26/05/2015

Kenapa doktor cakap inggeris

Salam...

Lately ni aku ada ramai kawan doktor...bukan sebab diaorang nak berkawan dengan aku...atau sebab aku ni lebih "power" intelektual dari diaorang...hehehe

Sebabnya diaorang kena dealing dengan aku tentang beberapa sistem yang diorang xfaham.

Biasala diaorang pakar dalam bidang perubatan..tetapi dalam bidang IT diaorang xfham sangat.kalo nak dibandingkan dengan orang IT yang dah berbelas tahun bergelumang dengan ICT.

Orang IT pun xfaham tentang perubatan..tetapi kena faham cara kerja doktor sebab cara kerja diaorang perlu diimplementasikan kedalam sistem.

Aku sebagai ahli dalam satu group wasap yang terdiri daripada golongan doktor yang terdiri daripada pelbagai bangsa. Ahli semua bangsa ada.

Diaorang ni bila discussion guna bahasa Inggeris..aku bila menjawab soalan yang perlu aku jawab..aku guna bahasa Melayu.

Bukan sebab aku cintakan bahasa kebangsaan.sebabnya aku takut grammar aku salah..hehehe

Kemudian aku sedar something..kenapa diaorang bercakap dalam bahasa omputih..rupa-rupanya banyak term perubatan dalam bahasa Inggeris..

Manual mesin perubatan pun dalam bahasa Inggeris.

Dan satu lagi..anda kelihatan hebat jika berbicara dalam bahasa Inggeris..walaupun berkelulusan upsr.

Wassalam.

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Peringatan

Ini adalah blog peribadi.Sebarang pendapat yang saya luahkan di sini adalah dari saya sendiri ,tidak melibatkan mana mana pihak kecuali jika saya letakkan nama pemiliknya.
Sebarang PRINT SCREEN terhadap blog ini adalah dilarang kecuali atas keizinan tuan punya blog. Tuan punya blog tidak teragak agak mengambil tindakan undang-undang jika hak persendirian ini dicabuli.

Pendapat penulis tidak semestinya kekal dan sebarang kesalahan tatabahasa dan ejaan adalah disengajakan bagi menghasilkan karya yang santai serta mudah difahami.

Terima Kasih ..

Risi Yusoff