Rahsia Ecover

Rahsia Ecover - rahsiaecover.blogspot.com.

Kontrak Perjanjian

Rahsia Kontrak Perjanjian - kontrakperjanjian.blogspot.com.

Minisite Dengan Blogspot

Minisite Dengan Blogspot - minisitedengan.blogspot.my.

Rahsia Sebutharga

Rahsia Sebutharga - RahsiaSebutharga.blogspot.com.

Rahsia Pengucapan Awam

Rahsia Pengucapan Awam - Gaya Sheikh Ahmed Deedat.

13/01/2017

Malulah Nak Berniaga

"Malulah nak berniaga"

Sebut pasal berniaga, teringat kecil2 dulu mak saya jual macam2 nak menyara kami.almaklum ibu yang tak berapa tunggal... so manalah ada pendapatan tetap... kuih, nasi lemak, kerepek.. haa kitorang 7 beradik lah yang angkut sekali bwk gi skolah petang tu..cuma saya lah malu skit..tapi ikut jugaklah jual macam2... Ada darah meniaga kot dalam bdn ni..

Okey, bukan nak cerita sejarah lama.. tapi apa yang saya nak kongsikan disini adalah rasa malu nak berniaga... Tipulah kalau siapa2 yang nak berniaga takde rasa malu . Tak kisahlah apa jua jenis perniagaan pun..betul  tak? Saya pun pelik kenapa nak rasa malu sedangkan perniagaan adalah perkara yang penting dalam Islam..9/10 punca pendapatan datang dari berniaga. Model terbaik Nabi Kesayangan kita juga berniaga sejak umur 12tahun..Perniagaan menjadi satu terminologi yang sering disebut dalam al-Quran. Contoh ayat Al-Quran “Sesungguhnya orang yang selalu membaca kitab Allah dan tetap mendirikan solat serta mendermakan dari apa yang Kami kurniakan kepada mereka secara sembunyi atau secara terang-terangan, mereka mengharapkan sejenis perniagaan yang tidak akan rugi(35:29)”

“Wahai orang-orang yang beriman. Mahukah Aku tunjukkan sesuatu perniagaan yang boleh menyelamatkan kamu dari azab seksa yang tidak terperi sakitnya? Yakni kamu beriman kepada Allah dan rasul-Nya, serta kamu berjuang membela dan menegakkan ugama Allah dengan harta benda dan diri kamu, yang demikian itulah yang lebih baik bagi kamu, jika kamu hendak mengetahui (61:10-11)”

Kenapa Allah menyebut perniagaan dan bukan pekerjaan? Kerana perniagaan itu ialah sesuatu yang menguntungkan tapi boleh juga merugikan sekiranya tidak dijalankan dengan betul.

Saya ni bukanlah sempurna sangat dan memang takde sijil nak mengajar2 orang ni. Tapi apa yang saya ceritakan adalah berdasarkan pengalaman saya. Bercerita tentang rasa malu..kalau nak ikutkan memang pelik sebab berniaga tu baik... tapi hakikatnya takboleh nak lari dari rasa malu.. termasuklah saya sendiri.. Saya sendiri rasa malu ketika mula2 nak berniaga online dahulu.. Walhal online je pun.. bukan ada orang nampak muka saya... bukannya kene ketuk pintu rumah orang malam2 buta..... ya ampunn malu rasa macam kena menari tak pakai baju tengah jalan.. Malu rasa macam mintak sedekah..Malu rasa macam nak merompak... Malu fikir apa orang cakap.. kot tak cukup duit ke budak ni.. Agaknya kalau dulu2 mak saya fikir malu, rasanya kami adik bradik makan pasir jer la jwbnya.. tak pun makan rumput. hahhaha...

