Rahsia Ecover

Rahsia Ecover - rahsiaecover.blogspot.com.

Kontrak Perjanjian

Rahsia Kontrak Perjanjian - kontrakperjanjian.blogspot.com.

Minisite Dengan Blogspot

Minisite Dengan Blogspot - MinisiteDengan.Blogspot.com.

Rahsia Sebutharga

Rahsia Sebutharga - RahsiaSebutharga.blogspot.com.

Rahsia SEO

Rahsia SEO Dengan Blogspot Dibongkar!!! - RahsiaSeoDengan.blogspot.com.

22/09/2016

Ducks Quack, Eagles Soar

Just couldn't resist sharing..

Ducks Quack, Eagles Soar

I was waiting in queue for a ride at the airport. When a cab pulled up, the first thing I noticed was that the taxi was polished to a bright shine. Smartly dressed in a white shirt, black tie, and freshly pressed black slacks, the cab driver jumped out and rounded the car to open the back passenger door for me.

He handed me a laminated card and said: 'I'm Abdul, your driver. While I'm loading your bags in the trunk I'd like you to read my mission statement.'

Taken aback, I read the card. It said: Abdul's Mission Statement:
To get my customers to their destination in the quickest, safest and cheapest way possible in a friendly environment.

This blew me away. Especially when I noticed that the inside of the cab matched the outside. Spotlessly clean!

As he slid behind the wheel, Abdul said, 'Would you like a cup of coffee? I have a thermos of regular and one of decaf.'

I said jokingly, 'No, I'd prefer a soft drink.'

Abdul  smiled and said, 'No problem. I have a cooler up front with regular and Diet Coke, lassi, water and orange juice.'

Almost stuttering, I said, 'I'll take a Lassi.'

Handing me my drink, Abdul said, 'If you'd like something to read, I have The NST , Star and Sun Today.'

As they were pulling away, Abdul handed me another laminated card, 'These are the stations I get and the music they play, if you'd like to listen to the radio.'

And as if that weren't enough, Abdul  told me that he had the air conditioning on and asked if the temperature was comfortable for me.

Then he advised me of the best route to my destination for that time of day. He also let me know that he'd be happy to chat and tell me about some of the sights or, if I preferred, to leave me with my own thoughts.

'Tell me, Abdul ,' I was amazed and asked him, 'have you always served customers like this?'

Abdul  smiled into the rear view mirror. _"No, not always. In fact, it's only been in the last two years. My first five years driving, I  spent most of my time complaining like all the rest of the cabbies do. Then I heard about POWER OF CHOICE one day."_

*Power of choice is that you can be a duck or an eagle*.

'If you get up in the morning expecting to have a bad day, you'll rarely disappoint yourself. Stop complaining!'

'Don't be a duck. Be an eagle. Ducks quack and complain. Eagles soar above the crowd.'

'That hit me. really hard' said Abdul.

'It is about me. I was always quacking and complaining, so I decided to change my attitude and become an eagle. I looked around at the other cabs and their drivers. The cabs were dirty, the drivers were unfriendly, and the customers were unhappy. So I decided to make some changes, slowly ... a few at a time. When my customers responded well, I did more.'

'I take it that it has paid off for you,' I said.

'It sure has,' Abdul replied. 'My first year as an eagle, I doubled my income from the previous year. This year I'll probably quadruple it. My customers call me for appointments on my cell phone or leave a message on it.'

Abdul made a different choice. He decided to stop quacking like a duck and start soaring like an  eagle.

Start becoming an eagle today ... one small step every week..next week... And next...And....

A great Thought..

"You don't die if you fall in water, you die only if you don't swim!!!"

Thats the *Real Meaning* of *Life*.
      -
Improve yourself and your skills in a different way.
Be an eagle. .not a Duck.

Have a Good Day

21/09/2016

Nasihat Daripada Orang Paling Kaya Di China

Salam

Nasihat yang Terbaik dari orang paling kaya di China.

Jack Ma
Pengasas www.alibaba.com

Jack Ma  berkata,
"Tolong beritahu anak-anak kamu bahawa dunia berubah setiap hari dan tiada sesiapa akan menunggu bila masa sudah berlalu.

