Rahsia Ecover

Rahsia Ecover - rahsiaecover.blogspot.com.

Kontrak Perjanjian

Rahsia Kontrak Perjanjian - kontrakperjanjian.blogspot.com.

Minisite Dengan Blogspot

Minisite Dengan Blogspot - minisitedengan.blogspot.my.

Rahsia Sebutharga

Rahsia Sebutharga - RahsiaSebutharga.blogspot.com.

Rahsia Sifu Jualan

Rahsia Sifu Jualan - Tips Efektif Melariskan Jualan Tanpa Pening-Pening.

02/01/2020

Azam 2020

Salam.

Ramai yang post dalam FB tentang azam masing2. 

Ada yang share saja contoh azam2 yang boleh dilaksanakan pada tahun 2020 kerana malu nak up azam diri sendiri. 

Antara azam yang saya rasa perlu saya lakukan pada tahun 2020 adalah. 

Kehidupan. 

1. Bangun awal untuk solat tahajud. 
2. Cuba bersedekah setiap hari walaupun satu ringgit atau sedekah dengan ilmu. 
3. Solat Dhuha. 
4. Baca Al-Quran setiap hari walaupun satu helai. 
5. Solat berjemaah di masjid.

Bisnes

1. Kurangkan menonton movie di telefon pintar. 
2. Tambah beberapa produk digital.
3. Menghadiri seminar. 
4. Memperbanyakkan post marketing di media sosial. 
5. Menaiktaraf pakej onpay. 

Wassalam. 


Strategi Berniaga Abdul Rahman Bin Auf

Assalamualaikum dan salam kejayaan buat para pembaca sekalian. Artikel kali ini membawakan perkongsian tentang strategi yang diamalkan oleh tokoh perniagaan Islam yang tidak asing lagi iaitu Abdul Rahman bin Auf r.a.

Seperti yang pembaca sedia maklum, Abdul Rahman bin Auf merupakan salah seorang sahabat Rasulullah SAW yang hartawan namun tetap zuhud. Beliau telah banyak membelanjakan harta kekayaannya ke jalan agama.

Beliau adalah seorang usahawan yang termasyhur ketika itu (seorang bilionair jika dibandingkan dengan zaman sekarang). Salah satu perniagaan yang dijalankan oleh beliau adalah perniagaan unta.

Beliau berjaya mendominasi perniagaan unta ini yang sebelum itu telah pun didominasi oleh kaum Yahudi. Persoalannya, bagaimana Abdul Rahman bin Auf mampu mematahkan strategi kaum Yahudi?

Strategi #1 – Jual Unta Harga Kos

Beliau menggunakan strategi jualan pada harga kos. Ya, unta-unta beliau dijual pada harga kos, bermakna beliau langsung tiada untung. Berkesankah strategi seperti ini? Hasilnya, semua yang ingin membeli unta akan pergi ke Abdul Rahman bin Auf.

Beliau langsung tidak mengambil keuntungan dengan hasil jualan unta, namun apabila ditanya kepada beliau, beliau menjawab: Keuntungan tidak diambil dari hasil penjualan unta. Unta dijual pada harga kos. Tetapi, keuntungan diambil dari menjual “tali pengikat unta”.

Dari situlah datangnya keuntungan beliau berniaga. Tali-tali yang dijual adalah cantik dan bermacam- macam warna. Jarang orang lain yang berniaga unta dapat menandingi kelebihan beliau berniaga. Sebenarnya, pada zaman ini ramai peniaga-peniaga yang menggunakan strategi ini, lebih-lebih lagi peniaga yang mempunyai modal pusingan yang besar.

Ramai peniaga-peniaga terutamanya kedai-kedai borong yang menjual pada harga rendah bagi barangan yang biasa dibeli pengguna, namun secara ‘tersembunyi’ menaikkan harga bagi sesetengah barangan mereka. Pembeli yang sudah ‘kerasukan’ membeli barangan mereka pasti akan tidak sedar bahawa sesetengah barangan mahal pula harganya, namun tetap berbelanja dengan alasan ‘malas’ untuk pergi ke kedai lain.

Strategi ini jarang sekali dilakukan oleh para peniaga. Tidak ramai yang berani mengambil risiko ini kerana jika tersilap langkah, kerugian besar yang menanti peniaga. Berbalik kepada kisah sahabat Rasulullah SAW, Abdul Rahman bin Auf adalah seorang saudagar dan usahawan termasyur yang telah dijanjikan syurga.