Memang saya ni pemalu, tanyalah ahli keluarga dan kawan2 rapat saya. Sebab tu bila saya berjaya dalam perniagaan melalui online ni.. kwn2 pelik..  Kalau saya tak lawan rasa malu saya dulu agaknya saya tak rasa kemanisan berniaga sekarang..sangatttt manisss..masyaAllah..Alhamdulillah atas kurniaan ini... Cabaran dan dugaan berniaga sangat kuat.. Kita kene tanya balik kenapa harus malu? lepas tu, tanya diri sendiri balik, kenapa kita kena berniaga? Suka2? Ikut2 orang?Nak cepat kaya? Kalau kita berniaga tanpa sebab yg jelas.. haa tu yang jadi MALU TAK BERTEMPAT.... Kita bukannya buat sesuatu yang haram. Kita hanya berkongsi.. berkongsi apa yang kita rasa, membimbing mereka yang memerlukan.. lepas tu dapatlah untung runcit dan bonus dari company.. dan pelbagai lagi kebaikan berniaga..priceless..

Sebab tu waktu baru2 nak start, saya lawan rasa malu,saya email semua orang beritahu apa yang saya jual. Saya tulis blog..impian saya sangat besarrrrr .. lebih besar dari rasa malu tu.. Sebab tu buat jer... (Ikutkan memang malu oooo nak  tulis blog dan nak update facebook.. maluuu.. dah ler gagal dlm bidang perubatan luar negara alih2 balik malaysia meniaga produk pulak.. maluu mattt tauuu.. hahaha) tapi sy ckp dgn diri saya.. "ala online sahaja.. orang bukan nampak pun aku.. aku ada produk yang bagus. jadi kenapa harus malu nak berkongsi .. aku dah rasa kelebihan produk ini.. kenapa nak sembunyi.. aku tak mintak atau paksa diorang beli.. Kalau nak beli aku tolong. Kalau taknak sudah... aku pun tak sakit hati"... Jadi kenapa harus malu?.. Patutnya malu kalau tak berusaha bersungguh2 untuk mengubah diri sendiri. Patutnya malu kalau tak ambil peluang belajar dan mengajar.

Kesimpulannya tanamlah dalam diri anda yang anda hanya berkongsi bukan menjual. (memangla berniaga kena menjual. dah nama pun meniaga.. mana ada berniaga tak menjual.. cuma kalau nak hapuskan rasa malu dan taknak fikir perkataan keramat 'menjual' ... maka tanamlah dalam diri anda.. yang anda hanya berkongsi.. sharing not selling...  berkongsi kerana ingin mengejar impian membantu yang tersayang...berkongsi kerana nak orang lain rasa apa yang anda rasa.... haa itu topik lain pulak.. tapi awal2 ni.. buang rasa malu tak bertempat tu...

Ingat yer bahawa perniagaan bukan sahaja melibatkan perkara jual beli barang fizikal. Malah ia juga melibatkan seluruh aspek kehidupan kita,mengubah diri menjadi lebih baik dan lebih kreatif (bersikap jujur, adil, toleransi,etc), membina ukhuwwah.... Haa, kalau tak berubah2, itulah yang patut malu.

Semoga bermanfaat ( amir getaharab.com)

01/01/2017

Selamat Tahun Baru 2017

Salam.

*Waktu berlalu begitu pantas* menipu kita yg terlena, belum sempat berzikir di waktu pagi, hari sudah menjelang siang, belum sempat bersedekah pagi, matahari sudah meninggi.

*Cadangnya* pukul 9.00 pagi hendak solat Duha, tiba-tiba azan Zuhur sudah terdengar, teringin setiap pagi membaca 1 juzuk Al-Quran, menambah hafalan satu hari satu ayat, itu pun tidak dilakukan.

*Komitmen* tidak akan melewatkan malam kecuali dgn tahajjud dan witir, walaupun hanya 3 rakaat, semua tinggal angan-angan.

Beginikah berterusannya nasib *hidup* menghabiskan umur? Berseronok dgn usia?

Lalu tiba-tiba menjelmalah *usia* di angka 30, sebentar kemudian 40, tidak lama terasa menjadi 50 dan kemudian orang mula memanggil kita dgn panggilan "Tuk Wan, Tuk Nek" menandakan kita sudah tua.

Lalu sambil *menunggu Sakaratul Maut* tiba, diperlihatkan catatan amal yg kita pernah buat?

Astaghfirullah, *ternyata tidak seberapa* sedekah dan infak cuma sekadarnya, mengajarkan ilmu tidak pernah ada, silaturrahim tidak pernah buat.

Justeru, apakah ruh ini tidak akan melolong, meraung, menjerit menahan kesakitan di saat berpisah drp tubuh ketika *Sakaratul Maut*?