Bila pemetik api dicipta, mancis perlahan-lahan lenyap. 

Bila kalkulator dicipta, abakus juga menghilang.

Bila kamera digital direka, jualan negatif filem tidak lagi wujud. 

Bila jualan langsung@penjualan secara online meningkat, pemasaran secara tradisional menurun.

Bila smartphone guna 4G
(akses internet tanpa talian) diperkenalkan kpd dunia, kita tidak perlu lagi memasang komputer di rumah.

Bila Wechat dan whatsapp
(mesej teks /suara/video bergerak) dibangunkan,  mesej teks tradisional (SMS) tidak lagi sepopular dulu.

Jangan kita tuduh "siapa ambil bisnes siapa." Ia hanyalah disebabkan org lebih cepat menyesuaikan dan mengadaptasi kepada idea baru dan perubahan di dunia.

Ada org bertanya kepada Jack Ma,
"Apakah Rahsia kejayaan kamu" Dia berkata "Sangat mudah...Saya buat (bertindak) semasa kamu hanya memerhati."

Ingatlah dunia berubah setiap hari.  Kalau kamu tidak berubah, kamu akan ketinggalan.  Kamu Tuai apa yg kamu semai dan Bagaimana Anda Guna MASA yang Ada.

Kalau kamu habiskan masa bergaul dengan orang-orang Berjaya, kamu  menjadi seorang yang BERJAYA. 

Kalau kamu luangkan masa utk belajar, kamu mungkin beroleh kebijaksanaan.

Kalau kamu luangkan masa utk membaca buku untuk majukan Diri, kamu akan beroleh Peningkatan Diri.

Kalau kamu habiskan masa utk minum, kamu mungkin menjadi seorang pemabuk.

Kalau kamu habiskan masa mengomplen, kamu akan menjadi seorang yg suka menyalahkan.

Kalau kamu luangkan masa untuk mencantikkan diri kamu, kamu mungkin menafikan seorng gadis yg cantik/lelaki yg handsome. 

Kalau kamu luangkan masa utk kekal sihat, kamu akan nikmati kehidupan sihat yang baik. 

Kalau kamu habiskan masa menjadi seorang yg suka marah-marah, kamu mungkin menjadi org yang tidak disukai orang.

Kalau kamu habiskan masa dengan keluarga, kamu akan mewujudkan kasih sayang dan perhubungan yg aman dgn orang-orang yang kamu sayangi.

Beza antara orang yang berjaya dan tidak ialah Bagaimana Pintarnya Anda Menggunakan Masa.

28/08/2016

Kenali Produk Anda Sebelum Menjual

Sedikit perkongsian.. 

Kepada rakan2 yang baru berjinak jinak dalam perniagaan offline mahupun online..  Apa yang anda kena tahu untuk mulakan perniagaan adalah.

Jika anda pernah membaca buku tulisan Joe Sugarman atau Joe Vitale berkenaan pemasaran..masing2 memperkatakan benda yang sama ...iaitu...kenali produk anda luar dan dalam..baharulah anda boleh mula menjual. 

1. Cintai produk anda ..  Maksud cinta produk anda bukan hanya tahu pada nama sahaja tetapi anda kena tahu segalanya. Yelah kan.. Kalau orang tanya tentang produk anda, dan anda tak tahu nak jawab apa itu dah kurangkan kyakinan pelanggan anda..  Macam pasangan anda jugak..  Kalau anda tak cintakan dia, tak tahu terperinci tentang dia..  Maksudnya hubungan tu tak akan kekal lama.. Opps jadi doktor cinta pulak..  Sebab tu lah,  tak kenal maka tak cinta..  Hehe..

2.  Kenali pelanggan anda..  Ia bermaksud anda perlu kenali pelanggan anda, dia sakit ape, kenapa dia perlu "ambik" produk anda..  Itu akan membantu anda closing (berlaku proses jual beli). Huhu

3.  Sayangi pelanggan anda,  follow up!  Tu yang penting..  Kebanyakan penjual fokus kepada sale baru.  Tapi lupa pelanggan yang dah pun membeli produk mereka.  Jangan!  Sebab 90% pelanggan yang lama akan repeat order kerana mereka dah rasa produk anda!  (Kalau produk baguslah.. Hhe)

wassalam.

