19/08/2013

Kenapa Aku Kena Pelempang Dengan Cikgu Sekolah

Salam,

Minggu lepas aku sempat pergi riki kedai buku Mukmin dekat Jalan TAR. Kedai buku ni adalah pilihan ketiga jika buku-buku yang aku cari di kinokuniya dan popular xder. Selalunya setiap bulan memang aku peruntukan sedikit kos untuk beli buku.

Penyakit giler buku ni dah memang dalam darah daging aku. Aku ingat lagi , masa aku kena lempang dengan cikgu Alaudin masa sekolah rendah di Kampung, Sekolah Kebangsaan Langkap. Aku kena dua pelempang sebab kes curi buku di perpustakaan, masa tu cikgu Alaudin jadi cikgu yang kawal selia perpustakaan.

Alkisahnya, macam ni aku ni memang rapat dengan sorang cikgu lain masa darjah 4 nama cikgu tu cikgu sony. Cikgu aku ni ajar bahasa inggeris disekolah. aku selalu la tidur kat rumah cikgu nie. sebelah malam dia ada buat kelas tiusyen untuk peperiksaan UPSR.

So buku-buku yang aku curi tu aku letak la dalam meja kat rumah cikgu nie sebab niat aku nak pulangkan semula buku-buku ni kat perpustakaan sekolah. Tetapi nak dijadikan cerita roomate cikgu sony ni , jumpa buku-buku yang aku sorok kat bawah meja dekat rumah yang disediakan untuk cikgu-cikgu tinggal. Aku dah lupa nama cikgu ni. Aku bagitau cikgu A je la . Cikgu A ni pandai lukis kartun , cikgu A ni pun bawa buku-buku yang dia jumpa tu kepada cikgu Alaudin.

Masa aku dekat perpustakaan tengah praktis Pertandingan Lakonan Berbahasa Inggeris dengan cikgu sony, aku dipanggil masuk ke bilik guru , sebab cikgu alaudin nak jumpa. Aku tak tau la kes apa. So aku masuk la bilik guru. bilik guru tak jauh dari perpustakaan. Masa dalam bilik guru cikgu Alaudin tanya pasal buku-buku tu. Tak banyak pun buku-buku yang aku rembat dalam 3-4 buku je. Itu pun niat aku untuk pulangkan semula lepas abis baca. Itu pun buku-buku kamus bahasa inggeris dan juga ensiklopedia.

Tak sempat aku nak jawab pelempang dah hinggap kat pipi aku . Memang rasa panas juga pipi aku, berpinar juga la kena pelempang orang dewasa, pang!! kali kedua .. aku tak menanggis . Malu la jugak masa tu sebab dalam bilik guru confirm ada ramai cikgu-cikgu kan . aku harap cikgu sony datang back up aku . Tapi dia tak masuk . Masa tu cikgu Sony jadi guru HEP.

Aku rasa motif diaorang geram kat aku pada masa tu kerana aku rapat dengan cikgu sony, ramai yang tak suka dengan cikgu Sony. Pada masa aku kena lempang aku tak sempat nak explain dekat cikgu Alaudin yang niat aku untuk pulangkan balik buku-buku tu tapi tak kesampaian sebab cikgu A dah serahkan dulu buku-buku tu .

Ye la , cikgu-cikgu dulu kan jenis lempang dulu, baru tanya. Kalo sekarang mahu kena saman.

Aku tak ceritakan hal ni kepada sesiapapun sampai sekarang , waima kepada parent aku sekali pun. kalo aku cerita , mahu bertambah la angka pelempang.. . seingat aku , keluar daripada bilik guru aku buat selambe je.. control macho .

Bila aku darjah 6 aku dilantik sebagai Ketua Murid .. hehehehe . Aku juga dilantik sebagai pengawas perpustakaan dan memenangi pembaca buku yang terbanyak pada bulan berapa aku dah lupa. Dapat hadiah buku berjudul " King Solomon" .

Walaubagaimanap[un , aku tidak berdendam dengan cikgu Alaudin . Masa kena memangla tak puas hati. fikir-fikir aku memang berhak kena pelempang. . Kenapa aku tak pinjam je buku-buku tu . Tak yah susah-susah nak sorok dalam baju .

Jadi dah memang habit aku suka pada buku-buku . Buku pada bulan ini aku beli hasil buah tangan Dr Zulkifli Al-Bakri. Walaupun dah lama buku ni di publish tahun 2012, aku baru terasa nak beli. Beliau merupakan Motivator program Cinta Ilmu di TV Al-Hijrah dan penerima Tokoh Maulidur Rasul Peringkat Wilayah Persekutuan 1433H.

Wassalam.
Buku : Kuasa Iqra dan Hebatnya Kuasa Hafazan

0 comments:

Post a comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Peringatan

Ini adalah blog peribadi.Sebarang pendapat yang saya luahkan di sini adalah dari saya sendiri ,tidak melibatkan mana mana pihak kecuali jika saya letakkan nama pemiliknya.
Sebarang PRINT SCREEN terhadap blog ini adalah dilarang kecuali atas keizinan tuan punya blog. Tuan punya blog tidak teragak agak mengambil tindakan undang-undang jika hak persendirian ini dicabuli.

Pendapat penulis tidak semestinya kekal dan sebarang kesalahan tatabahasa dan ejaan adalah disengajakan bagi menghasilkan karya yang santai serta mudah difahami.

Terima Kasih ..

Risi Yusoff