Tambahkan usiaku ya Allah, aku *memerlukan waktu* utk beramal sebelum Kau akhiri ajalku.

Belum cukupkah kita *menyia-nyiakan* waktu selama 30, 40, 50 atau 60 tahun?

*Perlu berapa tahun* lagikah utk mengulang pagi, siang, petang dan malam, perlu berapa minggu, bulan, dan tahun lagi agar kita bersedia utk mati.

Kita tidak pernah merasa kehilangan waktu dan kesempatan utk menghasilkan pahala, maka 1000 tahun pun *tidak akan pernah cukup* bagi orang-orang yg terlena.

Selamat tahun baru 2017

Salam tulus ikhlas,

31/12/2016

Wasiat 2016

Salam..

Hari ini adalah hari terakhir dalam tahun 2016... Banyak kenangan yang Tuhan beri untuk kita.. Menangis, ketawa, suka duka .. semua bersatu dalam 1 ujian..

Maafkan saya kalau selama ini ada yang terguris hati dan sebagainya.. Salah dan khilaf yang tak dapat dipisahkan dengan manusia sama ada sengaja mau pun tidak. Semua nya tak ada niat.. Biasa lah..

Kekadang terlepas cakap tanpa sedar.. Cuma jangan lupakan saya andai kata suatu hari nanti kita terpisah.

Semoga ada manfaat disebalik setiap kejadian. Itulah sebaiknya buat kita semua. Akhir kata semoga kita semua diberkati dlm kehidupan seharian...

*HATI SEPERTI KACA*
   Jangan bagi retak...
*AKAL SEPERTI AIR*
   Jangan bagi kering...
*IMAN SEPERTI DEBU*
   Jangan bagi hilang..                        *PERSAUDARAAN SEPERTI TALI*
   Jangan bagi putus...

          *HARAP TAHUN 2017*
   *MENJADIKAN LEBIH INDAH*

22/12/2016

Gaji Graduan RM 6,500

Salam.

Kajian oleh jobsdb.com kebanyakkan graduan inginkan gaji RM 6500 baru boleh hidup selesa

Gaji berkenaan dalam sektor awam memang tidak dapat walaupun bermula dengan gred 41.

Setelah bekerja selama 10 tahun pun dalam sektor awam anda belum tentu mendapat gaji RM 6500 sebulan...itu la hakikatnya

Kecuali anda di dalam skim yang naik pangkat dengan cepat seperti skim PTD dan Medical Officer.

Didalam sektor swasta anda akan dapat gaji sebegitu sekiranya bekerja dalam bidang profesional seperti membuka firma guaman atau klinik sendiri.

Wassalam.

16/12/2016

Just Do Your Job

Salam,

Sila2 wara-wara kan..
Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) telah memperkenalkan perkataan "Swafoto" bagi perkataan "Selfie"yang kita selalu gunakan selama ini. Ayuh, kita ubah kebiasaan itu. Biasakan yang betul dan betulkan yang biasa.
Swafoto - gambar kendiri, berswafoto - mengambil gambar kendiri, menswafoto - perbuatan merakam gambar sendiri. Jom kita gunakan bahasa Melayu dgn betul. Indahnya bahasa kita.
Suri Teladan – Role Model
Jerayawara – Road Show
Latar Pentas – Back Drop
Gegantung – Bunting
Imej Tumpu – Highlight
Parkir – Parking
Pascanilai – Postmortem
Swafoto – Selfie
Kira detik – Count Down
Bilik acu – Fitting Room
Ujana teh – Garden tea
Persantaian -Resort