Copy from group whatsapp.

27/08/2016

Sedekah Untuk Menambahkan Duit

Sedekah untuk Menambahkan Duit
-----------------------------

Mungkin Ramai yang terfikir,
"Kalau saya sedekah, apa yang saya dapat?".

Sepertimana matematik Allah yang sangat cantik.

Kita memberi 1, Allah balas 10.
Apakah balasan on the spot 10 yang Allah beri?

Akan lahir perasaan
+ Empati diri
+ Bersyukur atas nikmat yang Allah berikan
+ Ikhlas
+ Bersangka baik
+ Sifat ingin membantu
+ Tidak pentingkan diri sendiri
+ Perasaan belas
+ Yakin dengan rezeki Allah
+ Perasaan yang tenang

Mungkin ini yang anda rasa. Mungkin juga ada perasaan yang lain.

Bersedekah bukan untuk mendapat balasan duit semata-mata. Ganjaran nya mungkin dalam bentuk,

+ Anak yang solehah
+ Keluarga bahagia
+ Rezeki yang tidak putus2 dan berkat
+ Dipermudahkan kehidupan
+ Diberi kesihatan yang baik

Dan lain-lain lagi.

Yakin,
Apabila bersedekah, sebenarnya kita adalah KAYA.

Kaya Jiwa, Kaya Hati.

Copy paste dari grup whatsapp al-Manna

24/08/2016

Tidak Berbau Syurga Jika Ada Sifat Ini

Salam..

Sifat Ujub..

Ujub adalah sifat seseorang dimana dia merasa dirinya lebih baik hingga menolak kebaikan orang lain, bangga dan riak dengan dirinya, selesa dengan yang diucapkannya, perkara yang dilakukannya hingga meremehkan dan merendahkan orang lain..

Ujub berbeza dengan sombong, kerana sombong adalah sifat seseorang dimana dia hanya pentingkan dirinya tetapi tidak sampai merendahkan kelemahan orang lain..

sikap ujub lebih terok dari sombong, dan ada pula yang
lebih terok dari kedua hal ini iaitu sifat takbur...

Ujub boleh menghancurkan amal soleh yang telah kita lakukan..

Sifat-sifat ujub adalah..
1.Ujub dengan fizikalnyanya, iaitu dengan merasa dirinya lebih baik, lebih cantik, lebih segala-segalanya..
2.ujub dengan kekuatannya, iaitu dengan merasa dirinya lebih kuat hingga tidak perlu bantuan orang lain..
QS.41:15, Maka adapun kaum Ád, mereka menyombongkan diri di bumi tanpa (mengendahkan) kebenaran dan mereka berkata "Siapakah yang lebih hebat kekuatannya dari kami?" Tidakkah mereka memperhatikan bahawa sesungguhnya Allah yang menciptakan mereka. Dia lebih hebat kekuatanNya dari mereka? Dan mereka telah mengingkari tanda-tanda (kebesaran) Kami.

3.Ujub dengan intelektualnya, iaitu dengan merasa diri lebih cerdas, lebih pintar dan lebih bijaksana dari orang lain..
4.ujub dengan nasabnya, iaitu dengan merasa golongannya lebih baik..
5.ujub dengan hartanya, iaitu dengan merasa dirinya lebih kaya dan lebih mampu dari orang lain..
6.ujub dengan pendapat yang salah, iaitu dengan merasa dirinya paling benar meskipun sebenarnya salah..

Sebab-sebab bersikap ujub adalah ..
1.berkawan dengan orang-orang yang biasa membanggakan dirinya
2.melupakan Allah sebagai pemberi nikmat
3.terlalu semangat hingga melupakan hakikatnya
4.jauh dari hakikat kebenaran
5.terlalu kurang dalam mengagungkan Allah

Cara-cara agar terhindar dari ujub adalah..
1.selalu ingat akan hakikat jiwa manusia
2.selalu ingat akan hakikat dunia dan akhirat
3.selalu ingat akan nikmat-nikmat Allah
4.mengingat akan kematian
5.selalu membaca ayat-ayat suci Al-Qurán
6.selalu ingat dengan orang-orang yang sakit ataupun lebih rendah atau dibawah kita
7.memutuskan hubungan dengan orang-orang yang membanggakan dirinya dan
mencari orang-orang yang baik, selalu mengingat Allah, zuhud..
8.bedoá kepada Allah agar kita terhindar dari sifat ini..

