Rahsia Ecover

Rahsia Ecover - rahsiaecover.blogspot.com.

Kontrak Perjanjian

Rahsia Kontrak Perjanjian - kontrakperjanjian.blogspot.com.

Minisite Dengan Blogspot

Minisite Dengan Blogspot - minisitedengan.blogspot.my.

Rahsia Sebutharga

Rahsia Sebutharga - RahsiaSebutharga.blogspot.com.

Rahsia Pengucapan Awam

Rahsia Pengucapan Awam - Gaya Sheikh Ahmed Deedat.

30/06/2015

Lupa Bayar Domain risiyusoff.com

Salam,

Pagi tadi aku bukak blog aku ni ..tetiba ..alamak tak boleh bukak ..aku dah cuak ..

Ooooo... rupenya kena suspended sebab xbayar domain. So aku segera bayar menggunakan Maybank2u kepada sempoihosting yang dimiliki saudara Shuth.

Aku dari dulu memang pelanggan setia hosting ni .. senang hendak berurusan.. saiz hosting pun aku boleh pilih sesuka hati aku .. nak yang kecik , atau yang besar bergantung kepada sistem yang korang nak upload dalam server.

Harga domain aku adalah RM 38.00 dari dulu lagi .. GST xder kot.. sebab tiada peningkatan harga.

Aku cuma beli domain je .. hosting untuk blog ni aku pakai blogspot.. jadi sesuka hati aku je aku nak upload sebanyak mana gambar pun ..hahahaha

Kalo aku pakai hosting yang berbayar confirm kena charge mahal.

Cara dia ..korang redirect je nama domain yang korang beli di bahagian setting blogspot.

Cara nak setup blogspot.. korang google je la ...senang je tak susah.

Wassalam.
Bayaran Domain

28/06/2015

Baca Quran Walau Tak Faham

Salam.

Kenapa kita perlu baca Quran dalam bahasa Arab meskipun kita tak memahaminya....

Ini adalah sebuah cerita yang indah.

Ada seorang lelaki Muslim yang telah tua tinggal di sebuah ladang di pinggiran sebuah bukit bersama seorang cucu lelakinya yang masih belum baligh . Setiap pagi selepas solat subuh datuk ini akan duduk di meja dapurnya sambil membaca Al-Qur'an . Cucunya yang gemar meniru perbuatan datuknya dalam banyak perkara juga membaca Al-Qur'an yang telah dihadiahkan dan diajar kepadanya. Suatu hari si cucu bertanya, "Atok! Adik cuba baca Qur'an macam Atok tapi Adik tak faham dan apa yang adik tak faham Adik cepat lupa. Adik lupa  sebaik saja tutup buku Qur'an ni. Apa gunanya baca Qur'an macam tu? "

Datuknya tanpa menjawab sepatah pun soalan cucunya itu bangun dengan perlahan untuk mencapai sebuah bakul rotan yang terkait rapi , guna untuk menyimpan arang dapur. "Nah, ambil bakul arang ni ke sungai dan bawa balik air sebakul ke sini."

Cucunya segera ke anak sungai  berhampiran  dan menceduk air sungai dengan bakul arang tersebut. Malangnya semua air cedokan tadi meresap keluar sebaik dia sampai ke rumah. Datuknya tertawa dan berkata, "Adik kena cepat sikit lain kali," dan menyuruhnya kembali  ke sungai untuk cubaan kedua. Kali ini si cucu berlari laju , tetapi bakulnya kosong juga tanpa air sebaik dia sampai ke rumah. Dengan termengah-mengah, dia memberitahu datuknya bahawa adalah mustahil untuk bawa air dengan bakul  dan dia terus pergi untuk mengambil baldi. Datuknya berkata, "Atok tak nak air dalam baldi, Atok nak dalam bakul ni juga. Adik belum usaha sedaya upaya lagi," dan dia pun bergegas ke pintu untuk melihat cucu kesayangannya mencuba sekali lagi.

Tatkala ini, cucunya sudah dapat merasakan bahawa itu adalah pekerjaan yang sia sia , tetapi dia masih mahu membuktikan kepada datuknya, walau dia berlari sekencang mana pun, airnya pasti meresap keluar dan bakulnya tetap  kosong sebaik dia sampai ke rumah. Dia pun mencedok air sungai dan berlari sekuat hatinya, tetapi sebaik dia sampai di hadapan datuknya bakulnya sudah kosong tanpa air. Dengan termengah-mengah dia berkata, "Tengok ni Tok, apa gunanya!?"

"Oh Adik ingat tak berguna ya?". Datuknya berkata lagi, "Tengok bakul tu."

Cucunya melihat pada bakul dan buat pertama kalinya dia perasan bahawa bakulnya nampak kelainan. Bakul tersebut sudah bertukar dari bakul arang yang hitam kotor kepada sebuah bakul yang bersih, luar dan dalam.

"Cu, itulah yang terjadi bila kita baca  Qur'an. Kita mungkin tak faham dan tak ingat apa yang kita baca, tapi bila kita baca, kita akan dibersihkan, luar dan dalam. Itu adalah urusan Allah dalam mengatur kehidupan kita."

Cucunya terkebil-kebil menganguk. Hebat kisah ini.

Wassalam

27/06/2015

Rupanya Tiada Istilah Miskin

Salam.

Kupas....istilah titik-titik di bawah ini dan mohon dijawab dengan jujur di dalam hati kita masing-masing ...

1. Allah menciptakan tertawa dan .....?

2. Allah itu mematikan dan ..... ?

3. Allah menciptakan lelaki-lelaki dan ..... ?

4. Allah memberikan kekayaan dan ..... ??

Kebanyakkan kita tentu akan dengan mudah menjawab:

1. Menangis ...
2. Menghidupkan ...
3. Perempuan ...

Tapi bagaimana dengan no.4 ...? Apakah Kemiskinan ...?

Untuk mengetahui jawapannya, mari kita lihat rangkaian firman Allah dalam surat An-Najm ayat 43-45, dan 48, sebagai berikut:

ﻭَﺃَﻧَّﻪُ ﻫُﻮَ ﺃَﺿْﺤَﻚَ ﻭَﺃَﺑْﻜَﻰ

"dan Dia-lah yang menjadikan orang tertawa dan menangis." (QS. An-Najm : 43).

ﻭَﺃَﻧَّﻪُ ﻫُﻮَ ﺃَﻣَﺎﺕَ ﻭَﺃَﺣْﻴَﺎ

"dan Dia-lah yang mematikan dan menghidupkan." (QS. An-Najm : 44).

ﻭَﺃَﻧَّﻪُ ﺧَﻠَﻖَ ﺍﻟﺰَّﻭْﺟَﻴْﻦِ ﺍﻟﺬَّﻛَﺮَ ﻭَﺍﻟْﺄُﻧﺜَﻰ

"dan Dia-lah yang menciptakan berpasang-pasangan lelaki-lelaki dan perempuan. " (QS. An-Najm : 45).

ﻭَﺃَﻧَّﻪُ ﻫُﻮَ ﺃَﻏْﻨَﻰ ﻭَﺃَﻗْﻨَﻰ

"dan Dia-lah yang memberikan kekayaan dan kecukupan." (QS. An-Najm : 48).

Ternyata jawapan kita benar hanya pada no. 1-3 ... sedang jawapan untuk no. 4 keliru.

Jawapan Allah Ta'ala dalam Al-Qur'an bukan Kemiskinan, tapi KECUKUPAN.

Subhanallah..
Sesungguhnya Allah Ta'ala hanya memberi Kekayaan dan Kecukupan kepada hamba-Nya.

Dan ternyata yang "menciptakan" Kemiskinan adalah diri kita sendiri.

Hal ini boleh karena ketidakadilan ekonomi, kemalasan, boleh juga
karena kemiskinan itu kita bentuk di dalam minda pikir kita sendiri.

Itulah hakikatnya, mengapa orang-orang yang senantiasa bersyukur; walaupun hidup serba kekurangan ia akan tetap tersenyum dan merasa cukup, bukan merasa miskin.

Jadi, marilah kita bangun rasa keberlimpahan dan kecukupan didalam hati dan pikiran kita, berhenti mengeluh, berhenti mengatakan rezeki kecil, agar kita menjadi hamba-Nya yg selalu Bersyukur.

Semangat menjemput  rezeki yang halal, biar semakin berkah.

Wassalam

24/06/2015

The Wealthy Man And The Beggar

Salam.

Just sharing..

One day, a very wealthy man was walking on the road. Along the way, he saw a beggar on the sidewalk.

The rich man looked kindly at the beggar and asked him why he was begging. The beggar said, "Sir, I've been unemployed for a year now. You look like a rich man. Sir, if you'll give me a job, I'll stop begging."

The rich man smiled and said, "I want to help you. But I won't give you a job. I'll do something better. I want you to be my business partner. Let's start a business together".

The beggar blinked hard. He didn't understand what the older man was saying. "What do you mean, Sir? "I own a rice plantation. You could sell my rice in the market. I'll provide you the sacks of rice. I'll pay the rent for the market stall. All you'll have to do is sell my rice. And at the end of the month, as Business Partners, we'll share in the profits.

Tears of joy rolled down his cheeks. "Oh Sir," he said, "you're a gift from Heaven. You're the answer to my prayers. Thank you, thank you, thank you!"

He then paused and said, 'Sir, how will we divide the profits? Do I keep 10% and you get 90%? Do I keep 5% and you get 95%? I'll be happy with any arrangement".

The rich man shook his head and chuckled.
"No, I want you to give me the 2.5%. And you keep the 97.5%".

For a moment, the beggar couldn't speak. He couldn't believe his ears. The deal was too good to be true.

The rich man smiled. He said, "I don't need the money, my friend. I'm already wealthy beyond what you can ever imagine. I want you to give me 2.5% of your profits so you grow"

The beggar knelt down before his benefactor and said, "Yes Sir, I will do as you say. I'm so grateful for what you're doing for me"!

The beggar now dressed a little bit better, operated a store selling rice in the market. He worked very hard. He woke up early in the morning and slept late at night. And sales were brisk, also because the rice was of good quality. And after 30 days, the profits were astounding.

At the end of the month, as the ex-beggar was counting the money, and liking the feeling of money in his hands, an idea grew in his mind. He told himself, Gee, why should I give 2.5% to my Business Partner? I didn't see him the whole month! I was the one who was working day and night for this business. I did all the work. I deserve 100% of the profits.

The rich man came to collect his 2.5% of the profits. The ex-beggar said, "You don't deserve the 2.5%. I worked hard for this. I deserve all of it!"

If you were his Business Partner, how would you feel?