EJAAN YANG MENGELIRUKAN:
Banyak calon peperiksaan dan orang ramai yang masih berasa keliru akan ejaan bagi sesetengah perkataan yang digunakan dalam pertuturan ataupun penulisan dalam seharian. Sesungguhnya, kekeliruan ini dikatakan berlaku apabila mereka mendapat input atau informasi ejaan yang berlainan daripada pihak media massa dan guru subjek. Biasanya kesilapan ini berlaku sejak sekolah rendah lagi sehingga terbawa-bawa ke meja peperiksaan.
Berikut merupakan perkataan yang biasa kita temui:
1. resepi ❌ resipi ✔
2. menyakinkan ❌ meyakinkan ✔
3. istirehat ❌ istirahat ✔
4. kadang-kala ❌ kadangkala ✔
5. sambilewa ❌ sambalewa ✔
6. dasyat ❌ dahsyat ✔
7. insuran ❌ insurans ✔
8. ambulan ❌ ambulans ✔
9. juwita ❌ juita ✔
10. unggu ❌ ungu ✔
11. mengulangkaji ❌ mengulang kaji ✔
12. penguatkuasa ❌ penguat kuasa ✔
13. gambarajah ❌ gambar rajah ✔
14. redha ❌ reda ✔
15. kerinting ❌ keriting ✔
16. bergu ❌ beregu ✔
17. kontingen ❌ kontinjen ✔
18. mengenengahkan ❌ mengetengahkan ✔ 19. mengenepikan ❌ mengetepikan ✔
20. mengkedepankan ❌ mengedepankan ✔ 21. mengkebelakangkan ❌ mengebelakangkan ✔
22. sihat walafiat ❌ sihat wal afiat ✔
23. majerin❌ marjerin ✔
24. rempah ratus❌ rempah-ratus ✔
25. alat siaraya ❌ alat siar raya ✔
26. margasatwa ❌ mergastua ✔
27. workshop (bi) ❌ woksyop (bm) ✔
28. bertungkus-lumus ❌ bertungkus lumus ✔
29. limau kasturi ❌ limau kesturi ✔
30. walaubagaimanapun ❌ walau bagaimanapun ✔
31. mee ❌ mi ✔
32. kuey teow ❌ kuetiau ✔
33. respon ❌ respons ✔
34. sunnah ❌ sunah ✔
35. ramadhan ❌ ramadan ✔
36. leukimia ❌ leukemia ✔
37. emel ❌ e-mel ✔ di-e-melkan & meng-e-melkan
38. katrij ❌ kartrij ✔
39. cop nama ❌ cap nama ✔
40. Insha Allah ❌ Insya-Allah ✔
41. alergik ❌ alergi ✔
42. ansurans ❌ ansuran ✔
43. urusetia❌ urus setia ✔
44. keretapi ❌ kereta api ✔
45. merbahaya ❌ berbahaya/marabahaya ✔
46. naskah ❌ naskhah ✔
47. atlit ❌ atlet ✔
48. war-war ❌ uar-uar/wara-wara ✔
49. urusetia ❌ urus setia ✔
50. fax ❌ faks/faksimile ✔
51. was-was ❌ waswas ✔
52. stokin ❌ stoking ✔
53. karenah❌ kerenah ✔
54. kemaskini ❌ kemas kini ✔
55. ulangkaji ❌ ulang kaji ✔
56. pra sekolah ❌ prasekolah ✔
57. temu janji ❌ janji temu ✔
57. menghadkan ❌ mengehadkan ✔
58. hajjah ❌ hajah ✔
59. agen ❌ ejen ✔

Akhir kata, pembaca sudah pasti akan berasa pelik akan perkataan yang telah disenaraikan seperti di atas. Namun, perkataan yang kita berasa pelik itulah sebenarnya merupakan ejaan yang betul mengikut Kamus Dewan Edisi ke-4. Jadi, betulkan yang salah dan biasakan yang betul.

Penggunaan Perkataan Yang Perlu Diberi Perhatian

Salam,

Sila2 wara-wara kan..
Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) telah memperkenalkan perkataan "Swafoto" bagi perkataan "Selfie"yang kita selalu gunakan selama ini. Ayuh, kita ubah kebiasaan itu. Biasakan yang betul dan betulkan yang biasa.
Swafoto - gambar kendiri, berswafoto - mengambil gambar kendiri, menswafoto - perbuatan merakam gambar sendiri. Jom kita gunakan bahasa Melayu dgn betul. Indahnya bahasa kita.
Suri Teladan – Role Model
Jerayawara – Road Show
Latar Pentas – Back Drop
Gegantung – Bunting
Imej Tumpu – Highlight
Parkir – Parking
Pascanilai – Postmortem
Swafoto – Selfie
Kira detik – Count Down
Bilik acu – Fitting Room
Ujana teh – Garden tea
Persantaian -Resort

