29/11/2013

Kala Hati Runsing Korang Buat Apa?

Salam,

Tatkala hati runsing dan gelisah .. semua orang mempunyai hati yang gelisah ..

Aku selalu bagitau Humaira yang orang lelaki hanya gelisah dan runsing dengan 3 benda.

1. Keluarga - terdiri daripada bagaimana hendak menguruskan keluarga terutama jika berkaitan dengan anak2, mertua. ipar duai dan ibu bapa kandung kita. Bagaimana nak spend masa untuk bermain dengan Anak2. Aku balik kerja dah malam. Masa tu la anak aku tasnim dan miqdad nak bergurau senda.. maafkan ayah jika ayah tidak cukup sempurna untuk kamu berdua.

2. Wanita - Ianya berkaitan dengan girlfriend jika yang belum berkahwin dan isteri jika yang sudah berkahwin. Memikirkan girlfriend yang perlu dijaga hati. Bagi pula si suami perlu memikirkan kehendak isteri yang beraneka ragam.

3. Wang/Duit - Ianya merupakan masalah utama bagi semua orang. dengan wang kedua-dua masalah diatas mungkin menjadi sedikit ringan.

Kenyataan di atas hanyalah pandangan aku saja yang bukan pakar motivasi . hanya cap ayam .. heheeee.

Satu ketika semasa aku pergi satu bengkel Teamwork ada sorang fasilitator yang suka guna perkataan " Dunia Semua Tu " . bila aku lambat siap task dan masa yang diberikan dah tamat .. tapi aku still buat .. dengan selamber fasi tu cakap " dunia je tu " . ..hek eleh .heeee

Sampai sekarang aku terikut-ikut dengan perkataan tu .. jika ada sesuatu yang merunsingkan jiwa dan sanubari aku . Aku akan cakap dalam hati " Dunia Semua Tu ", korang pun boleh amal .

Dalam cerita hindustan 3 Idiots pelakon utama Aamir Khan Selalu guna perkataan " All is well" jika ada masalah .

Sebab masalah yang paling besar adalah di akhirat sana.. cukupkah lagi amalan kita .. tatkala kita dihimpunkan di padang mashyar untuk ditimbangkan diatas timbangan Mizan.

Satu lagi jika kita runsing sangat, selalu ingatkan mati .. jika kita terlampau runsing pun tak kemana jugak , baik cari solusi bagaimana nak atasi kerunsingan berkenaan. kerana mungkin dalam seminit dua kita akan meninggalkan dunia ini dan kerunsingan berkenaan akan menjadi habuk xder sape yang peduli...

Dan akhir sekali jika anda runsing ingatlah Allah. pilihlah satu zikir yang sentiasa bermain dibibir anda .. aku rekomenkan zikir kalimah taiyibah " Lailahailallah" supaya masa kita pergi kedunia belah sana diakhiri dengan kalimah Agung ini ..

Prof Muhd Kamil yang aku anggap mentor aku suka pada kalimah " Subhanallah " bermain di bibir beliau.


Sekian Saja daripada pakar motivasi yang tidak diiktiraf hanya kelas cap ayam yang berangan-ngan nak jadi calon program realiti TV ' Pencetus Ummah ' . kih..kih ...


Wassalam,



0 comments:

Post a comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Peringatan

Ini adalah blog peribadi.Sebarang pendapat yang saya luahkan di sini adalah dari saya sendiri ,tidak melibatkan mana mana pihak kecuali jika saya letakkan nama pemiliknya.
Sebarang PRINT SCREEN terhadap blog ini adalah dilarang kecuali atas keizinan tuan punya blog. Tuan punya blog tidak teragak agak mengambil tindakan undang-undang jika hak persendirian ini dicabuli.

Pendapat penulis tidak semestinya kekal dan sebarang kesalahan tatabahasa dan ejaan adalah disengajakan bagi menghasilkan karya yang santai serta mudah difahami.

Terima Kasih ..

Risi Yusoff