This is exactly what happens to us.
ALLAH  is Our Business Partner. ALLAH  gave us life,  every single breath. ALLAH  gave us talents, ability to talk, to create, to earn money. ALLAH gave us a body, eyes, ears, mouth, hands, feet, a heart.
ALLAH gave us a mind,  imagination, emotions, reasoning, language.

Giving 2.5% (or 'ZAKAT') is an expression of gratitude and love.

Don't forget to give back what u owe!

Wassalam

Formula Umum Pulihkan Proton

Salam.

Kerjasama antara proton dan Suzuki aku agak hanya menjurus kepada perkongsian teknologi enjin..atau mungkin juga untuk pemasaran luar negara.

Namun beberapa aspek lain juga perlu diambil kira.

Kekadang bila kita dah terlalu lama diatas pasti terlupa dengan keadaan padang dibawah.

Formula untuk pulihkan proton adalah.. " Apa yang pelanggan mahu"

Kebanyakan pemilik proton adalah yang berpendapatan sederhana RM 3000 ke bawah.
Aku agak begitu.

Yang berpendapat lebih dari itu lebih gemar kepada kereta import.

Salah Gomen juga yang melambakkan terlalu banyak kereta import ke dalam megara dengan pemberian AP kepada syarikat-syarikat pengedar.

Dari segi kualiti dan ketahanan kereta proton dengan kereta import adalah jauh beza.

Apa yang pelanggan mahu adalah:

1. Ketahanan kereta

Sekiranya berlaku pertembungan antara kereta proton dengan kereta Honda siapa yang akan menempah kubur dulu...aku pun kalo ada duit lebih nak bertukar memakai HILUX . Sekarang aku pakai proton wira.. Ramai yang menyamakan ' dinding' kereta proton dibuat daripada tin susu..kerana mudah kemik apabila berlaku pelanggaran.

2. Servis

Aku agak ..charge untuk servis adalah lebih kurang dengan kereta import..tetapi mungkin dari segi spare part ianya lebih murah dan mudah didapati berbanding kereta import..sekiranya berlaku kerosakan semasa di kampung..spare akan mudah diperoleh..pengalaman kawan aku yang memakai kereta Citra.

3. Kepercayaan.

Ianya adalah faktor dalaman yang paling penting..aku rasa rata-rata pelanggan yang membeli kereta proton adalah atas dasar kepercayaan kepada harga yang lebih rendah berbanding kereta-kereta yang lain..

Ya!! Ini yang membuatkan proton masih wujud hingga kini.. Pelanggan membeli kerana merasakan mereka masih lagi membayar ansuran bulanan yang mampu dibayar iaitu di bawah RM 600 sebulan berbanding dengan kereta import yang lain.

Wassalam.

22/06/2015

Warkah Misteri Malam Raya

Warkah Misteri Malam Raya
karya: Muhammad Rusydi ( Rusydee Artz )

Malam raya.

Ibu mengetuk pintu bilikku.

Menghulurkanku sepucuk surat.

“Apa ni, mak?”

“Ada orang bagi tadi. Untuk kamu.”

Ibu berlalu pergi ke ruang tamu, menyambung kerja menghias rumah dengan adik dan kakak.

Jam sudah menunjukkan hampir pukul 1 pagi. Dengan cermat, aku membuka sampul berisi surat.

Ku teliti tulisannya. Kemas. Tulisan siapakah ini? Tidak ku kenali.

Bersila di atas katil. Ku amati bait-bait tulisan di helaian surat. Ringkas saja isinya.

“Assalamualaikum.

Maaf mengganggu.

Sebenarnya sudah lama saya memerhatikan awak. Awak boleh panggil saya stalker kalau awak nak. Sebelum puasa lagi, saya nak sangat jumpa dengan awak. Awak tahu tak betapa saya berkenan dengan awak?”

Hatiku mulai berdebar-debar. Rupanya aku ada peminat dalam diam. Mesti awek ni. Kembang kuncup sekejap hidungku. Tersipu-sipu. Tak sabar-sabar lagi, terus aku membaca perenggan yang seterusnya.

“Sejak tahun-tahun dulu lagi sebenarnya saya dah lama follow awak. Awak saja tak sedar kewujudan saya. Saya intai di facebook awak, status awak, awak kata awak suka ke masjid dekat rumah awak ni bila nak solat terawikh.

Saya buat keputusan untuk ke masjid yang awak sebutkan. Namun, hampa. Saya tak nampak kelibat awak di situ. Saya tunggu dan tunggu, awak tak datang-datang juga. Selama dekat 9 malam saya tunggu awak.

Kecewa sendiri.

Saya decide untuk meninjau-ninjau masjid dan surau yang berdekatan dengan rumah awak, tapi hampa juga. Awak juga tiada di mana-mana.

Lalu, saya tekad cuba ke rumah awak. Saya dapati awak ada saja di rumah. Tak ke mana-mana. Saya nampak awak sibuk dengan laptop dan henfon awak. Fikir saya, mungkin awak ada seseorang yang sangat istimewa. Bila habis saja orang bersolat terawih, awak keluar lepak dengan kawan-kawan makan-makan. Begitulah rutin awak setiap hari.

Saya cemburu. Padahal awak tak tahu, andai awak kenal saya, awak akan tahu saya lebih istimewa dari orang yang awak suka tu. Awak tak tahu, perasaan saya pada awak jauh lebih dalam berbanding sesiapa pun yang awak kenal. Lebih anggun dan menawan dari gadis-gadis yang awak kenali.”

Aku berkerut kening. Dalam hati, dia ni menakutkanlah. Syok sendiri ke minah ni? Aku menyambung baca.

“Saya sedih. Sangat sedih.

Saya tetap menanti awak di pintu masjid yang awak katakan. Setia menanti. Cuma nak melihat awak. Di malam ke-18, awak muncul akhirnya. Awak tahu tak, betapa saya happy sangat dapat tengok awak? Walaupun awak tak perasan saya, saya tak kisah.

Tapi, gembira saya tak lama.

Awak hilang lagi. Tak datang lagi ke masjid. Saya pergi ke masjid itu tiap kali masuk waktu solat. Dengan harapan awak ada sama berjemaah. Tapi, hampa bertubi-tubi. Bayang awak pun saya tak nampak.

Di siang hari, ada saya ke rumah awak. Saya dapati awak selepas Subuh, tidur sampai Zohor. Selepas Zohor, tidur sampai Asar. Andai tak tidur, sibuk dengan fon. Malam kadang-kadang awak tidur, banyaknya berjaga. Tak habis-habis dengan internet dan gajet. Kadang-kadang saya terfikir, awak tak bosankah menghadap benda-benda tu? Apa penting sangatkah mereka?

Saya tunggu seperti biasa di masjid. Tiap malam tanpa jemu. Hinggalah malam terakhir terawih. Awak tak hadir juga.

Saya kecewa. Saya sedih. Malam itu saya menangis cukup-cukup. Biarlah tumpah seribu air mata sekalipun. Pedihnya hati ini. Betapa awak tak peduli. Tak pedulikan saya. Tak pedulikan kehadiran saya. Tak pedulikan kesetiaan saya selama ini.
Tak peduli yang saya sayang awak. Sayang awak sangat-sangat. Tak peduli yang saya ambil berat tentang awak sangat-sangat.

Jauh di sudut hati saya sebenarnya, saya nak tengok awak jadi pemuda yang soleh. Sebab itulah tanpa jemu, saya tunggu awak di masjid tiap masa dan ketika. Tinggalkan dosa, tinggalkan benda-benda lagha. Namun, hajat tak kesampaian.

Cukuplah sampai sini.

Saya ambil keputusan untuk pergi. Tak mahu ganggu awak lagi. Biarlah awak dengan hidup awak. Siapa saya di mata awak? Sesuatu yang tidak bermakna saja pada awak.

Biar berjauhan.

Awak kenal siapa saya.”

Aku menggigil sedikit membaca baris terakhir. Ku gagahkan diri jua.

“Saya Ramadhan.

Jaga diri, jaga iman.

Selamat tinggal.”

Aku terkedu. Kelu membisu. Air mata mulai menitik ke atas warkah misteri itu.

Ya Allah. Ku tinggalkan surat tadi, berlari keluar untuk bertanyakan mak siapa yang bagi. Mak menggeleng tak tahu. Bila masuk kembali, surat itu telah diterbangkan angin melalui tingkap. Hilang.

Melihat orang lain beraya, aku juga mahu sakan beraya dengan orang tercinta. Tapi, selama ini aku buat semberono ala kadar saja pada Ramadhan Allah.

Air mata mengalir tak tertahan lagi.
Aku pendosa yang lupa Allah Maha Memerhati.
Kesal 150 juta kali.

Wassalam

21/06/2015

KENAPA SI MATI LEBIH MEMILIH UNTUK BERSEDEKAH SEANDAINYA DIA DIKEMBALIKAN KE DUNIA?


Salam.

Sempena bulan Ramadhan yang mulia..aku perbanyakkan post berkaitan keagamaan..semoga bermanfaat.

Sebagaimana firman Allah, "...wahai Tuhanku, alangkah baiknya Engkau lambatkan kedatangan ajalku ke suatu masa yg sedikit saja lagi, supaya aku dpt bersedrkah....." -(surah al mu'minun:10)

Sedangkan dia tidak pun berkata "supaya aku dapat mengerjakan umrah" atau "supaya aku dpt solat" atau "supaya aku dpt berpuasa"?

Seorang ulama berkata, "Tidaklah seseorang yg tlh mati itu menyebut utk bersedekah melainkan kerana kehebatan pahala yg telah dilihatnya selepas kematiannya.."

Maka hendaklah kamu perbanyakkan sedekah kerana sesungguhnya seorang mu'min akan berada di bawah teduhan pahala sedekahnya pada hari kiamat nanti.

Bersedekahlah utk saudaramu yg tlh pun meninggal dunia kerana sesungguhnya mereka amat berharap utk kembali ke dunia utk bersedekah dan melakukan amalan soleh. Oleh itu realisasikanlah harapan mereka. Dan latihlah anak2mu supaya membiasakan diri dgn bersedekah.

Bersedekahlah.. Sesungguhnya Allah memberi ganjaran kpd org yg bersedekah.

"Kalaulah org yg bersedekah itu mengetahui dgn sbnrnya dan dpt menggambarkan bhw sedekah itu diletakkan dalam 'tangan Allah' sebelum ia ke tangan orang faqir, nescaya kelazatan orang yang memberi lebih terasa besar drp kelazatan si penerima.- Ibnu Qayyim.

Adakah anda pernah membaca tntang faedah bersedekah?

