27/08/2013

Sistem Pendidikan Memang Kejam, Sangat Kejam

Salam ,

Jam menunjukkan jam 11.30 malam, lampu ruang tamu dan lampu bilik semua dah ditutup. Hanya kedengaran enjin kereta jiran-jiran yang parking dihadapan rumah serta alarm dihidupkan.

Tiada sahutan anjing-anjing yang gelandangan yang berkeliaran di tempat pembuangan sampah berdekatan dengan surau al-falah , surau yang selalu aku datang solat isyak secara berjemaah.

Bulan pada malam itu bercahaya penuh, pertengahan bulan syawal kalendar Islam.

Aku menarik kain selimut berwarna kuning , kenapa warna kuning kerana aku memang kerabat diraja belah mak aku . hehehehe dan siap siaga untuk memulakan perjalanan lenaku yang panjang. setelah usai mengosok gigi dan memakai uniform tido.

" yang, homework anak belum siap lagi " , gemeresik suara isteriku di cuping telinga .

Aduhai potong betul ... aku bingkas bangun .. kejam betul dunia nie. ada ke budak yang berusia 4 tahun dah ada homework ..

Aku dulu masa kat kampung baya-baya anak sulung aku nie . tak kenal apa itu homework .. aku pun tak ingat apa aku buat masa umur aku 4 tahun. Yang aku dapat ingat pun ketika aku masuk tadika dan ke atas. Masih segar diingatan, rakan tadika bernama Hanafiah panjat jaring-jaring sekolah tadika dalam keadaan bogel sebab mak dia tinggalkan dia selepas hantar dia ke tadika. Dia tanggalkan pakaian dan mula membuat aksi memanjat. Budak-budak lain jadi penonton termasuk la aku. ..

Aku masih ingat lagi , aku terbuang air besar dalam seluar panjang dan terus berjalan pulang ke rumah sambil cikgu tadika panggil aku dari belakang , aku buat dont know je .. umah aku dekat je dengan sekolah tadika. Masa di tadika aku cukup tak suka kalo dihidangkan dengan jemput-jemput ikan bilis yang disediakan oleh Kak Dah .

Aku agak masa umur aku 4 tahun aku main congkak buat pakai lubang dalam tanah, main hujan atau terjun sungai dan lastik burung itu aktiviti standard kanak-kanak di kampung aku di Kg Langkap Setiu Terengganu.

Apa lagi aku bangkitkan anak aku yang dah mula nak tido nak setkan meja rendah untuk dia siapkan kerja sekolah .. kadang-kadang anak aku mengeluh dah penat .. dan kitaorang akan menyanyi sambil membuat senaman tangan. xnak bagi anak aku bosan atau terlena.

Akhirnya dalam pukul 12.30 homework yang diberikan teacher Little Calips dapat disiapkan . Itu pun aku yang tolong pegang tangan dia tulis beberapa huruf dan nombor . Aku rasa esok teacher dia tau yang parent dia buatkan .. hehehe.

" Penat la ayah " , kata anak aku . Pergi la tido . ..

Wassalam.




Homework Pertama Dalam Sejarah


Fokus Pada Homeworks

Dah hampir siap

0 comments:

Post a comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Peringatan

Ini adalah blog peribadi.Sebarang pendapat yang saya luahkan di sini adalah dari saya sendiri ,tidak melibatkan mana mana pihak kecuali jika saya letakkan nama pemiliknya.
Sebarang PRINT SCREEN terhadap blog ini adalah dilarang kecuali atas keizinan tuan punya blog. Tuan punya blog tidak teragak agak mengambil tindakan undang-undang jika hak persendirian ini dicabuli.

Pendapat penulis tidak semestinya kekal dan sebarang kesalahan tatabahasa dan ejaan adalah disengajakan bagi menghasilkan karya yang santai serta mudah difahami.

Terima Kasih ..

Risi Yusoff