Beliau sangat banyak menyumbangkan hartanya pada jalan Allah. Apabila diminta untuk menderma, pasti tidak akan ditolaknya.

Selain strategi #1 di atas, Abdul Rahman bin Auf pernah ditanya tentang apakah strategi perniagaannya yang lain sehinggakan menjadi hartawan yang terkemuka pada zaman itu?

Strategi #2 – Syukur Walau Untung Sedikit

“Aku tidak pernah menolak keuntungan walaupun sedikit.”

Frasa di atas sangat memberikan kesan yang positif bagi para usahawan dalam mengatur strategi perniagaan. Jangan sesekali ambil mudah soal keuntungan yang bakal diambil dari pembeli, dan jangan pula mengambil mudah soal halal dan haram dalam perniagaan.

Sebagai contoh, sekiranya kita mempunyai kos tanggungan seperti kos penghantaran, kita harus bijak mengira kos supayakeuntungan dapat ditampung walaupun kos penghantaran produk biasanya tidaklah seberapa.

Dari segi halal haramnya, jangan pula ada unsur-unsur riba dalam menguruskan perniagaan.

Strategi #3 – Jangan Seksa Pelanggan

“Aku tidak pernah melambatkan penjualan barangan daripada yang meminta.”

Sekiranya ada permintaan, beliau akan sedaya upaya mendapatkan barangan yang diminta oleh pelanggan. Strategi ini boleh diaplikasikan dalam perniagaan yang dijalankan. Ada segelintir usahawan yang bersikap ‘malas’ dan mengambil mudah perkara ini.

Sekiranya pelanggan bertanyakan tentang sesuatu barangan, peniaga hanya membiarkan pelanggan berlalu pergi dengan menyatakan, “Barang yang diingini tidak dijual disini”.

Peniaga yang bijak tidak akan mudah ‘melepaskan’ pelanggan seperti ini, sebaliknya akan berusaha sedaya upaya mendapatkan bekalan barangan yang diminta dari jaringan rakan-rakan perniagaannya yang lain.

Strategi #4 – Sila Bayar Tunai

“Aku tidak menjual secara tangguhan bayaran.”

Abdul Rahman bin Auf tidak mengamalkan cara tangguhan bayaran yang rata-rata ramai dikalangan para peniaga yang mengamalkan teknik ini. Beliau menjalankan urusniaga dalam bentuk tunai.

Sebenarnya dengan mempercepatkan bayaran, peniaga akan mendapat pusingan modal dengan lebih cepat, dan mudah untuk digunakan bagi membeli barangan yang baru untuk dijual. Seterusnya timbul pula persoalan mengapa Pasar Ansar kepunyaan Rasulullah SAW di Madinah mencipta sejarah menang besar dalam persaingan perniagaan dengan peniaga yahudi atau orang bukan Islam Madinah?

Rahsianya penting yang harus peniaga Islam ketahui ialah setiap malam yang sepi waktu dinihari, para pelaksana perniagaan diketuai oleh Saidina Abdul Rahman bin ‘Auf r.a. sendiri akan bermunajat kepada Allah dan Rasul, untuk menyokong dan memberi kerjasama dalam perniagaan mereka.

Mereka semua melakukan solat hajat, berdoa, taubat, zikir wirid, membaca Al-Quran, selawat dan lain-lain ibadah sampingan demi mendapatkan Tuhan sebagai penolong dan pemimpin. Maka jatuhlah ke hati mereka mukjizat Rasulullah SAW mengajarkan bagaimana perniagaan menurut Islam atau cara berniaga yang disuruh Allah SWT.

Mereka akhirnya dapat menawan hati penduduk kota Madinah. Para penduduk mula beralih daripada peniaga yahudi kepada peniaga pimpinan Abdul Rahman bin auf r.a. Beliau memupukkan rasa kasih sayang sesama peniaga dan para pelanggan.

Rindu untuk duduk bersama Rasul dan para sahabat membuatkan orang Madinah akhirnya berpusu-pusu membeli di Pasar Ansar. Maka akhirnya peniaga yahudi mula meninggalkan kota Madinah.

Begitulah kehebatan strategi perniagaan yang diamalkan Abdul Rahman bin Auf yang harus dijadikan contoh kepada kita lebih-lebih lagi sebagai peniaga. Hamka amat tertarik dengan jawapan yang telah diberikan oleh Abdul Rahman bin Auf. Jika ada yang bertanya tentang rahsia perniagaannya, Abdul Rahman bin Auf menjawab; “Aku tidak menjual barang-barang cacat, aku merasa cukup dengan untung yang sedikit kerana aku tahu Allah memberkati..”