1) amalan sedekah itu adalah salah satu pintu daripada pintu2 syurga

2) sedekah adalah sebaik2 amalan soleh dan sebaik2 sedekah ialah memberi makan

3) pahala sedekah akan menaungi pemiliknya pada hari kiamat dan melepaskannya dari azab neraka

4) sedekah dapat memadam kemurkaan Allah dan kepanasan kubur

5) sedekah adalah sebaik2 hadiah buat si mati, yang paling bermanfaat untuknya di kubur dan yang ditambah oleh Allah akan rezeki (kerana bersedekah)

6) sedekah adalah satu penyucian harta dan jiwa dpt menggandakan kebaikan.

7) sedekah adalah punca kegembiraan si pemberi dan punca wajahnya bercahaya di hari kiamat

8) sedekah menjadi pengaman dari ketakutan pada hari huru hara besar dan hari yang tiada kesedihan kerana hilangnya sesuatu drpnya (hari kiamat)

9) sedekah menjadi punca keampunan trhadap dosa dan penghapusan daripada kejahatan

10) sebagai pembawa berita gembira tntang pengakhiran yg baik dan punca doa malaikat buatnya

11) orang yg bersedekah adlah org yg terbaik di kalangan manusia. Pahala sedekah pula adalah utk semua yg berkongsi tentang sedekah itu (bukan hanya utk si pemberi)

12) pemberi sedekah dijanjikan kebaikan yg banyak dan pahala yg besar

13) org yg suka menginfaq adalah salah satu sifat orang yg bertaqwa. Dan sedekah menjadi punca lahirnya kasih sayang hamba Allah kepada si pemberi.

14) sedekah tanda dermawan dan salah satu tanda kemuliaan dan kemurahan hati

15) Bersedekah memustajabkan doa dan merungkaikan segala kesulitan.

16) bersedekah menolak bala dan menutup  70 kejahatan di dunia.

17) sedekah memanjangkan umur, menambah rezeki, menjadi punca rezeki dan kemenangan

18) sedekah menjadi ubat, penawar dan penyembuh

19) sedekah menghalang kebakaran, tenggelam akibat banjir dan kecurian

20) pahala sedekah adalah tetap (tidak berbeza-beza) walaupun diberikan kepada haiwan ternakan atau burung2.

Wassalam

18/06/2015

Niaga Bazar RM 3,000 Sehari

Salam..

Ada kisah dongeng yang aku dengar berkenaan peniaga bazar ramadhan yang hanya berniaga pada bulan Ramadhan saja..

Kemudian goyang kaki hingga ke Ramadhan yang seterusnya...memang mantap giler..

Aku agak ianya hanya mitos semata-mata.

Cuba kita kira kalo sehari keuntungan adalah RM 3,000.00 . Maka dalam 30 hari keuntungan adalah RM 90,000.00.

Boleh tahan..itu aku kira untung bersih selepas ditolak material dan salary pekerja serta sewa tapak.

Untuk hidup selama setahun tanpa sekarang kerja iaitu 12 bulan.

Maka RM 90,000.00 bahagi dengan 12 bulan. Sama dengan RM 7,500.00 sebulan.

Maknanya dia boleh belanja dalam sebulan adalah RM 7,500.00 untuk hidup sehinggalah bulan Ramadhan seterusnya tiba.

Mungkin ada yang tertanya-tanya niaga apa RM 3,000.00 satu har

Ye..mungkin tidak mustahil ada peniaga yang boleh mencapai jualan dengan jumlah tersebut..disebabkan itu mereka berani menyewa tapak dengan harga yang mahal untuk tapak yang mempunyai jumlah pelanggan yang ramai.

Wassalam.

Ramadhan Fast Reward Chart

Salam...

Ramadhan reward card adalah salah satu inisiatif sekolah Miqdad..untuk menggalakkan pelajar berpuasa..

Setiap kali berpuasa..hari tersebut akan ditanda dengan pelekat merah..

Dengan menggunakan kaedah ini akan timbul persaingan di antara pelajar untuk memastikan reward card mereka sentiasa merah.

Wassalam

12 Prinsip daripada John Reese

Salam,

Kelibat John Reese jarang kedengaran di internet , namun legasinya masih ada yang boleh diambil sebagai pengajaran dan panduan. di bawah merupakan beberapa prinsip yang diamalkan oleh John Reese untuk menjadi usahawan internet berjaya.

In light of my upcoming 40th birthday, I want to share 12 valuable mini-lessons that I've learned so far as an entrepreneur...

These range from mistakes to avoid, to making strategic decisions, of how to get cash flow to come in the fastest, etc.
They are in no particular order...

1. ALWAYS DO MORE THAN IS EXPECTED OF YOU

I learned this at an early age from my Dad. He had a very successful career as a business executive and engineer, and this the core principle that created his success.

You can apply this to your business in many ways... over-delivering to your customers, giving unexpected bonuses to your employees or outsourced workers, and more.

Most people do just the bare minimum. Do more than is expected of you and it will do amazing things for your business.

2. STOP DREAMING AND START DOING

Too many entrepreneurs get caught up in the big dreams of how they will one day be rich and how their life will be amazing......but they never end up doing anything.

They buy courses, read all they can, jot down little notes and ideas in a notebook, but nothing ever actually gets created.

A web site doesn't get made. Advertising isn't run. Markets aren't tested. Nothing.
If you want to make a lot of money the only way that happens is getting stuff done. Period.

3. DON'T LET LEARNING DELAY ACTIVITY

Most people that have studied Internet Marketing much already have the basic skills that are needed to build a million-dollar business.
That's worth REPEATING...

Most people that have studied IM much ALREADY HAVE the basic skills that are needed to build a million-dollar business.

You can get stuck learning new stuff FOREVER. There will always be new methods and techniques that get discovered. The Internet changes on a DAILY BASIS. This is a given. Don't get caught in the trap of "I'm going to start building my business right after I go through this next course..."

You can start building your business TODAY while you are studying and learning new things that you can easily apply TOMORROW.

Things will NEVER perfectly align for you and your business. There's no such thing. So don't wait. Get started NOW and take action. Get some stuff going and go from there.

4. MULTIPLE IDEAS CAN BE THE KISS OF DEATH

It's okay to work on multiple projects and ideas. It's almost impossible to stop entrepreneurs from having tons of new ideas at the same time.BUT...

No new money comes in the door until you get ONE project launched and making money.
Something has to be launched FIRST.

5. MAKE JUST ONE DOLLAR FIRST

No one has ever made a million dollars in sales without generating $1 first.
ALL successful businesses start with that first sale and then grow from there.
It doesn't matter what your income goals are. The faster you make your first dollar, the faster you will reach your goals. PERIOD.

6. DO THE IMMEDIATE CASH PROJECT FIRST

What should you work on next? Whatever will bring in cash the fastest for your business -- and of course, I mean that in a moral/legal/ethical way.

If you analyze all the great ideas you are probably sitting on, I bet you can realistically prioritize them in the order of which ones would actually make money come in the fastest (if it succeeds.)
THAT is the project you need to focus on.

Cash is the lifeblood of your business (and your life.)
Save some of those "big" ideas for the future. Focus on the ones that stand the best chance of getting new money to come in right away. Once you have some stable ongoing cash flow in your business, then you can take a chance on that project that may take longer to pay off.

7. EMAIL MARKETING KICKS THE CRAP OUT OF EVERYTHING ELSE

When it comes to growing a business online, nothing generates long-term cash flow like an email list of engaged subscribers & customers.

Email marketing is the best way to generate traffic. It's the best way to 'recycle' the same visitors again and again to any of your projects. It's also the best way to convert prospects into buyers.
RSS, Twitter, Facebook, YouTube, BLAH BLAH BLAH

Yes, those methods can generate leads. Yes, those methods can generate some sales. But time and time again little old email marketing kicks their butts -- by a long shot.
So make building a list, and a solid relationship with it, a top priority in your business.

8. RUN A LEAN OVERHEAD MACHINE

I can't stress this one enough. When you start growing a successful business it's really easy for your overhead to get out of hand. It's easy to start hiring a bunch of people and committing to a bunch of expenses.

Take it from me, when you have months where your fixed expenses (doesn't include advertising, etc.) are well over $100,000/MONTH (and growing) it can put you in a tough position to make healthy profits.

I used to have fixed overhead that high but never again. I realized there were smarter ways to do things.

What you need to realize is that REVENUE doesn't mean jack squat. It's your profit (income) that matters.

So while running a $10,000,000/year business (sales) is impressive, I know people running a $1,000,000/year business that nets MORE than the person that owns the $10MM/year business.
It all comes down to your expenses.

Sometimes it certainly DOES take heavy expenses in order to make a lot of money. But that's not my point...

My point is, your overhead can really get away from you. If your sales experience some dips, and it's almost guaranteed they will at some point, then you can LOSE YOUR BUTT very quickly.
So add to your overhead as a last resort.

9. MAKE ACCOUNTING A PRIORITY

This is a big mistake that most entrepreneurs make -- and I've been guilty of it as well.
Keeping the books and doing accounting work is the LAST thing that most entrepreneurs want to mess with. We have more fun by coming up with new ideas and trying to make them grow -- not spending hours of our time inputting receipts and figures into QuickBooks.

If you don't like accounting, immediately pay someone a few bucks to handle it for you. Just make sure your accounting is always up to date. It's very important.

As an extension of this, make paying your taxes a priority -- even if you pay them in advance.
I have paid a small fortune in tax penalties because of being lazy and filing late. And it's too easy to let one delay turn into another and for the problem to get worse. So make it a priority.

Don't "rob Peter to pay Paul." This is a trap most entrepreneurs fall into -- again, I've been guilty of it in the past myself.

It's easy to start making a bunch of money and think "I'll just use this money to make more money instead of paying my taxes on it now and I'll just pay the taxes later after I've made even more money."

Or the same thinking is applied towards delaying payments to a vendor, or some other expense that needs to get paid.

This is probably the #1 mistake entrepreneurs make that can create problems and a lot of wasted money in paying penalties and interest. So make sure your accounting is taken care of and your taxes get paid on-time for you.

10. DON'T LEASE OFFICE SPACE

(If possible.)

As tempting as this might become if your business starts to grow, avoid it at all costs.
If you're like me, what will happen is that you will eventually stop going to the office and just work from home where you always were more comfortable anyway. And/or you will end up realizing you really didn't need it.

Having an "office" is not required to have a successful business. We live in a Digital World now and it's just not important anymore.

Even if your business grows and you need employees, you still don't necessarily need an office. There are people out there running $20MM+/year businesses with no office; the employees all just work virtually. This is becoming more and more common.

