27/01/2015

Blogger Android

Salam,

Aku nak bercakap tentang apps blogger android..macam mana korang nak tukar akaun yahoo kepada akaun gmail. Aku ada tanya dalam group wassap kelab blogger Ben Ashaari..namun xde yang response..mungkin diaorang update blog guna PC atau laptop bukan melalui smartphone.

Sebabnya Google dah makin pandai..untuk apps blogger android korang hanya boleh guna akaun gmail sahaja..sebab smartphone korang guna akaun gmail..automatic bila buka apps blogger dia akan pilih akaun gmail..

Cara untuk solve masalah ni adalah korang kena add user pada akaun blogger yahoo..pada bahagian setting> basic..anda kena masukan alamat emel bagi blog yang gunakan akaun gmail.

Kemudian logout akaun yahoo..then buka akaun gmail..kalo belum ada..tolong create baru..then bukak email gmail untuk sahkan invitation daripada akaun yahoo tadi.

Logout akaun gmail..bukak semula akaun yahoo..pilih admin untuk user yang anda invite td bagi dapatkan full akses..

Biarkan je ada dua admin di bahagian permission..jangan dibuang akaun yahoo untuk pastikan gambar2 yang kita upload sebelum ini tidak hilang..

Sekarang kita ada dua akaun yang boleh digunakan untuk post entri blog.

Bukak semula akaun blogger gmail..Dan pastikan blog yang terdapat dalam akaun yahoo..berada juga di dalam akaun gmail.

Akhir sekali ..bukak apps blogger android melalui smartphone...pilih akaun gmail..senarai blog akan tertera jika anda lakukan dengan betul.

Wassalam

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Peringatan

Ini adalah blog peribadi.Sebarang pendapat yang saya luahkan di sini adalah dari saya sendiri ,tidak melibatkan mana mana pihak kecuali jika saya letakkan nama pemiliknya.
Sebarang PRINT SCREEN terhadap blog ini adalah dilarang kecuali atas keizinan tuan punya blog. Tuan punya blog tidak teragak agak mengambil tindakan undang-undang jika hak persendirian ini dicabuli.

Pendapat penulis tidak semestinya kekal dan sebarang kesalahan tatabahasa dan ejaan adalah disengajakan bagi menghasilkan karya yang santai serta mudah difahami.

Terima Kasih ..

Risi Yusoff