Kehebatan beliau dalam perniagaan tidak dapat disangkal lagi. Sejarah pernah merekodkan bahawa beliau pernah menjual seribu ekor unta dalam masa sehari sahaja. Beliau menjualnya dengan harga yang murah, beliau hanya mengambil untung atas tali yang mengikat unta sahaja.

3 Strategi Berniaga Klasik Cara Sahabat Nabi

Setiap utas tali itu, beliau mendapat untung satu Dirham. Dengan itu, beliau berjaya memperolehi keuntungan seribu dirham dalam satu hari. Beliau benar-benar melaksanakan apa yang disabdakan oleh Rasulullah SAW dalam hadith baginda: “Hendaklah kamu berniaga, sesungguhnya perniagaan itu menjana 9/10 daripada rezeki”. (Hadith Riwayat Imam Ahmad)

Kesimpulan ringkas yang dapat dibuat daripada strategi perniagaan Abdul Rahman bin Auf:

Jangan menolak rezeki walaupun sedikit. Adakalanya kita terpaksa menurunkan keuntungan perniagaan kita.

Dengan itu, keuntungan masih kita perolehi. Rezeki masih menyebelahi kita walaupun sedikit. Percepatkan segala urusan jual beli. Percepatkan segala layanan pelanggan. Terbukti dari zaman dahulu sehingga kini, kelajuan dan kepantasan menangani masalah dan pelanggan dalam perniagaan akan memberi pulangan yang tinggi.

Pelanggan pula akan suka kepada peniaga sebegini. Dengan memudahkan urusan pelanggan, besar kemungkinan pelanggan akan melanggan buat kali kedua dan seterusnya. Urus niaga haruslah dijalankan dalam tunai sahaja. Di mana ia akan menguntungkan kedua belah pihak samada pelanggan mahupun peniaga.

Sekian dahulu artikel untuk kali ini. Moga bertemu lagi dalam artikel berikutnya.

Salam kejayaan dari saya, Hasryn Hamka.

Kredit / Sumber Article : https://bisnes101.wordpress.com

27/11/2019

Buku : Bagaimana Bangkrap Menjadikan Aku Kaya

Salam.

Semalam saya berjaya habiskan buku tulisan Kaizan Nazlan, Travelog Usahawan Muda. Diterbitkan oleh Penapadi. 

Banyak pengalaman saudara Kaizan dalam mengejar cita2 sebagai seorang usahawan dan juga seorang aktivis kebajikan dengan NGO Hand Project. 

Seterusnya hari ini.. buku yang saya order dua hari lepas dah sampai. Buku ni memang rare . Dah Google banyak online laman web. Semua dah sold out. 

Nasib baik dekat laman web Mehrajs Books Online masih ada lagi. Sebelum tu saya wasap dulu. Syarikat kata masih ada stok Alhamdulilah. Buku tulisan saudara Hafiz Mansor. Saya juga follow dekat page beliau. 

Beliau adalah CEO CoolHijab. Dengar kata masih lagi bangkrap tapi boleh buat duit. Macam mana tu ye. So dalam buku ini mungkin ada cerita bagaimana beliau boleh survivor. 


Hopefully dapat dihabiskan dalam dua hari. Sebab masa memang xde sangat. Malam je baru ada ruang untuk membaca. 

Harga dalam RM 40 .. campur dengan kos delivery dalam RM 45.72. kualiti buku terbaik tebal dan berwarna.. mahal buku ni kalo dicetak dalam kuantiti yang sedikit. 

Wassalam. 

27/10/2019

Istifar Je Kalo Nak Berjaya

Salam. 
 Pagi Ahad. 

Pagi ni just nak share cara memohon pertolongan Allah dengan cara Istifar. Seperti janji Allah :- 

Surah Nooh, Verse 11:
يُرْسِلِ السَّمَاءَ عَلَيْكُم مِّدْرَارًا

"(Sekiranya kamu berbuat demikian), Ia akan menghantarkan hujan lebat mencurah-curah, kepada kamu;

Surah Nooh, Verse 12:
وَيُمْدِدْكُم بِأَمْوَالٍ وَبَنِينَ وَيَجْعَل لَّكُمْ جَنَّاتٍ وَيَجْعَل لَّكُمْ أَنْهَارًا

"Dan Ia akan memberi kepada kamu dengan banyaknya harta kekayaan serta anak-pinak; dan Ia akan mengadakan bagi kamu kebun-kebun tanaman, serta mengadakan bagi kamu sungai-sungai (yang mengalir di dalamnya).
(Melayu)

Kuasa Istifar bagi yang yakin. 