* There certainly are exceptions to this. My team in the Philippines works out of an office I leased. But they are collaborating on software projects and NEED to work in the same location. And, of course, it's also very inexpensive.

Most office leases are thousands of dollars per month and usually don't turn out to be a good use of cash.

11. ALMOST EVERYTHING TAKES LONGER

When creating new projects, or having some software made for you, or having an ebook ghostwritten, or anything else, know that things almost always take more time than originally expected.

This is the #1 reason why you need to act TODAY to start putting things in motion to grow your business. The longer you wait, the more into the future you push your potential of getting money to come in the door.

12. THE MONEY IS IN THE MARKETING

Don't get caught up in trying to make Web pages and learn HTML, or studying how to create javascript, or learning to master Linux so you can administer your own server, or how to use Photoshop to create little logos, etc.

You can certainly do that stuff if you want, but know that it will most likely just be a HOBBY.
It's no surprise that some of the most successful entrepreneurs I know are also some of the LEAST TECHNICAL people I know. The main thing they do right is to simply pay others to do all the "nuts & bolts" stuff that makes online business work.

It allows them to spend all their time on the marketing -- which is where the money comes from.

*** BONUS LESSON ***

* See how I'm over-delivering as mentioned in the first lesson?
SPENDING TIME ONLINE ISN'T NECESSARILY WORKING ON YOUR BUSINESS
Just because you spend hours a day online doesn't mean you're working on your business.
You can do 'research' forever and never make a cent.
You need to be spending most of your time on:

- Generating Traffic
- Communicating With Your Customers (i.e. blog, list, etc.)
- Creating Content

Don't fall into the trap of reading blogs & forums, chatting on Facebook or Twitter, checking stats, reading news, etc. for hours upon hours.

Just know that almost all of that stuff (with rare exception) is LOSING YOU MONEY more than making you money.
---
I hope you enjoyed these mini-lessons. Hopefully, you can apply them to your business and be a lot more successful! :-)

Yours For Online Profits,
John Reese

Semoga Bermanfaat ..

Wassalam




17/06/2015

Soal Jawab Tentang Puasa dan Hari Raya Aidilfitri - Ustaz Azhar Idrus

Salam.

Soal Jawab Tentang Puasa dan Hari Raya Aidilfitri (Ustaz Azhar Idrus)

1.Batal tak puasa kalau pakai earphone kat lubang telinga?

Tak batal

2.Apakah hukum bermain mercun di bulan puasa?

Yang tak berbahaya makruh sebab bakar duit. Yang berbahaya haram.

3.Apakah hukum kita berhias diri pada hari raya?

Sunat berhias diri pada hari raya.

4.Apakah hukum pasang pelita kat halaman rumah pada 10 hari terakhir?

Kalau nak cerahkan halaman rumah, harus. Kalau raikan 10 malam terakhir atau malam raya, bida'ah.

5.Sah tak puasa ganti Ramadhan kalau niat tidak dikhususkan?

Kena tentukan dalam niat puasa ganti Ramadhan.

6.Hadith berkenaan 10 malam pertama Ramadhan adalah rahmat, 10 malam pertengahan adalah maghfirah dah 10 malam terakhir adalah pembebasan dari neraka itu sahih ke tidak?

Dhaif, boleh amal dan boleh sebarkan.

7.Macam mana kalau suka gigit kuku di bulan puasa?

Batal jika ditelan kuku itu selepas digigit.

8.Apa hukumnya masih makan waktu azan Subuh berkumandang.

Batal puasa.

9.Kalau menangis batal tak puasa?

Tak batal walaupun sebulan menangis.

10.Boleh tak suami ganti puasa isteri yang tak sihat?

Tak boleh ganti puasa orang yang masih hidup.

11.Kalau orang hilang akal tak puasa macam mana?

Hilang akal bukan lagi dikira mukallaf. Jadi tak wajib puasa.

12.Solat terawih kat surau atau masjid, mana lagi afdhal?

Masjid.

13.Terjeluak makanan dari dalam perut ketika gosok gigi. Adakah dikira muntah dengan sengaja?

Tak batal. Yang batal usaha supaya terjeluak bukan dengan gosok gigi tapi dengan cara kebiasaan yang dibuat orang supaya muntah.

14.Kenapa kita sambut nuzul Quran pada 17 Ramadhan? Bukankah al-Quran diturunkan pada malam Lailatul Qadar dan malam Lailatul Qadar itu ada dalam 10 malam terakhir Ramadhan?

Lailatul Qadar turun pada mana-mana malam dalam bulan Ramadhan. 10 malam terakhir bukan syarat tetapi adat kebiasaan sahaja. Boleh berlaku juga pada malam yang lain.

15.Tak apa ke kalau kita asyik teringat perempuan yang kita sukai di bulan Ramadhan?

Tak berdosa tapi tak dapat pahala. Baik ingat Allah banyak-banyak. Dapat pahala.

16.Apa yang boleh perempuan yang datang haid lakukan untuk buat Qiamullail?

Berzikir, istighfar, selawat dan berdoa.

17.Boleh tak perempuan yang datang haid tak makan dan minum di bulan puasa?

Boleh, tapi tak boleh niat mengerjakan puasa.

18.Apakah hukum solat sunat terawih dengan 4 rakaat 1 salam?

Sah, tapi menyalahi yang lebih utama?

19.Batal tak puasa jika letak ubat mata (EYEMO) dan ubat mengalir ke tekak hingga rasa pahit di tekak?

Batal jika ubat sampai ke lidah kemudian ditelan. Setakat pahit di tekak sahaja, tidak membatalkan.

20.Batal tak puasa kalau keluar darah yang banyak kerana kemalangan?

Tak batal keluar darah luka melainkan darah haid dan nifas.

21.Batal tak puasa jika telan air liur basi yang banyak dengan sengaja di siang hari?

Batal telan yang basi. Yang tak basi tak batal sebab yang basi dari dalam perut.

22.Puasa enam dapat dikira sebagai puasa ganti atau tidak?

Kena niat puasa ganti baru dikira.

23.Apakah hukum bersiwak di bulan puasa?

Bersiwak ertinya membersihkan gigi dengan alat bukan dengan air manakala yang dimakruhkan berlebihan adalah ialah membersihkan mulut dengan air.

24.Apakah hukum berselawat di antara solat terawih?

Harus dan dapat pahala.

25.Mimpi keluar air mani di bulan puasa batal tak puasa?

Tidak ada mimpi yang membatalkan puasa.

26.Batal tak puasa jika pakai ubat ulser mulut ketika puasa?

Tertelan tak batal. Sengaja telan membatalkan puasa.

27.Saya ada tabiat suka meludah. Sah ke puasa saya?

Makruh suka meludah ketika berpuasa. Harus telan sahaja air liur tu.

28.Kenapa hisap rokok boleh batal puasa? Sedangkan hidu asap kereta boleh.

Hisap rokok masuk nikotin dalam kerongkong. Sebab itu kalau orang tidak merokok tapi kena asap rokok tak membatalkan puasa kerana tak masuk nikotin melepasi kerongkongnya. Begitu juga dengan asap kereta, batal puasa kalau seorang itu hisap dengan cara lekatkan mulut pada ekzos kereta dan hisap.

29.Berapa rakaat paling sedikit untuk solat terawih?

Paling sedikit 8 rakaat.

30.Korek hidung semasa puasa, batal tak puasa?

Tak batal.

31.Hidu minyak cap kapak ketika puasa, batal ke tidak?

Tak batal.

32.Saya mengandung dan tidak boleh berpuasa kerana muntah-muntah serta pening jika berpuasa. Adakah saya kena bayar fidyah atau saya kena qadha puasa sahaja?

Qadha puasa sahaja.

33.Betulkah pahala solat terawih tidak dikira jika tak buat solat witir dipenghujung?

Tak betul. Masing-masing adalah sunat yang tersendiri. Buat satu dapat satu.

34.Apakah kurang pahala puasa jika dihebah-hebahkan jenis-jenis makanan yang hendak dimakan sewaktu berbuka di 'wall' Facebook?

Makruh kempen makan sedap-sedap dan lazat di bulan puasa.

35.Apakah hukum berpuasa di hari Jumaat, Sabtu dan Ahad?

Tidak haram puasa pada hari tersebut. Cuma Rasulullah SAW suka kita puasakan Jumaat dengan Sabtu atau Khamis dengan Jumaat atau Isnin dengan Khamis.

36.Betulkah kalau puasa hari Jumaat kena puasa juga hari Sabtu?

Sunat tambah hari Sabtu atau Khamis. Kalau puasa hari Jumaat sahaja kurang afdhal tetapi sah.

37.Apakah hukumnya seorang tua menggunakan dan memasukkan gigi palsu ketika berpuasa?

Tak batal melainkan ditelannya baru batal.

38.Terjun dan berenang di dalam air, adakah perlu mengqadha puasa?

Wajib qadha bila memang masuk air dalam batin rongga yang terbuka. Sekadar masuk dalam telinga dan mulut atau hidung yang bukan batin, tidak membatalkan puasa.

39.Betulkah puasa sunat tak boleh dibuat selagi tak ganti puasa fardhu?

Boleh buat.

40.Qiamullail boleh dilakukan secara berjemaah?

Boleh.

41.Apakah hukum gosok gigi masa tengah hari ketika bulan puasa?

Makruh mengikut pendapat yang muktamad selepas waktu zuhur. Harus sampai bila-bila pun menurut pendapat Imam Nawawi r.a.

42.Kalau air masuk dalam telinga masa mandi, kadang-kadang nak keluarkan air itu kena masukkan air ke dalam telinga semula. Adakah batal puasa?

Jika masukkan air ke dalam telinga itu sampai ke batin baru batal puasa. Cara yang mudah ialah melekapkan jari ke lubang udara dengan cara menekankan dengan kuat jangan bagi udara masuk kemudian lepas. Air dari dalam akan turut keluar. Buat macam nak 'pump' sinki yang tersumbat tu..

43.Betulkah nabi SAW tidak pernah berbuka puasa di rumah, hanya di masjid?

Nabi SAW ada juga berbuka dengan isteri-isterinya di rumah.

44.Secebis makanan tersangkut di antara halkum. Adakah patut membuangnya atau menelan?

Bila berada di tengah antara zahir dan batin, boleh telan dan boleh buang.

45.Apakah hukum perempuan memakan pil penahan haid dalam bulan Ramadhan kerana tidak mahu meninggalkan puasa?

Makruh.

46.Apakah hukum berdoa "Ya Allah Ya Tuhanku, biar lah bulan ini tak datang haid supaya boleh puasa penuh"?

Makruh doa macam itu sebab isteri-isteri Nabi SAW tak pernah doa macam tu.

