10/08/2015

Charity

Salam..

People are doing charity for two reason..to get pahala and keberkatan dalam pendapatan yang diterima.

Penyucian kepada pendapatan yang halal.

Beberapa minggu yang lalu setiap kali jumaat aku akan sediakan sedikit wang dalam poket baju depan untuk disedekahkan kepada peminta sedekah yang berada di kawasan masjid KLCC.

Aku jadi sayu jika terdapat kanak-kanak dikalangan mereka.

Namun bila minggu berganti ... Setiap kali aku melalui dan ternampak dengan mereka hati aku menjadi keras untuk menghulur..kerana orang yang sama berada di sana pada setiap minggu.

Mungkin mereka adalah golongan Rohingya yang bukan rakyat Malaysia untuk memohon bantuan daripada Jabatan Kebajikan Masyarakat.

Terdapat juga Akbar arus perdana yang melarang memberi sedekah kepada peminta sedekah dikhuatiri akan mengalakkan mereka lebih proaktif.

Tiadakah tindakan yang diambil oleh pihak berkuasa terhadap peminta sedekah..atau pihak berkenaan sudah banyak kali membantu mereka namun mereka masih lagi tegar dalam profesion mereka.

Wassalam

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Peringatan

Ini adalah blog peribadi.Sebarang pendapat yang saya luahkan di sini adalah dari saya sendiri ,tidak melibatkan mana mana pihak kecuali jika saya letakkan nama pemiliknya.
Sebarang PRINT SCREEN terhadap blog ini adalah dilarang kecuali atas keizinan tuan punya blog. Tuan punya blog tidak teragak agak mengambil tindakan undang-undang jika hak persendirian ini dicabuli.

Pendapat penulis tidak semestinya kekal dan sebarang kesalahan tatabahasa dan ejaan adalah disengajakan bagi menghasilkan karya yang santai serta mudah difahami.

Terima Kasih ..

Risi Yusoff