Amalkan pagi selepas subuh dah selepas maghrib. 

Wassalam.


Belajar Dari Turki Tanpa Perlu Pandang Ke Timur

5 tahun saya duduk di Turki, apa yang saya nampak mengenai kekuatan ekonomi orang Turki.

1. Makanan asasi mereka semua mereka hasilkan sendiri. Gandum, ayam, sayur buah, susu dan lain2 mereka tanam & bela sendiri. Mereka tidak import dari luar. Jadi mereka tidak bergantung sangat pada negara luar untuk makanan asasi mereka. 

2. Mereka tidak pandang tinggi pada budaya/produk luar. Mereka lebih berbangga dengan menyokong produk mereka sendiri seperti makanan, muzik atau sukan. Mereka ada satu prinsip iaitu ‘Proud Of Turk’. Bagi mereka makanan, budaya, muzik atau sukan mereka lebih baik dari orang lain.

3. Orang Turki tidak membazir makanan. Walaupun Turki ada 80 juta penduduk tapi jumlah pembaziran makanan mereka lebih sedikit dari Malaysia. Rakyat malaysia yang hanya ada 31 juta membuang/membazir makanan 8000 tan sehari. Apa kena mengena dengan ekonomi ? Ketirisan wang yang besar telah berlaku setiap isi rumah. Sedangkan sebagai muslim Islam mengajar kita agar tidak membazir sehingga Allah mengumpamakan orang yang membazir adalah saudara syaitan

4. Sumber manusia. Di Turki, baik pekerja buruh sehingga profesional semuanya dipelopori oleh orang Turki sendiri. Mereka tidak semudahnya memberikan peluang pekerjaan kepada orang asing walaupun untuk kerja cleaner. Cuba korang bayangkan, korang buka syarikat kontraktor, semua pekerja baik dari pembancuh simen sampailah mandor, semuanya adalah orang kita sendiri. Jadi duit tu semua akan mengalir antara sesama kita bukan keluar ke orang lain.

1. Penguatkuasaan di Turki sangat effisien. Barang2 bukan buatan Turki, tak boleh diletak apa2 tanda atau simbol seolah2 ia buatan Turki. Seperti di Malaysia, syarikat bukan muslim boleh letakkan gambar, nama atau simbol islamik seperti masjid, keris, istana dan sebagainya diproduk2 mereka. Ini jelas mengelirukan pengguna. Jika mereka benar sukakan unsur2 islamik atau melayu tidak mengapa, tetapi realiti sebenarnya mereka tidak mahu anak mereka satu sekolah dengan anak kita, tidak mahu menggunakan bahasa melayu atau mempelajari tulisan jawi yang merupakan warisan Tanah Melayu malah semakin berani mempertikaikan urusan orang islam di Malaysia. Jadi mereka memperalatkan nama atau simbol2 melayu & islam untuk keuntungan semata2.

Saya berharap usaha BMF ini tidak sekadar hangat2 tahi ayam. Walaupun kehangatan kempen BMF ini sudah mulai menurun saya harap kita semua istiqamah. Paling penting kita bukan boikot produk orang lain tetapi kita dahulukan produk muslim.

Khalid Pattali
10:20 pagi
Sedang merentas Istanbul-Switzerland selama sebulan
Instagram: @akudanistanbul

26/10/2019

Lalai Dalam Kehidupan

" Lalai "

Tanda-tanda lalai :

1. Kurang membaca Al Quran. 

2. Kurang berzikir. 

3. Lalai dalam solat, kurang ingat pada Allah, tidak fokus, sering terlupa bilangan rakaat, melewatkan solat, kurang solat berjemaah.

4. Banyak membuang masa untuk hiburan, sukan & dimeja makan serta menonton televisyen. 

5. Kurang @ malas berdoa. Kalau berdoa, tidak ada penghayatan, pakat hafal sahaja.

6. Sentiasa sibuk dengan urusan dunia, mudah stress.

7. Cara hidupnya menyerupai musuh Islam.

8. Tak berhati-hati dengan perkara yang syubhah & haram.

9. Tangguh untuk bertaubat.

10. Malu untuk belajar agama.

11. Bangun fikir nak makan apa & apa aku nak buat hari ini.

"Jarak antara hati kita dengan ketenangan, ibarat jarak' kita dengan Al Quran".  