47.Adakah benar jika meninggal dalam bulan puasa akan terlepas azab kubur selama setahun?

tidak benar.

48.Boleh tak saya kumpulkan sekali denda fidyah yang tahun-tahun lepas, beri kepada masjid dan orang miskin?

Wajib bayar denda bila saja mampu. Boleh bayar denda asing-asing atau disekalikan untuk satu golongan penerima. Tak sah denda diberi kepada masjid. Wajib kepada faqir dan miskin sahaja.

49.Apakah hukum berbuka puasa bersama pakwe/makwe?

Sah, tetapi berkurang pahala sekadar mana saling melihat atau berbual.

50.Apakah hukum mandi dekat dengan waktu berbuka puasa?

Harus, dan jika berlebihan jirus jadi makruh.

51.Apakah hukum suami isteri bermanja-manja ketika berpuasa?

Nabi SAW harus manakala kita makruh. Jika keluar mani jadi haram.

52.Zakat Fitrah sepatutnya dikeluarkan di mukim kita tinggal atau mukim kita bekerja?

Tempat kita bekerja.

53.Antara waktu berbuka dan waktu bersahur, yang mana banyak kelebihan?

Berbuka.

54.Seorang tinggalkan puasa tahun dulu-dulu, dalam 50 hari. Tahun lepas dia dah ganti 20 hari, tapi tak sempat bayar fidyah. Tahun ini dia kena ganti 50 hari juga atau 30 hari sahaja? Bayar fidyah adakah perlu digandakan?

Puasa yang sudah diqadha tidak lagi berganda fidyahnya. Bilangan fidyah hanya mengikut bilangan baki yang belum diqadha sahaja.

55.Korek telinga dengan putik kapas hingga ke gegendang telinga, makruh tak?

Jangan sampai ke gegendang kerana ada pendapat yang mengatakan batin rongga telinga bermula pada gegendang telinga manakala ulamak-ulamak lain mengatakan belakang gegendang dekat otak baru membatalkan.

56.Seorang tua dinasihati doktor supaya kerap minum air. Si tua ini juga sesak nafas jika puasa. Macam mana?

Kalau memang benar tak minum air boleh jadi sesak nafas, harus berbuka dan wajib qadha apabila hilang penyakit. Kalau penyakit yang tiada sembuh lagi pada adatnya tak wajib qadha hanya wajib bayar fidyah.

57.Kita sedang puasa sunat, tetapi ada orang jemput menghadiri undangan ke rumahnya. Mana lagi afdhal?

Afdhal puasa kerana menghadiri jemputan tidak disyaratkan makan jamuan di situ. Jika kita makan dia juga gembira, afdhal makan.

58.Terdetik hati untuk niat puasa lepas isyak, tetapi terlupa. Jadi ke tidak niat puasa itu?

Kalau ada dalam hati nak berniat puasa qadha lepas isyak dikira sah kerana niat nak berniat lepas isyak sudah terkandung di dalamnya nak puasa qadha esok. Dengan syarat masa niat itu sudah malam.

59.Jika tak tunai solat fardhu, adakah sia-sia amalan solat terawih?

Amalan sunat tergantung jika tak buat yang wajib.

60.Keadaan yang macam mana, tidak berpuasa, tetapi tidak boleh makan dan minum?

-Orang yang batal puasanya bukan sebab haid seperti orang yang telah memasukkan air sampai ke batin telinganya.

-Orang yang sengaja tidak berniat ataupun lupa niat pada malamnya.

-Orang yang tidak mahu berpuasa tanpa uzur.

61.Adakah hadis berkenaan ganjaran solat terawih itu sohih? Boleh tak disebarkan hadis itu untuk tujuan menarik orang untuk menunaikan solat terawih?

Hadith tersebut ada dua pendapat. Pendapat pertama mengatakan ia palsu. Ini yang paling banyak di sisi ulamak. Oleh itu, sebaiknya jangan disebarkan.

62.Adakah batal puasa jika telan kahak yang keluar dari dalam anak tekak?

Batal telan kahak dari dalam tekak.

63.Berapakah bilangan sebenar solat terawih? 8 rakaat atau 20 rakaat? Yang manakah lebih afdhal?

Lebih banyak rakaat lebih afdhal.

64.Apa sunnah Nabi SAW makan berbuka?

Kurma dan air.

65.Jika kita mandi wajib selepas subuh, bolehkah kita berpuasa pada hari tersebut?

Sah puasa dalam keadaan junub.

66.Selepas habis waktu sahur, disebabkan perut kosong, angin dari perut naik balik ke tekak bersama minuman dan makanan. Macam mana? Puasa masih sah?

Kalau naik balik tak melepasi kerongkong, tak batal kalau makanan/minuman masuk semula.

67.Seorang kawan kerja syif malam. Balik kerja, dia tidur sampai tengah hari. Apakah hukum puasa dia?

Tidak batal puasa dan tidak makruh kerana berkerja syif malam. Jika tidur sepanjang hari, makruh hukumnya.

68.Saya ada seorang kawan muallaf. Dia berpuasa tetapi di badan dia ada 'tattoo' dan lidah bertindik. Adakah puasa dia sah?

Jika 'tattoo'-nya dalam masa Islam dan menghalang sahnya wuduk dan mandi hadas, puasanya tidak diterima sebab solatnya tidak sah. Jika 'tattoo' itu dibuat dalam masa kafir, tak wajib buang dan sah solatnya.

69.Tahun ini kita kurang sebulan berpuasa, jadi hari raya pertama boleh tak puasa?

Perkataan yang mengatakan puasa 29 hari tak cukup itu bukan perkataan ulamak. Dalam Islam puasa Ramadhan berkisar antara 29 dan 30 hari.

70.Adakah sah puasa orang yang berpuasa pergi beli juadah berbuka dengan mendedahkan aurat?

Sah. Tetapi berdosa kerana buat maksiat. Melakukan dosa ketika puasa menafikan hikmah puasa yang mahu kita jadi orang bertakwa.

71.Inhaler untuk orang selsema, adakah batal puasa jika digunakan?

Jika dihisap dengan kuat boleh membatalkan sebab masuk air ubat ke dalam kerongkong. Kalau disedut perlahan, makruh hukumnya kerana hanya udara yang masuk ke dalam kerongkong.

72.Mana lebih baik, niat puasa sebulan atau setiap malam sebelum imsak? Adakah batal jika niat di siang hari?

Aku berniat mengerjakan puasa Ramadhan tahun ini sebulan kerana Allah s.w.t. Tak batal puasa dengan sebab niat di siang hari.

73.Apakah hukum ke bazar Ramadhan apabila bazar itu dihadiri oleh wanita-wanita berpakaian seksi?

Bazar tersebut dikiaskan dengan pasar yang mana Nabi SAW menyuruh siapa yang pergi hendaklah menjaga pandangan. Sengaja melihat aurat hukumnya adalah haram sama ada kita peniaga atau pembeli.

74.Boleh tak saya ajak kawan-kawan saya dari Jepun (bukan Islam) yang buat dokumentari pasal Ramadhan berbuka di masjid?

Boleh dan wajib minta kebenaran ahli jawatankuasa masjid.

75.Kalau saya dari tanah air pukul 3 petang bertolak ke Jeddah sampai pukul 6 petang (waktu sana) sedangkan waktu Malaysia sudah pukul 9 malam. Waktu mana patut saya ikut berbuka puasa?

Wajib ikut waktu negeri mana kita berada.

76.Adakah dosa dilipat gandakan apabila melakukan kesalahan(dosa) di bulan puasa?

Tak berlipat ganda dosa tetapi berkurang pahala puasa.

77.Boleh ke niat puasa waktu bersahur?

Sah niat antara waktu Maghrib sampai waktu Subuh.

78.Apa hukumnya wanita memakai wangi-wangian ke bazar Ramadhan?

Wanita haram memakai wangi-wangian yang dapat dihidu oleh lelaki ajnabi sama ada bulan puasa atau bulan lain.

79.Kalau qadha puasa, kemudian berbuka bukan sebab uzur. Kena qadha ganda ke?

Tak ganda. Kena qadha semula.

80.Apakah hukum beli di bazar yang penjualnya tak tutup aurat?

Sah berjual beli. Haram jika sengaja pandang auratnya.

81.Adakah batal puasa jika pakai 'contact lens'?

Tak batal puasa.

82.Batal tak puasa jika terima rawatan suntikan?

Suntikan jika mengenyangkan pesakit membatalkan puasa.

83.Kenapa pada bulan puasa masih berlaku histeria?

Yang diikat adalah kepala-kepala jin kafir yang jahat. Jika ada berlaku lagi gangguan, itu adalah daripada jin-jin yang tidak diikat.

84.Apakah hukum memaksa solat terawih dalam keadaan yang sangat letih dan mengantuk kerana rehat dan tidur yang tidak mencukupi?

Memaksa seperti itu tidak menjadi kesalahan. Yang tak elok ialah sampai tubuh badan sakit-sakit dan mudarat kesihatan. Kalau letih, berhenti sahaja. Sunat bukan wajib..

85.Jika seseorang wanita mandi wajib semasa subuh sah kan puasanya? Boleh ke sebenarnya dia mandi wajib sebab masuk rongga faraj?

Faraj anak dara biasanya berbeda dgn faraj wanita yg pernah disetubuhi yaitu ketika duduk mencangkung mcm nak buang air besar faraj anak dara tdk terbuka manakala faraj yg pernah bersetubuh terbuka..ada yg terbuka sedikit dan ada yg terbuka banyak..sama ada terbuka sikit atau banyak, wajib disampaikan air disitu dan biasanya air tdk masuk lebih dr kawasan yg terbuka melainkan disumbat paip ke mulut faraj..perlu diketahui, bila duduk mencangkung tu, biarkan saja ia terbuka dgn sendirinya dan bukan dibuka..apa yg masih tdk terbuka ketikla duduk tu adalah dikira batin faraj yg tdk wajib disampaikan air..dan perlu diketahui..ada juga faraj wanita yg pernah disetubuhi itu tertutup rapat sekalipun sudah banyak kali disetubuhi maka tidaklah wajib disampaikan air ke kawasan farajnya yg tidak terbuka itu..

86.Apa hukum sedut asap welding ketika puasa?

Asap rokok disedut sampai ke dalam dada manakala asap welding hanya sedikit yang sampai ke mulut.

87.Sah tak puasa jika berniat puasa untuk sebulan itu di tengah-tengah bulan?

Kena niat di awal bulan baru sah melainkan wanita yang pada awal bulan itu sedang haid maka hendaklah dia niat sebulan setelah dia suci. Kalau tengah bulan datang haid, tak perlu niat semula setelah suci, hanya wajib niat setiap malam macam biasa.