9. dan berdamping dengan para ulama dan assolihin

..dan Semoga Alloh menjauhkan diri kita dari sifat ini..

Wassalam

21/08/2016

Pasaran Luar Negara

Salam.

Tahun 2011 dan 2012 ..saya cuba keluar daripada pasaran tempatan dengan menjual produk yang rare didapati dalam negara untuk dijual kepada pasaran luar negara...melalui platform ebay.

Produk yang saya jual adalah Coklat Durian.

Di mana produk berkenaan saya boleh dapati secara diskaun dan menjualnya semula melalui ebay.

Pada masa itu kaedah penjualan melalui ebay sedang hangat...saya juga tidak teekecuali mencuba platform berkenaan.

Masalahnya dengan ebay...saya terpaksa monitor setiap hari jika terdapat bid daripada pembeli.

Suatu ketika .... Produk Coklat Durian terdapat pembeli dari sepanyol yang membeli melalui ebay..pembayaran melalui paypal.

Saya kemudiannya membeli produk berkenaan daripada pembekal dan menghantarnya melalui pos ofis di KLCC.

Itula kali terakhir saya membuat bisnes dengan produk Coklat Durian.

Faktornya kerana margin keuntungan yang kecil dan tidak menguntungkan.

Contohnya harga Coklat Durian dibeli dengan harga RM 20 ringgit..dan dijual diebay dengan harga RM 60 ringgit.

Kos pengeposan adalah RM 30 ringgit. Saya hanya mendapat keuntungan hanya dalam RM 10 ringgit.

Adakah anda rasa berbaloi? Bagi saya tidak berbaloi..kerana saya perlu memperuntukan masa dan kos pengangkutan untuk ke pajabat pos.

Anda mungkin berfikir...kenapa tidak dinaikkan harga produk berkenaan di ebay..untuk mendapatkan margin keuntungan yang lebih tinggi.

Namun saya tidak berbuat demikian kerana saya merasakan ebay bukan bisnes yang sesuai dengan saya kerana bukan sahaja perlu sentiasa membuka pc untuk melihat bidaan..bahkan kos penghantaran ke luar negara yang tinggi.

Kini apa yang saya buat adalah fokus kepada pasaran tempatan sahaja yang marginnya adalah lebih tinggi dan kadar  kos pengeposan yang rendah.

Wassalam

20/08/2016

Pentingnya Keserasian Dalam Perniagaan

Salam..

Dalam buku chef li iaitu Petunjuk Jalan Kekayaan Chef Li diajar oleh Kia Muhidin mengenai keserasian dalam perniagaan.

Bermakna bisnes apa yang sebati dengan jiwa..contohnya bisnes menjual produk kesihatan atau bisnes pendidikan dengan membuka pusat latihan.

Kalo anda search dalam youtube berkenaan dengan Jack Ma..billionaire Alibaba.

Beliau mengatakan dalam usia 30 tahun buka perniagaan sendiri selepas belajar dan mengambil pengalaman dengan syarikat lain.

Dalam umur 35 tahun tiada lagi trial and error bisnes apa yang sebati dengan jiwa.

Maknanya fokus satu bidang yang kita suka dan sangat ketagih melakukannya.

Sekarang berapa umur anda? Dan apa bidang yang serasi dengan diri anda.

Wassalam

Peringatan

Ini adalah blog peribadi.Sebarang pendapat yang saya luahkan di sini adalah dari saya sendiri ,tidak melibatkan mana mana pihak kecuali jika saya letakkan nama pemiliknya.
Sebarang PRINT SCREEN terhadap blog ini adalah dilarang kecuali atas keizinan tuan punya blog. Tuan punya blog tidak teragak agak mengambil tindakan undang-undang jika hak persendirian ini dicabuli.

Pendapat penulis tidak semestinya kekal dan sebarang kesalahan tatabahasa dan ejaan adalah disengajakan bagi menghasilkan karya yang santai serta mudah difahami.

Terima Kasih ..

Risi Yusoff