04/06/2014

DNA Babi Pada Wang Kertas

Salam,

Kecoh beb!! pasal DNA babi dalam coklat Cadbury .. aku pun salah seorang bekas perasa coklat berkenaan .. bukan aku je .. famili aku sekali pun dah merasa coklat ini.

JAKIM kata xder DNA Babi dan Kementerian Kesihatan kata ada ..

JAKIM ambik sampel di kilang Cadbury ..manakala Kementerian ambik sampel di pasaran ..

huhuhu...

Menteri kata lepas nie , biar JAKIM je yang buat keputusan ..tentang HALAL HARAM produk di Malaysia.

Tapi bagi pendapat aku ... nak makan atau tidak adalah keputusan peribadi ... kalo yakin HALAL.. silakan menjamu selera .. jika tidak yakin. Telan air liur je la .

Akhir Kata ,

Islam itu mudah dan memudahkan. Tetapi jangan sekali-kali dipermudahkan. Kita tidak boleh belasah apa sahaja atas alasan tawakal tanpa memeriksa. Sebaliknya, jika terlalu berhati-hati, janganlah pula sampai mengharamkan apa yang halal.

Jika nak diselidik lebih detail .. kemungkinan duit yang berada berada dalam poket kita tu pun terdapat DNA babi pada duit kertas berkenaan.. sebabnya dah beberapa ratus kali bertukar tangan.

Mungkin masa korang membeli belah di super market, mengisi minyak atau membeli ubat di kedai Cina..peniaga cina tu pulak sebelah paginya ke pasar pagi untuk membeli daging babi untuk makan malam..dapatlah duit baki yang terdapat DNA babi itu tadi pada wang kertas. heee..contoh je ..

Mungkin ada yang berkata ..Wang kita tak makan..tak masuk dalam perut ..betul jugak tu...eemmm..tapi masa kita solat wang tu terdapat dalam poket kita kan..kalo kita selidik lebih detail ..mungkin solat kita tidak sah . Wallahu a’lam.

Sabda Rasulullah s.a.w: "Berikan kemudahan (kepada orang) dan jangan menyusahkan mereka. Berikanlah khabar gembira dan janganlah kamu menjadi mereka menjauhkan diri (daripada Islam)." ~ Hadis Riwayat Bukhari.

Wassalam,
Contoh Wang Kertas



0 comments:

Post a comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Peringatan

Ini adalah blog peribadi.Sebarang pendapat yang saya luahkan di sini adalah dari saya sendiri ,tidak melibatkan mana mana pihak kecuali jika saya letakkan nama pemiliknya.
Sebarang PRINT SCREEN terhadap blog ini adalah dilarang kecuali atas keizinan tuan punya blog. Tuan punya blog tidak teragak agak mengambil tindakan undang-undang jika hak persendirian ini dicabuli.

Pendapat penulis tidak semestinya kekal dan sebarang kesalahan tatabahasa dan ejaan adalah disengajakan bagi menghasilkan karya yang santai serta mudah difahami.

Terima Kasih ..

Risi Yusoff