EJAAN YANG MENGELIRUKAN:
Banyak calon peperiksaan dan orang ramai yang masih berasa keliru akan ejaan bagi sesetengah perkataan yang digunakan dalam pertuturan ataupun penulisan dalam seharian. Sesungguhnya, kekeliruan ini dikatakan berlaku apabila mereka mendapat input atau informasi ejaan yang berlainan daripada pihak media massa dan guru subjek. Biasanya kesilapan ini berlaku sejak sekolah rendah lagi sehingga terbawa-bawa ke meja peperiksaan.
Berikut merupakan perkataan yang biasa kita temui:
1. resepi ❌ resipi ✔
2. menyakinkan ❌ meyakinkan ✔
3. istirehat ❌ istirahat ✔
4. kadang-kala ❌ kadangkala ✔
5. sambilewa ❌ sambalewa ✔
6. dasyat ❌ dahsyat ✔
7. insuran ❌ insurans ✔
8. ambulan ❌ ambulans ✔
9. juwita ❌ juita ✔
10. unggu ❌ ungu ✔
11. mengulangkaji ❌ mengulang kaji ✔
12. penguatkuasa ❌ penguat kuasa ✔
13. gambarajah ❌ gambar rajah ✔
14. redha ❌ reda ✔
15. kerinting ❌ keriting ✔
16. bergu ❌ beregu ✔
17. kontingen ❌ kontinjen ✔
18. mengenengahkan ❌ mengetengahkan ✔ 19. mengenepikan ❌ mengetepikan ✔
20. mengkedepankan ❌ mengedepankan ✔ 21. mengkebelakangkan ❌ mengebelakangkan ✔
22. sihat walafiat ❌ sihat wal afiat ✔
23. majerin❌ marjerin ✔
24. rempah ratus❌ rempah-ratus ✔
25. alat siaraya ❌ alat siar raya ✔
26. margasatwa ❌ mergastua ✔
27. workshop (bi) ❌ woksyop (bm) ✔
28. bertungkus-lumus ❌ bertungkus lumus ✔
29. limau kasturi ❌ limau kesturi ✔
30. walaubagaimanapun ❌ walau bagaimanapun ✔
31. mee ❌ mi ✔
32. kuey teow ❌ kuetiau ✔
33. respon ❌ respons ✔
34. sunnah ❌ sunah ✔
35. ramadhan ❌ ramadan ✔
36. leukimia ❌ leukemia ✔
37. emel ❌ e-mel ✔ di-e-melkan & meng-e-melkan
38. katrij ❌ kartrij ✔
39. cop nama ❌ cap nama ✔
40. Insha Allah ❌ Insya-Allah ✔
41. alergik ❌ alergi ✔
42. ansurans ❌ ansuran ✔
43. urusetia❌ urus setia ✔
44. keretapi ❌ kereta api ✔
45. merbahaya ❌ berbahaya/marabahaya ✔
46. naskah ❌ naskhah ✔
47. atlit ❌ atlet ✔
48. war-war ❌ uar-uar/wara-wara ✔
49. urusetia ❌ urus setia ✔
50. fax ❌ faks/faksimile ✔
51. was-was ❌ waswas ✔
52. stokin ❌ stoking ✔
53. karenah❌ kerenah ✔
54. kemaskini ❌ kemas kini ✔
55. ulangkaji ❌ ulang kaji ✔
56. pra sekolah ❌ prasekolah ✔
57. temu janji ❌ janji temu ✔
57. menghadkan ❌ mengehadkan ✔
58. hajjah ❌ hajah ✔
59. agen ❌ ejen ✔

Akhir kata, pembaca sudah pasti akan berasa pelik akan perkataan yang telah disenaraikan seperti di atas. Namun, perkataan yang kita berasa pelik itulah sebenarnya merupakan ejaan yang betul mengikut Kamus Dewan Edisi ke-4. Jadi, betulkan yang salah dan biasakan yang betul.