Akibat lalai :

1. Kurang semangat nak beribadah, tidak suka baca quran.

2. 'Bunuh' kebaikan yg kita buat, kita tak nampak berbuat baik itu suatu yang utama.

3. Hilang fokus dalam hidup.

4. Mudah lesu & buntu, sentiasa rasa esok masih ada & suka tangguh beribadah & kerja soleh.

Sebab-sebab lalai :

1.  Mengulangi dosa kecil sampai jadi kelaziman.

2.  Berkawan dengan orang yg lalai.

3.  Berada dalam persekitaran 'rosak'. (Contoh) pergaulan bebas dengan bukan muhrim, dedah aurat dan buat maksiat) berada di situ bukan untuk tujuan berdakwah.

4. Tidak berzikir.

5. Terjerat dalam perancangan licik musuh Islam. (Contoh) berlebihan dalam mendengar lagu, tonton filem yang melalaikan dan seumpamanya.

Cara-cara untuk mengatasi penyakit LALAI :

1. Cari sahabat yang baik & soleh.

2. Hadiri majlis ilmu.

3. Bangun malam untuk solat tahajjud. 

4. Banyakkan zikir & taubat.

5. Rajin baca quran.

6. Bersangka baik pada orang lain. 

7. Pemaaf.

8. Ingat mati.

9. Kurangkan makan.

10. Amalkan sunnah Nabi saw.

11. Bersabar bersyukur & bertawakkal.

Alhamdulillah

Macam Mana Boleh Jadi Kaya?

"Macam mana boleh jadi kaya macam ni?"

Aku banyak tengok dan baca kisah kejayaan dan kekayaan orang lain sama ada di Malaysia atau luar negara.

Ramai bertanya soalan bagaimana mereka jadi kaya dan apa mereka buat.

Kebanyakan jawapan mereka adalah sama!

MEREKA TAK PERNAH TERFIKIR UNTUK JADI MACAM SEKARANG!

Mereka tak pernah merancang dan hanya buat sahaja apa yang mereka nak buat dan tak tahu yang benda yang dibuat menjadi fenomena.

Pada awalan sebelum mereka menjadi 'somebody', mereka tak pernah impi nak jadi kaya. Mereka tak pernah tampal gambar kereta di dinding. Mereka tak pernah pergi kelas motivasi.

Apa yang mereka buat, mereka buat apa yang mereka suka dan kongsikan tanpa tahu apa akan berlaku akan datang.

Mereka buat apa yang mereka ada ditangan mereka sahaja dan kongsikan tanpa tahu apa akan berlaku akan datang.

Mereka kuat kerja dengan apa yang mereka buat kerana mereka rasa mereka tak tahu banyak perkara dan kongsikan tanpa tahu apa akan berlaku akan datang.

Apa yang mereka buat, mereka tak pernah merancang apa-apa. Hanya buat dan kongsi sahaja.

Selepas dah ada duit semua, barulah mereka susun semula matlamat dan mula buat perancangan.

Kongsi tu apa? Kongsikongsikongsini ke? Bukan la cendol! Maksud kongsi tu bila buat sesuatu, biar orang tahu apa yang kita buat.

Kita jual apa, kita suka apa, kita hobi apa, kita minat apa dan sebagainya. Baru orang tahu kita ni siapa. Dari sini akan datang duit tu sendiri. Tak perlu cari.

"Macam mana kau jadi kaya?"

"Tak tau la bro. Aku buat je kerja aku tu. Tau-tau je jadi macam ni. Aku pun tak tau benda aku buat ni boleh buat duit."

- Hafiz Mansor

Peringatan

Ini adalah blog peribadi.Sebarang pendapat yang saya luahkan di sini adalah dari saya sendiri ,tidak melibatkan mana mana pihak kecuali jika saya letakkan nama pemiliknya.
Sebarang PRINT SCREEN terhadap blog ini adalah dilarang kecuali atas keizinan tuan punya blog. Tuan punya blog tidak teragak agak mengambil tindakan undang-undang jika hak persendirian ini dicabuli.

Pendapat penulis tidak semestinya kekal dan sebarang kesalahan tatabahasa dan ejaan adalah disengajakan bagi menghasilkan karya yang santai serta mudah difahami.

Terima Kasih ..

Risi Yusoff