19/03/2015

GST VS GSI

Salam.

Malam sebelum majlis perkahwinan .... Ahli keluarga aku duduk santai sambil berbincang banyak perkara..terutama berkenaan majlis perkahwinan adik perempuan bongsu aku.

Tiba-tiba masuk bab berkenaan GST..otak aku dah jadi kompius..kata gst mengantikan cukai yang lama..iaitu cukai jualan dan perkhidmatan disatukan jadila gst.

Masalahnya kalo ganti yang lama kenapa harga barangan boleh naik...aduyai...

Perolehan untuk kerajaan pun perlu dikira untuk harga gst.

Kak Na...kakak sulung aku pun mencelah..bila gst dikuatkuasakan yang banyak mengeluh adalah orang Melayu..kerana mereka ni pengguna tegar...dan jarang orang melayu yang jadi pengeluar.

Jadi untuk menanggani krisis ni...kita perlukan GSI

GSI tu...generate side income..ianya perlu untuk tingkatkan ekonomi diri..baru tak terbeban dengan kenaikan harga barang yang sentiasa naik saban tahun.

Tinggal beberapa hari lagi gst akan dilaksanakan..aku pun sedang menunggu apakah impact gst kepada ekonomi dan masyarakat sekeliling aku..

Apa-apa pun..sebagai rakyat Malaysia..aku ucapkan" Welcome GST".

Wassalam.


0 comments:

Post a comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Peringatan

Ini adalah blog peribadi.Sebarang pendapat yang saya luahkan di sini adalah dari saya sendiri ,tidak melibatkan mana mana pihak kecuali jika saya letakkan nama pemiliknya.
Sebarang PRINT SCREEN terhadap blog ini adalah dilarang kecuali atas keizinan tuan punya blog. Tuan punya blog tidak teragak agak mengambil tindakan undang-undang jika hak persendirian ini dicabuli.

Pendapat penulis tidak semestinya kekal dan sebarang kesalahan tatabahasa dan ejaan adalah disengajakan bagi menghasilkan karya yang santai serta mudah difahami.

Terima Kasih ..

Risi Yusoff