88.Hadith "Ummu Salamah r.a. berkata bahawa Rasulullah SAW bersabda 'sebaik-baik masjid bagi wanita ialah kamar-kamar yang paling dalam dirumah mereka?(HR Ahmad)". Boleh ustaz ulas?

Hadith ini bukan mengharamkan wanita ke masjid tetapi menyebut kelebihan solat dirumah berbanding di luar rumah sahaja. Jika wanita ke masjid, hukumnya adalah harus dengan syarat dia menjaga peraturan-peraturan syarak yang telah ditetapkan.

89.Adakah hadis kelebihan solat dirumah bagi wanita ini mesti diambil dulu dari hadith-hadith lain tentang kelebihan solat berjemaah? Adakah lebih afdhal wanita solat di rumah meskipun sendirian berbanding di masjid berjemaah?

Ya..

90.Boleh tak kita terawih sebelum Isyak?

Tak boleh.

91.Kalau sedang selsema, telan hingus yang turun ke mulut dari laluan hidung (bukan dari lubang hidung), batal tak puasa?

Batal.

92.Apakah hukum pergi takbir raya?

Sunat.

93.Apakah hukum zakat fitrah bagi anak-anak zina? Siapa yang wajib bayar ke atasnya?

Ibu si anak. Lihat kitab al-Mufassal fi ahkamil mar-ah.

94.Sebenarnya orang yang tak solat, suka tinggal solat boleh beraya tak?

Tak boleh sebab Hari raya adalah kemenangan bagi orang yang bertaqwa. Orang yang tak solat tak masuk dalam kumpulan orang taqwa.

95.Boleh tak pergi beraya di malam-malam hari contohnya ketika waktu Maghrib?

Bergantung kepada uruf. Jika uruf tidak memandangnya sebagai adab yang buruk, tidaklah menjadi kesalahan.

96.Apakah hukum pasang lampu kelip-kelip pada hari raya nanti?

Jangan anggap ia kemestian sambut raya. Niat pasang tu untuk hias halaman rumah, 'okay' lah..

97.Saya seorang pelajar yang mendapat biasiswa. Adakah wajib saya membayar zakat fitrah ataupun bapa yang kena membayarnya?

Jika pelajar tersebut telah mampu menyara hidupnya sendiri, bapa tidak lagi membayar zakat fitrahnya..

98.Adakah balik beraya boleh dikira sebagai urusan? Berapa lama seseorang itu boleh jamak qasar kalau dia tak tahu berapa lama dia balik beraya kat kampung?

Ya, dikira urusan. Kalau tak pasti, boleh jamak 18 hari.

99.Tak apa ke kalau kita saja-saja bertakbir raya? Ada orang kata tak elok bertakbir masa bukan hari raya.

Bida'ah tapi tidak berdosa.

100.Boleh sebut "Gong Xi Raya" dan "Deepa Raya"?

Lakum diinukum waliadin (bagi kamu agama kamu, bagi kami agama kami).

101.Katakan hari raya jatuh pada hari Jumaat. Pagi dah solat sunat hari raya dan dengar khutbah raya. Boleh tak kalau tak pergi solat Jumaat?

Wajib solat Jumaat. Yang tak wajib solat Jumaat jika dah solat raya ialah orang yang tinggal di pedalaman yang jauh dari masjid. Bila mereka dah datang pada paginya solat hari ray, tak diwajibkan lagi datang sekali lagi untuk solat Jumaat.

102.Niat puasa sunat untuk diet dan kurus, dapat pahala tak puasa tu?

Dapat pahala jika masih ada niat kerana Allah.

103.Kalau saya tinggal puasa dua tahun lepas, wajibkah bayar fidyah walaupun saya masih dalam tangunggan ibu bapa?

Jika anda masih budak-budak yang belum layak berkerja, fidyah dibayar oleh bapa.

104.Adakah puasa yang ditinggalkan 400 hari mesti diqadha dalam masa sebelum menjelang Ramadhan yang akan datang?

yang wajib qadha sebelum masuk Ramadhan baru hanyalah bilangan yang muat pada tahun tersebut. Jika bilangan tersebut lebih daripada bilangan yang muat, tidak mengapa dibayar pada tahun selepasnya.

Bagaimana pula dengan fidyah? Adakah berganda? Jika tak mampu macam mana?

Tak mampu tak wajib bayar. Wajib bayar setakat yang mampu sahaja.

Setahun ada 365 hari. Kena puasa 365 hari penuh?

Melainkan dua hari raya dan 11,12 dan 13 Zulhijjah.

105.Adakah puasa sunat yang lain selain Isnin dan Khamis?

Sunat Rejab dan Syaaban.

106.Jika cabut gigi di bulan puasa, batal puasa tak?

Batal jika ditelan gigi tersebut.

107.Sengaja membatalkan puasa dengan makan dan minum kerana ingin berjimak dengan isteri. Adakah tetap dikenakan denda?

Tak kena menurut satu pendapat dalam mazhab Syafie.

108.Saya tinggal di Finland. Di sini Maghrib pukul 9.20 malam manakala Subuh pukul 3.21 pagi. Boleh atau tidak berbuka puasa ikut waktu Mekah kerana tidak larat berpuasa panjang sangat.

Wajib puasa ikut waktu berdekatan yang mampu diikut berpuasa. Contoh di Finland puasa 18 jam sehari jadi berat sangat menanggung, maka harus ikut negeri terdekat dulu yang ringan seperti Belanda 15 jam. Tak boleh terus nak ikut France umpamanya jika France 13 jam.

109.Apa hukum sengaja menayangkan makanan atau gambar makanan depan orang berpuasa?

Makruh.

110.Boleh tak kalau kita tak habis lagi puasa ganti dan sambung puasa enam? Selepas habis puasa enam baru sambung puasa ganti balik.

Boleh niat puasa enam dan qadha sekaligus menurut setengah ulamak fiqh.

111.Boleh niat puasa qadha dan sunat sekaligus?

Harus.

112.Kalau sudah niat puasa untuk sebulan Ramadhan, selepas itu datang haid. Adakah perlu perbaharui niat berpuasa sebulan yang telah dibuat? Adakah perlu niat setiap hari selepas itu?

Sunat niat semula malam suci dari darah dan wajib niat setiap hari selepas itu.

113.Boleh tak niat puasa ganti, puasa sunat Isnin dan puasa enam sekaligus?

Dapat dua puasa sahaja iaitu puasa sunat dan puasa wajib.

114.Jika saya demam dan sakit kepala, adakah saya bersalah/berdosa jika saya membatalkan puasa saya?

Pesakit sendiri dapat mengetahui adakah kesakitan yang dialami memerlukan berbuka atau meneruskan puasa. Jika memang sakit yang melemahkan badan, harus berbuka.

115.Kawan saya terpandang gambar orang kemalangan lalu muntah dan terus pengsan. Adakah sah puasa kawan saya itu?

Sah.

116.Kawan saya cakap sahur itu wajib, jika tidak sahur maka puasa batal. Betul ke?

Kawan awak memang sudah tidak betul akalnya sebab bercakap perkara hukum sedangkan dia tidak mengerti apa-apa. Sahur bukan wajib tetapi sunat sahaja dan sah puasa tanpa sahur.

117.Saya niat berpuasa. Tiba-tiba pukul 10.00 pagi kawan ajak hisap rokok, saya pun hisap. Pukul 3.00 petang baru sahaja sedar saya puasa. Batal tak?

Tak sengaja buat perkara yang membatalkan puasa tidaklah membatalkan puasa.

118.Adakah rumah terbuka dikira ibadah?

Harus pada syarak.

119.Korek telinga menggunakan putik kapas (cotton bud), adakah batal puasa?

Tak batal sebab kalau ditusuk jauh pun, takkan melepasi gegendang telinga. Di belakang gegendang telinga dikira batin yang boleh dimasuki oleh air.

120.Boleh atau tidak kawan saya mahu ganti puasa 30 hari selepas hari raya kerana takut puasa dia tidak diterima Allah?

Tak boleh, cara yang betul adalah buat puasa sunat sebagai menampung kekurangan puasa kita yang wajib.

121.Apakah hukum menziarah kubur di pagi raya?

Harus dan jangan iktikadkan sunat ziarah hari raya.

122.Apa hukum jika niat puasa sunat, kemudia berbuka?

Puasa wajib, wajib diteruskan melainkan ada keuzuran. Puasa sunat, makruh berbuka tanpa keuzuran.

123.Tak jumpa orang miskin untuk bayar fidyah di kawasan saya. Boleh tak saya buat kenduri beri makan kepada orang ramai?

Kena beri kepada orang miskin di tempat lain.

124.Puasa bulan Syaaban lagi banyak pahala ke bulan Ramadhan lagi banyak pahala?

Bulan Ramadhan mengatasi segala bulan kerana ada padanya Lailatul Qadr.

125.Antara puasa qadha(ganti) dengan puasa puasa nazar, yang mana lebih afdhal didahulukan?

Boleh pilih.

126.Dapat fadhilat juga ke bersahur utk puasa As syura?

Dapat kerana perintah Nabi SAW suruh bersahur itu umum untuk semua puasa.

127.Kalau kita puasa hanya 10 Muharram sahaja boleh tak?

Boleh cuma kurang afdhal.

128.Ada hadis puasa sehari itu dihapuskan dosa setahun yang lepas. Bagaimana puasa separuh hari, adakah dihapuskan dosa 6 bulan yang lepas?

Tak dikira. Cuma berpahala jika bukan sengaja berbuka.

129.Ada tak jenis gastrik yang tak boleh puasa langsung?

Ada. Sesetengah pengidap gastrik kena makan setiap dua jam.

130.Jika sengaja tinggalkan puasa wajib digantikan dengan puasa dua bulan?

Wajib ganti sehari sahaja bukan dua bulan. Wajib ganti dua bulan itu hanya untuk mereka yang jimak isteri di siang hari Ramadhan sahaja.

131.Sekiranya arwah abah meninggal, macam mana ahli keluarga nak qadha puasa arwah yang lepas-lepas? Boleh tak bayar fidyah sahaja?

Bayar fidyah sahaja.

132.Apakah hukum berbuka puasa dengan jimak?

Harus kalau di rumah, haram kalau di masjid.

133.Ibu 'ABC' telah menunaikan umrah baru-baru ini. Beliau telah mula berpuasa di Mekah satu hari lebih awal. Bagaimanakah kedudukan puasa beliau sekarang di Malaysia berpuasa Ramadhan 30 hari?

Beliau wajib jadikan puasanya campur di Mekah dan di sini tidak lebih 30 hari sahaja.

