Rahsia Ecover

Rahsia Ecover - rahsiaecover.blogspot.com.

Kontrak Perjanjian

Rahsia Kontrak Perjanjian - kontrakperjanjian.blogspot.com.

Minisite Dengan Blogspot

Minisite Dengan Blogspot - minisitedengan.blogspot.my.

Rahsia Sebutharga

Rahsia Sebutharga - RahsiaSebutharga.blogspot.com.

Rahsia Sifu Jualan

Rahsia Sifu Jualan - Tips Efektif Melariskan Jualan Tanpa Pening-Pening.

22/09/2017

Buku bisnes apa anda patut baca

Salam.

Minggu lepas sambil lepak dekat restoran bonda ampang selepas balik dari pejabat...dah nak masuk maghrib..suasana dah nak gelap.

Aku pekena kuew tiau dengan tea o ais ...selalunya makan set nasi untuk tiga orang...aritu nak rasa makanan lain pulak.

Sambil makan..member aku tanya.."buku bisnes apa yang best nak baca".

Aku pun tau yang member aku ni..buku melayu memang dia tak suka sangat.lagi satu dia nak improve bahasa inggeris dia.

Kalo buku bahasa melayu..buku irfan khairi atau buku azizan osman aku syor la.

Buku  inggeris berlambak tentang bisnes..tapi nak cari yang dekat dengan suasana asia...dan bahasa inggeris yang mudah.

Ye...buku adam khoo aku dah ada banyak koleksi buku adam khoo..satu lagi yang belum tajuk dia Clueless In Starting Business...manala aku nak dapat buku ni..dekat popular xde..kinokuniya xde..kena beli online nampaknya.

Then aku suggest dia beli buku..Secret of buil multi million dollar business.

Semalam...ada whatapps masuk..dia dah beli buku tu...cover baru..pergh! Aku punyer cover lama..cover baru nampak lagi cantik daripada yang lama.

Komen dia..buku tu memang terbaik untuk bahasa enggeris dia yang mudah faham dan dia cadang nak habiskan semasa cuti awal muharram..maknanya hari ni la dia akan habiskan..hahaha.

Wassalam

11/09/2017

Kenapa Perlu Produktif

Salam.

"Fast action fast result", kata-kata Azizan Osman melekat dalam kepala. Jangan risau tanpa gelaran doktor pun anda seorang jutawan dan banyak membantu usahawan bumiputra.

Ada orang kata...daripada beratus ribu peserta yang hadir program hanya beberapa kerap je yang berjaya dan diwar-warkan...beratus ribu yang lain yang gagal tidak dijadikan cerita.

Biarkan mereka..yang penting ilmu yang anda sampaikan kepada ramai orang menjadi amal dan bekalan untuk anda.

Ye banyak yang mengata daripada bertindak seperti yang anda lakukan.

No action no result..begitula hukum kehidupan...jika tiada momentum..mana mungkin terjadinya sesuatu.

Jika tiada pencipta...mana mungkin wujudnya ciptaan aka produk ataupun hasil.

Apakah bisnes akan berkembang jika tiada tindakan dan perancangan daripada ownernya.

Ada yang bercita-cita 10 tahun lepas untuk jadi bisnesman..tapi nak pergi SSM untuk daftar perniagaan enterprise pun tak mampu.

Pandai bercakap , pandai berangan nak kaya...tapi tindakan entah kemana-mana.

Semuanya berbalik kepada diri...anda yang tentukan dimana hala tuju hidup anda...bukan orang lain yang sara anda dan keluarga anda...melainkan diri anda.

Wassalam.

UPSR 2017

Salam.

Arini bermulanya...peperiksaan upsr.

Siapa yang paling gundah gulana? Semestinya ibu..xsenang duduk dibuatnya..macam dia pulak yang ambik exam.

Bermacam-macam doa bertebaran di grup wasap..doa-doa untuk dapat menjawab soalan.. Bukan saja dapat jawab..malah jawapan biarla betul.

Ada yang syorkan baca yasin sepanjang anak menduduki peperiksaan..kalo exam pukul 8 pagi hingga pukul 10 pagi..sepanjang dua jam la ibu baca yasin.

Si ayah pula macam mana...mesti rileks je kan..." perjalanan hidup mereka masih panjang...banyak lagi peperiksaan yang perlu diambil, jangan streskan anak2".

Ooooo....

Namun majoriti yang skor upsr akan cemerlang dalam PT3 dan SPM.

..kelas belakang selalunya akan mempunyai minda kelas belakang.
Itula ayat pakar motivasi Che E kepada saya dalam seminar Booster Efikasi Diri yang saya hadiri khamis lepas.