01/12/2016

Poket Bocor

Salam

*POKET BOCOR*

إحذروا *الكيس المثقوب*

*Hati-hati dengan poket yg bocor*

" تتوضأ أحسن وضوء " لكــن. .. تسرف في الماء' *كيس مثقْوب*

Engkau telah berwudhu dgn sebaik2 wudhu akan tetapi engkau boros memakai air
*Poket bocor*

" تتصدق عَلى الفقراء بمبلغ ثم .. تذلهم وتضايقهم *كيس مثقْوب.

Engkau bersedekah kepada fakir miskin kemudian,  engkau menghina dan menyulitkan mereka.
*Poket bocor*

تقوم الليل وتصوم النهار وتطيع ربك" لكــن. .. قاطع الرحم *كيس مثقْوب*

Engkau solat malam hari, puasa di siang hari,  dan mentaati tuhanmu,  tapi engkau memutuskan silaturrahmi
*Poket bocor*

تصوم وتصبر عَلى الجوع و العطش" لكـن .. تسب وتشتم وتلعن *كيس مثقْوب*

Engkau sabar dengan haus dan lapar,  tapi engkau menghina dan mencaci *poket bocor*

" *تلبسين الطرحه والعباية فوق الملابس* "لكـن .. العطر فواح *كيس مثقْوب*

Engkau memakai baju jubah dan kebaya,  tapi minyak Wangi menyengat,
*Poket bocor*

تكرم ضيفك وتحسن إليه لكـن .. بعد خروجه تغتابه وتخرج مساوئه *كيس مثقْوب*

Engkau memuliakan tetamu dan berbuat baik kepadanya,  tapi setelah dia pergi engkau mengumpatnya
*poket bocor*

أخيرا ً لا تجمعوا حسناتكم في كيس مثقْوب . تجمعوها بصعوبة من جهة .. ثم تسقط بسهولة من جهه أخرى..
*يا رب اسألك لي ولأحبتي الهداية والغفران* .

Pada akhirnya *engkau hanya mengumpulkan kebaikanmu dalam poket bocor,*  satu sisi engkau mengumpulkan dengan susah payah kemudian engkau menjatuhkannya dg mudah di sisi lain.
Ya Robb, kami mohon hidayah dan ampunan atas kami dan orang-orang yang kami cintai

*عجائب الشعب العربي* :
Keganjilan-keganjilan orang-orang Arab (secara khusus dan kaum muslimin umumnya)

1- لايستطيع السفر للحج لأن تكلفة الحج مرتفعه .. لكن يستطيع السفر رغبةً في تغيير الجو !
*ألا إن سلعة الله غالية*

1. Tidak mampu pergi haji kerana pembiayaan besar,  akan tetapi sanggup pergi holiday  makan angin ,
*bukankah perdagangan Allah itu mahal*

2- لايستطيع شراء الأضحية لغلاء السعر لكن يستطيع شراء آيفون لمواكبة الموضة.
*ألا إن سلعة اللَّـه غالية*

2. Tidak sanggup membeli haiwan qurban kerana harganya yg mahal,  tapi sanggup membeli iPhone  ganti model baharu. 
*bukankah perdagangan Allah itu mahal*

3- يستطيع قراءة محادثات تصل إلى ١٠٠ محادثه في اليوم ..
ولا يستطيع قراءة ١٠ آيات من القرآن بحجة ليس لديه وقت لقراءة القرآن
*ألا إن سلعة الله غالية*

Sanggup membaca wasap berpuloh group setiap hari,  namun tidak sanggup membaca 10 ayat alquran  dengan alasan tiada waktu yg cukup untuk membaca. 
*bukankah perdagangan Allah itu mahal*

������������������

Wassalam

Peringatan

Ini adalah blog peribadi.Sebarang pendapat yang saya luahkan di sini adalah dari saya sendiri ,tidak melibatkan mana mana pihak kecuali jika saya letakkan nama pemiliknya.
Sebarang PRINT SCREEN terhadap blog ini adalah dilarang kecuali atas keizinan tuan punya blog. Tuan punya blog tidak teragak agak mengambil tindakan undang-undang jika hak persendirian ini dicabuli.

Pendapat penulis tidak semestinya kekal dan sebarang kesalahan tatabahasa dan ejaan adalah disengajakan bagi menghasilkan karya yang santai serta mudah difahami.

Terima Kasih ..

Risi Yusoff