tips untuk pagi ni..untuk yang x tau nak bisnes apa.

Wassalam.

23/02/2019

Lubuk Sebutharga

Salam.

Untuk mencari lubuk sebutharga kita kena tahu kemampuan sesebuah organisasi untuk berbelanja.

Kebiasaannya sesuatu agensi akan sentiasa mempunyai bajet yang dinamakan Belanja Mengurus.

Belanja mengurus adalah bajet yang diperlukan untuk menjalankan operasi disesebuah agensi.

Bagi perbelanjaan diluar jangka atau projek-projek yang baru ia dikenali sebagai One Off iaitu bajet yang akan dihabiskan dalam tahun berkenaan sahaja untuk satu-satu sebutharga atau projek.

Terdapat beberapa peringkat lubuk yang anda boleh masuk iaitu:-

1. Kementerian
2. Jabatan di bawah kementerian.
3. Agensi di negeri-negeri
4. IPTA
5. Sekolah-sekolah.

Diperingkat kementerian selalunya akan melibatkan sejumlah kos projek yang besar. Kerana kementerian akan membuat perolehan untuk agensi di negeri-negeri. Selalunya projek adalah berbentuk tender. Namun terpulang kepada kemampuan kewangan untuk memasuki peringkat yang mana.

Bagi sebutharga ianya selalu dibuka oleh jabatan-jabatam dibawah kementerian kerana mereka tidak perlu untuk memohon kelulusan daripada kementerian terutama mendapatkan tandatangan daripada KSU yang mana sangat tidak disukai pengarah sesebuah agensi.

Sebutharga juga mengambil masa yang singkat dan mudah dikeluarkan berbanding dengan tender. Oleh itu ia menjadi favorit jabatan-jabatan di bawah kementerian.

Antara kementerian yang mempunyai banyak agensi di peringkat negeri pula adalah Kementerian Kesihatan dan juga Kementerian Pendidikan.

Lagi kecil agensi maka lagi kurang persaingan. Maka peluang untuk anda menang sesuatu sebutharga adalah lebih besar.

Saya galakkan anda untuk memulakan bisnes sebutharga dengan fokus kepada agensi-agensi di bawah kementerian terlebih dahulu. Persaingan di peringkat kementerian ibarat bersaing di lautan yang luas dan anda memerlukan tali joran yang lebih panjang.

Wassalam

Perancangan Sebutharga Agensi

Salam.

Perancangan sebutharga untuk tahun mendatang akan dibuat seawal bulan Disember dan dimasukan ke dalam sistem eperolehan sebelum 15 Disember.

Tujuannya adalah memastikan bajet yang diperuntukan oleh kementerian dapat digunakan secara maksimum kalo boleh pada penghujung tahun prestasi perbelanjaan adalah 90 % ke atas.

Apakah peranan anda di sini?

Peranan anda adalah untuk memberikan cadangan kepada agensi apa yang perlu mereka lakukan untuk tahun tersebut.

Anda perlu menghantar proposal ataupun ringkasan eksekutif bagi memudahkan kerja-kerja yang akan dilakukan oleh penyedia sebutharga.

Contohnya adalah anda membantu dari segi penyediaan spesifikasi sebutharga dan anggaran harga yang perlu diletakkan di dalam borang perancangan projek agensi.

Secara tidak langsung anda akan dipelawa untuk memasuki tawaran sebuatharga berkenaan sekiranya ia diluluskan oleh ahensi dan ia juga satu advantage buat anda kerana sudah mengetahui apa spesifikasi yang diperlukan.

Maka bulan 10 dan bulan 11 adalah bulan terbaik untuk.anda menghantar proposal atau ringkasan eksekutif kepada pegawai penyedia sebuthatga.

Wassalam.

21/02/2019

Pos Laju Salah Hantar Sampai Sarikei

Salam.

18.2.19 hari isnin . Saya pos barang client beralamat di Bangi.

21.2.19 hari khamis. Client wasap kata barang belum sampai.

Pos laju beb bayar 7 hinggit tu..free postage.

Saya pun buka laman pos ju..masukan nombor tracking..fulaweh..barang aku pergi sampai sarikei nun dekat Sarawak.

Apa nak buat..saya emel dekat aduan pos laju..faham2 je la bukan kita sorang buat aduan. Xtau la bila diaorang nak feedback.

Masalahnya adalah client dekat bangi ni. Saya pos barang dekat pejabat pos Pulapol KL.

So apa kita nak buat dalam keadaan macam ni.

Sebagai peniaga kita kena jujur. Ceritakan hal yang sebenarnya kepada client dan hantar produk yang baru.

Kalo barang yang sampai sarikei tu patah balik semula ke semenanjung..mintak client pulangkan semula. Sekiranya client jujur kita akan dapat semula. Kalo tidak.

Semestinya saya akan rugi. Tapi itu la sebenarnya jiwa peniaga yang sebenar.

Sekarang ni tunggu feedback dari pos laju dan besok kena pos barang yang baru kepada client.

Latest update .. 22.2.19 sampai juga kat bangi akhirnya. Selamat xperlu nak pos semula barang.

Wassalam.

Peringatan

Ini adalah blog peribadi.Sebarang pendapat yang saya luahkan di sini adalah dari saya sendiri ,tidak melibatkan mana mana pihak kecuali jika saya letakkan nama pemiliknya.
Sebarang PRINT SCREEN terhadap blog ini adalah dilarang kecuali atas keizinan tuan punya blog. Tuan punya blog tidak teragak agak mengambil tindakan undang-undang jika hak persendirian ini dicabuli.

Pendapat penulis tidak semestinya kekal dan sebarang kesalahan tatabahasa dan ejaan adalah disengajakan bagi menghasilkan karya yang santai serta mudah difahami.

Terima Kasih ..

Risi Yusoff