07/11/2013

Aku Tidak Pandai Agama

Salam,

Aku tidak pandai agama, aku start belajar di sekolah tadika di kg langkap setiu terengganu pada umur 6 tahun, pada umur 7 tahun aku belajar di darjah 1 sekolah rendah kebangsaan langkap kampung yang sama.

Sekolah kebangsaan langkap betul-betul depan umah aku .

Aku masih ingat lagi waktu tengahari makan nasi bantuan kerajaan , ambik piring bawah meja pergi beratur kemudian makan dekat wakaf di padang. nak minum air sejuk aku panggil kakak aku Yani dengan berdiri dekat pagar sekolah .

Kak Yani datang bawak air sejuk dari peti ais umah wan( nenek) .

Umah aku tak der peti ais.

Lepas sesi sekolah pagi aku belaja pula mengaji dengan tok guru mnegaji kg. sebelum sekolah agama waktu petang.

Mula-mula mengaji dengan Pakcik Ghani, rasa tak best ,

Aku try dengan Imam Yahya, ok la .. kemudian aku mengaji pulak dengan Cikgu Mad. Dengan Cikgu Mad lama la sikit aku mengaji sampai aku masuk Quran besar.

Kemudian bila aku sekolah menengah aku duduk dengan cik' (atuk) dan wo (nenek) sebelah ayah aku di batu 12 sungai bari lebih kurang 5 kilometer daripada kg langkap.

Di situ aku sambung mengaji dengan Wok Minah sampailah aku khatam mengaji .. wok Minah adalah kakak wo . Sekarang beliau dah tak der . Al-Fatihah .

Cikgu Mad pun dah xder. Al-fatihah .

Beberapa tahun kemudian iaitu pada tahun 2002 aku abis diploma dalam sains komputer di KL . Takder kerja kat KL aku jadi tukang cuci di restoren stadium badminton Cheras.

Kemudian Aku balik kg noreh getah bawak sekali motor yamaha 125 , bonceng motor pagi-pagi dengan Mak aku .

Aku ingat lagi .. pagi-pagi lagi mak akan bising sebab aku liat nak bangun pagi pergi menoreh . Aku bangun solat subuh kemudian lentok lagi kat katil.

Aku bukan malas nak bangun tapi sejuk giler beb!! ye la matahari belum keluar lagi.

Aku sangat suka kalo ujan pagi-pagi . sebab xyah pergi noreh . Tapi mak aku akan termenung dipintu rumah tengok air hujan.

Mak kejut pergi noreh awal-awal pagi bukan apa . sebab takut balik lewat dan terpaksa menoreh dalam keadaan panas terik matahari terpacak dekat atas kepala. Selalunye aku akan pastikan aku siap noreh dalam pukul 11.30 pagi . sebab nak tengok citer kartun slamdunk kat tv .. hehehehe. duduk ngadap tv dengan bau getah belum mandi lagi.

Satu lagi , susu getah akan cepat kering . kalo pokok getah di toreh diwaktu panas.

Waktu malam, usai solat Maghrib aku dengan rakan baik aku pada masa kecik iaitu usop dan yusof Bulat ( Allahyarham ) akan bertalagi Al-Quran dengan Imam Ghani di Masjid Kg Langkap sehinggalah azan isyak. Masjid dengan umah aku pun tak jauh sangat . Dua minit dah sampai. Usop pun sama jugak tolong mak dia noreh getah di Guntung. Guntung kawasan belah timur kampung aku. Sekarang nie usop dah jadi cikgu di kuantan.

Dengan imam Ghani aku mula kenal serba sedikit dengan sebutan huruf dan tajwid secara komprehensif. .. aku ingat aku dah terrer ngaji tetapi masih lagi hampeh . sebab dah khatam Beb!!. nasib baik aku tak masuk pertandingan tilawah semasa aku duduk di kg nenek sebelah ayah aku .

Diaorang ada buat pertandingan tilawah peringkat kg ketika tu. tapi aku tak layak sebab ada had umur . hanya untuk golongan kilauan emas saja.Sabar je la.

Kemudian aku sambung lagi study lagi untuk sarjana muda dalam bidang sains komputer, majoring software engineering .

Bila dilihat kembali sejarah pendidikan aku memang aku tak pandai agama . kadang-kadang terasa jugak nak masuk sekolah pondok di yaysan al-barakah manjung kelolaan Ustaz Kazim Elias atau mana-mana madrasah dekat dengan umah aku. Ilmu agama seperti tasawuf yang aku dapat semasa belajar di sekolah rendah dan menengah rasanya belum mencukupi untuk dikongsi dengan isteri. apatah lagi dengan anak-anak yang kian membesar. ianya sekadar ilmu untuk lulus peperiksaan.

Walau apa pun aku xboleh give up .. Agama bukan perkara main-main . Jika ditakdirkan aku pergi tika ini . Apalah bekalan aku untuk kesebelah sana.


Wassalam,


Miqdad Solat Di R&R Highway LEKAS


Solat 2


0 comments:

Post a comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Peringatan

Ini adalah blog peribadi.Sebarang pendapat yang saya luahkan di sini adalah dari saya sendiri ,tidak melibatkan mana mana pihak kecuali jika saya letakkan nama pemiliknya.
Sebarang PRINT SCREEN terhadap blog ini adalah dilarang kecuali atas keizinan tuan punya blog. Tuan punya blog tidak teragak agak mengambil tindakan undang-undang jika hak persendirian ini dicabuli.

Pendapat penulis tidak semestinya kekal dan sebarang kesalahan tatabahasa dan ejaan adalah disengajakan bagi menghasilkan karya yang santai serta mudah difahami.

Terima Kasih ..

Risi Yusoff