Tepuk dada tanya selera.

Selamat menghadapi UPSR tangga pertama dalam mencapai kejayaan dalam hidup yang masih panjang.

Hehehe....

Wassalam.

07/09/2017

Masih Takut Untuk Berniaga

Salam

Ramai yang takut nak berniaga

Boleh saya tanya satu soalan

'Kajian menunjukkan pada tahun 2020 nanti, isi rumah mestilah bergaji minimum 12k sebulan kalau nak beli rumah'

Tak takut?

Ok. soalan ini pula

'Apa kata jika one day majikan pecat kita'

Tak takut?

Masih ok? Soalan ini pula

'Sebelum mati, apa yang kita nak tinggalkan untuk anak cucu generasi kita? Hutang yang kita cipta atau Asset?

Sanggupkah kita tinggalkan mereka dalam keadaan meminta-minta?'

Saya kagum dengan satu bangsa minoriti ni. walaupun mereka minoriti, tapi mereka bijak mengambil peluang.

Kat Kota Bharu, ada satu deretan kedai semuanya nama sama.

Untunglah anak cucu dia nanti, kalau tak dapat ijazah, masih boleh cari makan demi sesuap nasi.

- ameer almanna .

20/08/2017

Rahsia Sebutharga #22 : Kepepet

Salam.

Bulan June 2017 dua minggu sebelum hari Raya Aidilfitri.

Sebelum itu dunia dikejutkan dengan serangan virus Ransomware. Banyak negara yang terjejas terutama negara-negara yang masih menggunakan windows XP seperti negara India dan Rusia.

Tahukah anda negara kita juga tidak terkecuali dengan serangan virus ini

Serangan yang berlaku akan menyebabkan komputer menjadi skrin biru atau ianya akan restart secara tiba-tiba. Lebih malang lagi ada komputer yang korup hardisk.

Langkah yang paling mudah yang diambil jabatan adalah dengan format pc. Tetapi adakah ianya penyelesaian kepada isu berkenaan?.

Kaedahnya adalah dengan memasang patches security untuk ransomware .

Itu saja caranya

Ekoran daripada peristiwa ini sebuah agensi terdesak untuk memasang antivirus yang baru.

Dalam keadaan sebegini faktor bajet tidak akan diambil kira yang penting antivirus perlu dipasang.

Pegawai yang terlibat akan sibuk untuk mendapatkan beberapa sebutharga bagi dibuat perbandingan harga

Dan pastinya harga yang paling murah dengan produk dan servis yang sama akan menang.

Dan akhirnya mereka memasang antivirus Bitdefender Gravityzone Advanced sebanyak 155 lesen..dengan kos hampir RM 10 ribu untuk tempoh 3 tahun.

Itulah dia, the power of kepepet... Anda kena mengetahui saat-saat terdesak sesebuah agensi untuk anda mendapatkan sebutharga.

Wassalam.

*Petikan daripada buku Rahsia Sebutharga.

18/08/2017

3 Fasa Kehidupan

Tiga fasa yang melucukan dalam kehidupan.

1. Di umur Remaja
Kamu miliki masa + tenaga
Tapi kamu tidak mempunyai harta.

2. Ketika fasa bekerja
Kamu miliki harta + tenaga
Tapi kamu tidak mempunyai masa.

3. Ketika fasa usia warga emas
Kamu miliki harta + masa
Tapi kamu tidak mempunyai tenaga

Inilah kehidupan...
Ketika dianugerahkan sesuatu kepada kamu
Diambil sesuatu yang lain dari kamu

Kite selalu percaya kehidupan orang lain lebih baik daripada kita
Orang lain pula percaya kehidupan kita lebih baik daripada mereka...
Semua itu terjadi kerana kita kehilangan sesuatu yangg penting dalam kehidupan kita dan ia adalah :

(Qanaah : Merasa Cukup)

Jika kita ingin tahu kedudukan kita di sisi ALLAH,
Perhatikanlah kedudukan ALLAH dlm hati kita..

Yg hidup dikampung berasa nak ke bandar, yg dibandar pula ingin pulang ke kampung...

Bila hujan, kita tanya bila laaa nak kemarau... Di musim kemarau kita tanya bila la hujan nak turun..

Bila duduk di rumah, rasa nak keluar, bila keluar  pula rasa ingin  pulang ke rumah...

Waktu sunyi kita nak kepada org ramai, bila ramai org pula jadi serabut perut,  berasa nak kepada kesunyian...

Ketika bujang ngeluh nak nikah, bila nikah nak nikah satu lagi.. ..Hehehe..