134.Bagaimana gabung puasa qadha dengnn puasa sunat Isnin-Khamis?

Sesetengah ulamak kata boleh. "Sahaja aku puasa qadha Ramadhan esok hari serta sunat Isnin kerana Allah taala".

Wassalam

Berita Baik Untuk Penjawat Awam Sempena Ramadhan 2015

Salam..

Pengumuman PM Dato Seri Najib Bin Tun Razak di PICC bersama penjawat awam kali ke 14... Tahun 2015...antara yg diumumkan adalah seperti berikut :

1. Elaun tetap perumahan ( ITP ) dinaikkan dari rm 180 ke rm 300. Berkuatkuasa pada bulan 11/2015

2. 25 % bagi mereka yg tinggal di kuartes kerajaan / berek. Berjumlah rm 75 

3. BANTUAN Khas Kewangan penjawat awam rm 500 akan dibayar pada 25/6/15.

Setakat jam 1040 hrs @ 17.6.15..

Penjawat awam perlu bersyukur dengan kemudahan yang diberikan oleh kerajaan.

Untuk memasuki sektor awam boleh dikatakan cukup payah sekarang.

Sementelahan JPA telah membekukan pengambilan jawatan baru untuk tempoh 2 tahun mendatang.

Akhir kalam..Selamat Menyambut Bulan Ramadhan.

Wassalam

Buang Security Dokumen PDF

Salam,

Sekarang tersangat mudah untuk buang kata laluan yang terdapat pada sesetengah dokumen pdf..
Kalo dulu aku terpaksa gunakan perisian untuk hack kata laluan dokumen pdf.

Sekarang lagi mudah hanya upload di pdfunlock.com aku dah boleh buang security ..kemudian boleh kopipes maklumat yang terdapat di dalam dokumen berkenaan.

Contohnya di bawah :

Ebook 33 Days To Online Profits 2004 Edition.. aku perlu kopipes beberapa info untuk untuk beberapa projek.

pdfunlock

Apa yang korang perlu buat cuma upload dokumen pdf ke dalam ruang yang disediakan dan kemudian tunggu sehingga proses selesai.. kemudian savekan dalam PC.

That all.. seterusnya anda cuba buka dokumen berkenaan. cuba test dah boleh kopipes ke belum .
Aku dah buat dan ianya menjadi.

Selamat Mencuba .


Wassalam

15/06/2015

AKLEH Jem Sebab Bonggol

Salam..

Apa tujuan pihak akleh meletakkan tiga bonggol di laluan motosikal...lorong dari KL ke Ampang.

Tujuannya hanya satu..supaya penunggang memperlahankan motosikal mereka.

Mungkin ianya membahayakan nyawa staf tol yang bertugas kerana perlu melintas ke pondok tol melalui lorong motosikal.

Walau bagaimana pun tindakan demikian aku anggap kurang cerdik dari pandangan aku sebagai seorang kamen rider..yang boleh dikatakan setiap pagi menghirup udara kenderaan di lebuhraya Ampang-KL ini.

Aku merasakan taktik ini berjaya menghalau aku daripada  menggunakan lebuhraya ini kerana jem yang tersangat amat di lorong berkenaan sejak diletakkan bonggol pada laluan motosikal 3 hari yang lepas.

Pada asalnya AKLEH dibina bukan untuk motosikal..ekoran daripada kenaikan harga minyak beberapa tahun yang lampau..pihak kerajaan membenarkan rider menggunakan AKLEH..

Agak  aku kehadiran para kamen rider sedikit menguris hati pengurusan AKLEH ..kerana para rider tidak membayar tol.

Sebagaimana kenderaan bertayar empat.

Sedangkan jumlah kewangan yang banyak diperlukan untuk penyelenggaraan AKLEH.

Selamat tinggal AKLEH..sampai jumpa lagi..esok pagi.hehehe

Update : arini 16.6.2015 diaorang dah letak satu bonggol je..masa aku lalu tadi..Alhamdulillah xder la macam semalam..smooth sikit, Walaupun terpaksa beratur.

Wassalam

Jangan Melabur Kalo Tak Pandai

Salam.

Beberapa hari yang lepas ..ketika aku sedang makan di sebuah gerai berdekatan Taman Dato Razali..aku terdengar perbualan dua orang warga emas berbicara ..tentang kawan mereka kehilangan wang EPF kerana terlibat dalam pelaburan.

Pelaburan yang terbaik adalah ASB dan Tabung Haji...

Kalo inginkan keuntungan jangka panjang boleh melabur dalam Unit Trust.
Seperti CIMB wealth advisor.

Tetapi sebelum tu ..pastikan tabungan ASB telah mencapai siling iaitu RM 200,000.00.

Dengan kadar tetap 6% setiap tahun..hidup dah boleh goyang kaki dekat kampung.

Pendapat aku..pelaburan saham bukan tempatnya kalo ilmu tidak penuh didada ..kalo tidak sanggup mengalami kerugian.

Jika anda lepak depan BSKL..cuba tanya mereka-mereka yang lalu lalang di situ. siapa pelabur yang tidak pernah rugi?..rata-rata akan mengatakan mereka pernah rugi..aku agak begitu..

Dan sekiranya anda digoda oleh individu yang bergelar 'Datuk' untuk membuat pelaburan jangan lupa pui!!! Sambil berlalu pergi..tanpa menoleh ke belakang.
Ramai yang kena kencing dengan golongan ini.

Kebanyakan golongan beginilah yang banyak menipu golongan marhaen untuk mengeluarkan Wang simpanan, membuat pinjaman peibadi dan Wang pencen bagi memenuhkan poket diaorang.

Buatlah pelaburan apabila anda mempunyai ilmu...semuanya bergantung kepada ilmu.

Wassalam.


14/06/2015

Hanya 2.2% Peratus Menderma Darah

Salam..

Hanya 2.2% penduduk Malaysia yang menderma darah.

Aku adalah antara yang tidak pernah menderma darah..hehehe.

Kebanyakan yang tidak memderma kerana takutkan jarum suntikan..aku rasa begitu.

Sempena Majlis Hari Penderma Darah Sedunia Kebangsaan 2015 di Tasik Titiwangsa yang dirasmikan menteri Kesihatan Datuk Seri Dr S.Subramaniam pagi tadi.

Aku memang respek dengan para penderma darah...

Mereka memberikan darah mereka tanpa syarat..tanpa mengharapkan sebarang balasan.

Kepada yang ingin mendermakan darah. ..boleh layari laman web Pusat Darah Negara..untuk mengetahui mobile terdekat ..atau datang ke Pusat Darah Negara.

Wassalam.

13/06/2015

Aduhai Sasterawan Negara

Salam..

Aduhai Sasterawan Negara..

Rajukmu buatku tak faham..

Entah kenapa..
Aku tak faham...
Karyamu semerbak memenuhi ruang..
Mengurut minda anak bangsa..

Aku lagi tak faham ..
Apa yang sedang kau perjuangkan.

Kau mengambil langkah pincang..
Karyamu disebut..pencinta penulisan

Sudah aku tak faham..
Dalam kelam aku mencari jawapan.
Apa ideologi kau cuba canang..
Aku antara yang terkecewa..

Aku lagi-lagi tak faham
Perjuangan sekular yang kau pilih..
Merajuk bangsa kau berpaling..
Apa yang cuba  kau sampaikan..

Aku  tak faham lagi..
Tapi aku cuba fahamkan..
Perjuanganmu aku rasa sonsang..
Kau pergila sorang-sorang..
Tinggalkan kenangan pada gelaran.

Wassalam

12/06/2015

Gaji RM 3,600 Dikira Miskin

Salam...

Hidup di Malaysia gaji RM 3600 dikira miskin..

Kalo yang gaji bawah daripada tu..RM 2000..aku kira bawah daripada miskin..iaitu papa..

Bawah daripada RM 1000 aku kira sebagai kedana...hohohoho.

Itulah hakikat hidup di kota sekarang..kalo gaji bawah RM 3600.. Kedua-dua suami dan Isteri kena bekerja..kalo tidak jangan harap nak pakai kereta dan beli rumah.

Jika keadaan keadaan di bawah berlaku ..anda kena cari pendapatan tambahan yang lain..

Sekiranya tiap-tiap hari tengok kalendar..macam aku buat ..supaya masa cepat berlalu..dalam hati berkata- kata ..dengan mata yang berkaca ..bila la gaji nak masuk..

Wassalam.

SST DALAM GST

Salam..

Pergh!!! Aku x tau la ..apa kena ngn lidah aku nie...kalo jumpa kari memang xleh blah..so lepas jumaat aku riki restoran Kari kepala ikan , jalan yap kwan seng.

Aku order ayam, sayur kobis dan ada udang sekor..serta air suam..total lost RM 19.30.

Aku bayar RM 20..tetapi ada GST so tambah satu ringgit lagi.

Aku fikir...siapa yang tetapkan piawai harga ayam drumstick dengan udang. Mestila mamak tu yang tetapkan..ikut suka dia nak letak berapa harga nasi tu.

Aku rasa harga dulu sebelumb GST dilaksanakan adalah RM 19.30 walaupun didalamnya ada SST.

Maknanya bila ditambah GST harga makin naik sebab ada SST .

Contoh yang paling mudah adalah top up card. Dulu untuk nilai RM 10 kita akan bayar RM 10 juga dan didalamnya ada SST.

Sekarang untuk nilai RM 10 kita perlu bayar RM 10.60.

Maknanya terdapat kenaikan harga selepas GST dilaksanakan setelah SST dimansuhkan.

Jadi..kita kena terima hakikat selepas GST dilaksanakan memang terdapat kenaikan harga barang..

Wassalam.

Marketing Guna Pengemis

Salam..

First time aku tengok marketing offline macam ni.

Ini baru betul "Think out the box".

Bermacam-macam cara boleh digunakan untuk pemasaran perniagaan..ada yang buat marketing produk.

Itu yang aku fikir...selepas solat jumaat..kelihatan beberapa orang pengemis(bukan menghina) menghulurkan pamplet promosi sebuah restaurant di bukit bintang kepada jemaah yang usai solat Jumaat di Masjid As-Syakirin KLCC.

Terdapat juga seorang ahli masjid yang cuba menghalau mereka daripada meneruskan aktiviti berkenaan.

Cuma yang aku nak puji..adalah cara yang digunakan individu yang mengupah mereka mengedarkan pamplet kepada orang ramai.

Sekurang-kurangnya mereka mempunyai pekerjaan walaupun sedetik cuma.

Terdapat kira-kira 5 orang kanak-kanak yang mengedar pamplet..aku agak adalah rakyat Myanmar etnik Rohingya.