Setelah berkeluarga ngeluh belum dpt anak. Bila ada anak, ngeluh pula perbelanjaan hidup....

Ternyata, sesuatu nampak indah kerana belum kita miliki.. Bila telah dimiliki lain pula jadinya..

Bilakah kebahagiaan akan diperolehi kalau kita sentiasa memikirkan apa yang belum ada, tapi mengabaikan apa yang sudah kita miliki..

Jadilah peribadi yang selalu bersyukur dengan rahmat dan nikmat yang sudah kita miliki..

Mungkinkah selembar daun yang kecil dapat menutup bumi yang luas ini...

Sedangkan menutup telapak tangan sahaja pun sudah begitu sukar..

Tapi, kalau daun kecil ini melekat di mata kita, maka tertutuplah bumi dengan daun..

Begitu juga bila hati ditutupi fikiran buruk sekecil manapun, maka kita akan melihat keburukan dimana-mana, bumi ini sekalipun akan nampak buruk..

Jadi, janganlah menutup mata kita, walaupun hanya dengan daun yang kecil.

Janganlah menutup hati kita dengan sebuah fikiran buruk, walaupun cuma seujung kuku.

Syukuri apa yang sudah kita miliki, sebagai modal untuk memuliakan-Nya.

Kerana hidup adalah, waktu yang dipinjamkan dan amanah yang dipertanggungjawabkan..

Bersyukurlah atas nafas yang masih kita miliki..
Bersyukur atas keluarga yang kita miliki..

Bersyukur atas pekerjaan yang kita miliki..

Bersyukur atas kesihatan yang kita miliki..

Bersyukur atas rahmat dan nikmat yang kita miliki..

Bersyukur dan sentiasa bersyukur di dalam segala perkara..

Jauhilah sifat sombong dgn apa yg kita miliki ..

Ianya bukan milik kita, ianya milik Allah yg Maha Esa... Alhamdulillah, alhamdulillah, alhamdulillah...

Terima kasih ya Allah, terima kasih ya Allah, terima kasih ya Allah....

12/08/2017

Melayu Takut Berniaga

Salam.

Takut Berniaga

Ada orang yang hidupnya susah. Dah tahu susah tapi tak berusaha untuk perbaiki hidup dan redha dengan kesusahan yang dilalui.

Katanya Allah dah tentukan untuk dia lahir dlm keadaan susah, hidup susah & mati dlm keadaan susah. Dah tertulis di Luh Mahfuz.

Soalannya, "Bila dia g tengok?"

Memang saya percaya Qada dan Qadar.

Tapi jangan pula salahkan Qada dan Qadar kalau kita susah.

Jangan salahkan Tuhan sbb kita hidup susah di atas 'kedegilan' kita utk berubah & baiki hidup

Kalau kita tak berusaha untuk ubah hidup.

Kalau kita tak berputus asa untuk berusaha.

Allah pun ada sifat ihsan untuk memberi sbb Allah Maha Kaya.

Kalau diri sendiri tak nak berubah. Janganlah menyalahkan tuhan pula.

Kehidupan kita adalah pilihan kita.

Kita pilih nak senang. Kita pilih nak susah. Sebab apa yang kita buat hari ini adalah pilihan hidup kita beberapa tahun lepas.

Kehidupan kita 2 ke 3 tahun depan bergantung pilihan kita buat hari ini.

Jangan berhenti berusaha. Jangan berputus asa. Kita hanya mampu berusaha, Allah jua yang beri.

Moga2 usaha keras kita ini menjadi asbab Allah beri sesuatu yang kita nak.

Letakkan keyakinan kepada Allah. Buat yang terbaik dalam hidup kita.

InsyaAllah semua yang kita impikan akan menjadi kenyataan.

Hidup akan berubah bila kita mahu mengubahnya dan nekad nak berubah!

Jom Ubah Diri Kita Dulu Agar Hidup Kita Berubah

*Copy wasap grup al-manna ameer

Wassalam

Peringatan

Ini adalah blog peribadi.Sebarang pendapat yang saya luahkan di sini adalah dari saya sendiri ,tidak melibatkan mana mana pihak kecuali jika saya letakkan nama pemiliknya.
Sebarang PRINT SCREEN terhadap blog ini adalah dilarang kecuali atas keizinan tuan punya blog. Tuan punya blog tidak teragak agak mengambil tindakan undang-undang jika hak persendirian ini dicabuli.

Pendapat penulis tidak semestinya kekal dan sebarang kesalahan tatabahasa dan ejaan adalah disengajakan bagi menghasilkan karya yang santai serta mudah difahami.

Terima Kasih ..

Risi Yusoff