Mungkin cara pemasaran begini adalah salah kerana mengekplotasikan kanak-kanak.

Aku kurang pasti berapa upah yang telah dibayar.

Walau apa pun...dapatla jugak rezeki diaorang pada hari tu..

Wassalam.

Hari Penderma Darah Sedunia Peringkat Kebangsaan 2015

Salam,

Jom!!! beramai-ramai kita meriahkan Hari Penderma Darah Sedunia Peringkat Kebangsaan 2015 di Tasik Titiwangsa pada Ahad ini 14.6.2015.

Majlis akan bermula pada pukul 7 pagi hingga 3 petang.. pelbagai aktiviti-aktiviti menarik yang telah disediakan oleh Pusat Darah Negara seperti pameran mewarna , zumba , pemeriksaan kesihatan percuma, klinik gigi bergerak, photo scavenger hunt, kempen derma darah dan larian Blood Donors Run.

Anda diminta datang awal jika ingin menyertai aktiviti berkenaan.. kerana ianya berdasarkan kepada First Come , Firstt Serve. Pendaftaran boleh dibuat di gerai pendaftaran berdekatan dengan Khemah utama.

Pada pukul 9.30 pagi pula majlis akan disempurnakan oleh Yb Menteri Kesihatan  yang juga akan menyampaikan hadiah kepada para pemenang dan sijil penghargaan kepada penderma darah mengikut beberapa kategori.

Aku pun akan berada di sana ... bukan sebagai blogger .. tetapi sebagai person incharge untuk parking dan keselamatan ..aku jaga anggota RELA beb..hehehehe...

Kalo ada yang terserempak dengan aku tu ..tegur-tegur la ye ... password " Blogger ke ?"

Wassalam.


Poster Hari Penderma Darah
Hari Penderma Darah Sedunia 2015

10/06/2015

Isteri Tanya Kenapa 40?

Salam.

Life begin 40...Isteri tanya kenapa?

Aku pun explain la..kebanyakan orang bila umur dah 40..hutang-hutang dah selesai..antaranya hutang kereta dan hutang rumah..termasuklah hutang pinjaman peribadi..

Anak-anak pun dah membesar mungkin ada yang di sekolah rendah dan ada yang bersekolah menengah.

Bagi yang kahwin sama umur..iaitu pasangan yang sebaya..mungkin pasangan pun dah berumur 40 tahun. Jarang umur 40 tahun masih lagi produktif..kebanyakan dah tutup kilang.

Berbeza dengan lelaki kalo dahulu komitmen dengan anak-anak yang masih kecil . sekarang tiada lagi...penolakan daripada Isteri lebih banyak daripada permintaan.

Bila penolakan lebih banyak ..maka suami akan lebih suka berbalik kepada perangai masa bujang..lepak dengan kengkawan di Starbuck dan padang-padang golf atau kelab persendirian..maklumlah dah hampir mencapai..tahap ' kebebasan kewangan '.

Isteri kena hati-hati...bila umur 40 permintaan lagi tinggi..so be careful..amalkan makan supplement dan jamu jika perlu.

Dalam umur 40 tahun 'Ilmu kehidupan' suami dah hampir mencapai tahap kesempurnaan...ketenangan dalam setiap tindakan..dan ketenangan ini yang bakal memadukan anda..ketenangan yang melunakkan hati wanita yang sedang mencari erti cinta...hehehe.

Tapi lagi cukup malang jika suami yang hidupnya tidak bermula pada angka 40.. Hutang masih lagi keliling pinggang..hutang yang lama hampir tamat...dibuat pula hutang baru...hutang adalah neraka dunia..yang meragut ketenangan jiwa..jadi jangan berhutang..cuba usahakan hidup anda bermula pada usia 40..kebebasan kewangan..hohoho.

Wassalam

09/06/2015

Nak Berjaya ? Jangan Beli Buku Motivasi

Salam..

Atas rak perpustakaan mini  di rumah aku ada pelbagai buku yang kebanyakkan dalam bidang yang aku sukai iaitu, kewangan, internet marketing dan motivasi serta buku-buku agama.

Itu belum lagi ebuku evergreen penulis tersohor daripada barat..termasuklah buku motivasi dale carnegie...

Buku penulisan Joe vitale  dan michele  masterson berkenaan writing memang bersepah dalam external hard disk aku.

Produk-produk informasi daripada legenda usahawan internet dunia seperti Corey rudl , Eben pagan, Frank Kern , yanik silver hinggalah kepada Jimmy D Brown sememangnya tersedia untuk dihadam oleh otak aku.

Buku kewangan seperti Rich dad poor dad..nota kewangan irfan khairi turut menjadi koleksi aku..termasuklah buku Adam khoo menjadi kegemaran aku.

Itu belum lagi..buku-buku usahawan internet karya tempatan seperti buku buat duit dengan internet , 15 teknik marketing dan niaga online.

Tapi apakan daya..semua maklumat yang aku baca dan telaah tidak memberi sebarang makna jika tiada tindakan yang dilakukan.

Hanya sekadar membaca tetapi tiada hasil yang dijana.

Akhirnya banyak mana pun motivasi dalam diri jika tiada tindakan yang dilaksanakan..ibarat angin pantai menghempas muka..hampas pun tiada.

Wassalam.

Wordless wednesday : The Atmosphere

Salam..

The Atmosphere Wedding Studio..

07/06/2015

Rahsia sebutharga : kuasai microsoft project

Salam..

Pada 18 hingga 20 mei yang lalu aku berkesempatan menghadiri kursus di cyberjaya kelolaan cyber training (mynet) selama 3 hari.

Menggunakan MS Project 2010 ..sekarang sudah ada 2013..orang kata version MS 2013 penjanaan laporan lebih cantik dan menarik.

Nanti aku akan cuba version 2013.

Apa yang aku belajar adalah cara membuat gant chart, milestone dan material yang diperlukan serta jana laporan projek.

Setiap detail projek seperti Tarikh dan kos serta sumber yang lain boleh diketahui secara mendalam.

Termasuklah upah yang diberikan kepada pekerja yang terlibat didalam pembangunan projek.

Ms Project boleh digunakan untuk membuat proposal dan perancangan projek dengan lebih efektif dan professional.

Aku sembang dengan seorang staf Malaysia Software Testing Board MSTB.

Beliau mengatakan terdapat beberapa syarikat yang menghantar dokumen sebutharga dengan memberikan format carta gant yang salah.

Ada syarikat yang mengemukakan carta gant menggunakan excell dan MS Word.

Sesetengah pelanggan tidak kisah..namun ada juga yang ambik kisah.

Carta gant adalah salah satu dokumen yang wajib diberikan semasa menghantar dokumen sebutharga atau tender kerana dengan carta gant pihak pelanggan boleh mengetahui bila tempoh siap projek atau perkhidmatan yang akan diberikan oleh syarikat.

Belajarlah cara membuat carta gant dengan MS Project  untuk perkembangan syarikat dan untuk penyediaan sebut harga yang lebih sempurna.

Wassalam.

04/06/2015

Pameran Imuda di Balai Seni lukis Negara

Salam..

Pagi tadi..aku berkesempatan meninjau pameran yang diadakan oleh Imuda di bangunan pentadbiran balai seni negara.

Kalo korang ada kesempatan boleh datang untuk melihat koleksi Potret Artis yang aku kira merupakan koleksi peribadi Imuda.

Malahan potret diri Imuda sendiri turut dipamerkan.

Lukisan-lukisan yang berusia 7 hingga 8 tahun..dan disebabkan itu aku katakan ianya adalah koleksi peribadi.

Untuk dijual? Boleh hubungi Imuda .

Pameran adalah 15.6.2015 hingga 31.7.2015

Wassalam

03/06/2015

Wordless Wednessday : report card day

Salam..

Hari rabu blogger menjadikan gambar sebagai sebagai penutur kata. Sekeping gambar boleh berbicara...ada yang tersirat dan tersurat..hanya pembaca yang menilainya..samakah apa yang ingin disampaikan oleh siupload gambar.

Wassalam

Report card day

Salam,

Report card day...hari yang mana aku perlu berjumpa dengan guru yang mengajar anak aku.

Pada hari berkenaan aku akan mendapat tau perkembangan dan sejauh mana sel sel neuron dalam minda anak aku berhubung.

Keintelektualan diukur pada report card..pada hari itu juga aku akan diberitau kedudukan miqdad didalam kelas dan subjek subjek yang perlu ditekankan.

Tengahari sabtu itu agak panas..aku sampai disekolah miqdad dalam pukul 11 pagi..masih ramai lagi ibu bapa pelajar lain yang belum datang.

Teacher Amelina guru kelas miqdad memulakan sesi pencerahan tentang prestasi miqdad..Humaira dan aku tekun mendengar..kadang-kadang Humaira akan mencelah..dan mengajukan pertanyaan yang aku rasa signifikan..

Aku? Xder soalan yang hendak dikemukakan..semua soalan dah di tanya oleh Humaira..

Last sekali...eemmm..kedudukan miqdad di dalam kelas..aku agak daripada penilaian prestasi miqdad mungkin dalam kelompok 10 terbaik..Tapi erk..15 daripada 16..kedua terbaik daripada belakang..

Pergh!!! Tinggi giler standard diaorang..kata aku kepada humaira bila selesai sesi perjumpaan dengan guru miqdad.

Dalam hati aku berkata ..jauh lagi perjalanan anak aku ni...lagi pun..dunia budak-budak adalah bermain..jadi jangan dipaksa sangat diaorang untuk tekun belajar..sampai terlepas waktu kanak-kanak diaorang.

Banyak lagi peperiksaan yang akan dilalui oleh mereka..belum lagi dengan ujian dunia..kadang-kadang terdapat genius Melayu yang tewas seandainya kejayaan diukur pada keputusan peperiksaan.

Walaupun dikedudukan kedua dari belakang..ayah masih bangga dengan mu anakku.

Wassalam

Peringatan

Ini adalah blog peribadi.Sebarang pendapat yang saya luahkan di sini adalah dari saya sendiri ,tidak melibatkan mana mana pihak kecuali jika saya letakkan nama pemiliknya.
Sebarang PRINT SCREEN terhadap blog ini adalah dilarang kecuali atas keizinan tuan punya blog. Tuan punya blog tidak teragak agak mengambil tindakan undang-undang jika hak persendirian ini dicabuli.

Pendapat penulis tidak semestinya kekal dan sebarang kesalahan tatabahasa dan ejaan adalah disengajakan bagi menghasilkan karya yang santai serta mudah difahami.

Terima Kasih ..

Risi Yusoff