Rahsia Ecover

Rahsia Ecover - rahsiaecover.blogspot.com.

Kontrak Perjanjian

Rahsia Kontrak Perjanjian - kontrakperjanjian.blogspot.com.

Minisite Dengan Blogspot

Minisite Dengan Blogspot - minisitedengan.blogspot.my.

Rahsia Sebutharga

Rahsia Sebutharga - RahsiaSebutharga.blogspot.com.

Rahsia Pengucapan Awam

Rahsia Pengucapan Awam - Gaya Sheikh Ahmed Deedat.

31/12/2016

Wasiat 2016

Salam..

Hari ini adalah hari terakhir dalam tahun 2016... Banyak kenangan yang Tuhan beri untuk kita.. Menangis, ketawa, suka duka .. semua bersatu dalam 1 ujian..

Maafkan saya kalau selama ini ada yang terguris hati dan sebagainya.. Salah dan khilaf yang tak dapat dipisahkan dengan manusia sama ada sengaja mau pun tidak. Semua nya tak ada niat.. Biasa lah..

Kekadang terlepas cakap tanpa sedar.. Cuma jangan lupakan saya andai kata suatu hari nanti kita terpisah.

Semoga ada manfaat disebalik setiap kejadian. Itulah sebaiknya buat kita semua. Akhir kata semoga kita semua diberkati dlm kehidupan seharian...

*HATI SEPERTI KACA*
   Jangan bagi retak...
*AKAL SEPERTI AIR*
   Jangan bagi kering...
*IMAN SEPERTI DEBU*
   Jangan bagi hilang..                        *PERSAUDARAAN SEPERTI TALI*
   Jangan bagi putus...

          *HARAP TAHUN 2017*
   *MENJADIKAN LEBIH INDAH*

22/12/2016

Gaji Graduan RM 6,500

Salam.

Kajian oleh jobsdb.com kebanyakkan graduan inginkan gaji RM 6500 baru boleh hidup selesa

Gaji berkenaan dalam sektor awam memang tidak dapat walaupun bermula dengan gred 41.

Setelah bekerja selama 10 tahun pun dalam sektor awam anda belum tentu mendapat gaji RM 6500 sebulan...itu la hakikatnya

Kecuali anda di dalam skim yang naik pangkat dengan cepat seperti skim PTD dan Medical Officer.

Didalam sektor swasta anda akan dapat gaji sebegitu sekiranya bekerja dalam bidang profesional seperti membuka firma guaman atau klinik sendiri.

Wassalam.

16/12/2016

Just Do Your Job

Salam,

Sila2 wara-wara kan..
Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) telah memperkenalkan perkataan "Swafoto" bagi perkataan "Selfie"yang kita selalu gunakan selama ini. Ayuh, kita ubah kebiasaan itu. Biasakan yang betul dan betulkan yang biasa.
Swafoto - gambar kendiri, berswafoto - mengambil gambar kendiri, menswafoto - perbuatan merakam gambar sendiri. Jom kita gunakan bahasa Melayu dgn betul. Indahnya bahasa kita.
Suri Teladan – Role Model
Jerayawara – Road Show
Latar Pentas – Back Drop
Gegantung – Bunting
Imej Tumpu – Highlight
Parkir – Parking
Pascanilai – Postmortem
Swafoto – Selfie
Kira detik – Count Down
Bilik acu – Fitting Room
Ujana teh – Garden tea
Persantaian -Resort

EJAAN YANG MENGELIRUKAN:
Banyak calon peperiksaan dan orang ramai yang masih berasa keliru akan ejaan bagi sesetengah perkataan yang digunakan dalam pertuturan ataupun penulisan dalam seharian. Sesungguhnya, kekeliruan ini dikatakan berlaku apabila mereka mendapat input atau informasi ejaan yang berlainan daripada pihak media massa dan guru subjek. Biasanya kesilapan ini berlaku sejak sekolah rendah lagi sehingga terbawa-bawa ke meja peperiksaan.
Berikut merupakan perkataan yang biasa kita temui:
1. resepi ❌ resipi ✔
2. menyakinkan ❌ meyakinkan ✔
3. istirehat ❌ istirahat ✔
4. kadang-kala ❌ kadangkala ✔
5. sambilewa ❌ sambalewa ✔
6. dasyat ❌ dahsyat ✔
7. insuran ❌ insurans ✔
8. ambulan ❌ ambulans ✔
9. juwita ❌ juita ✔
10. unggu ❌ ungu ✔
11. mengulangkaji ❌ mengulang kaji ✔
12. penguatkuasa ❌ penguat kuasa ✔
13. gambarajah ❌ gambar rajah ✔
14. redha ❌ reda ✔
15. kerinting ❌ keriting ✔
16. bergu ❌ beregu ✔
17. kontingen ❌ kontinjen ✔
18. mengenengahkan ❌ mengetengahkan ✔ 19. mengenepikan ❌ mengetepikan ✔
20. mengkedepankan ❌ mengedepankan ✔ 21. mengkebelakangkan ❌ mengebelakangkan ✔
22. sihat walafiat ❌ sihat wal afiat ✔
23. majerin❌ marjerin ✔
24. rempah ratus❌ rempah-ratus ✔
25. alat siaraya ❌ alat siar raya ✔
26. margasatwa ❌ mergastua ✔
27. workshop (bi) ❌ woksyop (bm) ✔
28. bertungkus-lumus ❌ bertungkus lumus ✔
29. limau kasturi ❌ limau kesturi ✔
30. walaubagaimanapun ❌ walau bagaimanapun ✔
31. mee ❌ mi ✔
32. kuey teow ❌ kuetiau ✔
33. respon ❌ respons ✔
34. sunnah ❌ sunah ✔
35. ramadhan ❌ ramadan ✔
36. leukimia ❌ leukemia ✔
37. emel ❌ e-mel ✔ di-e-melkan & meng-e-melkan
38. katrij ❌ kartrij ✔
39. cop nama ❌ cap nama ✔
40. Insha Allah ❌ Insya-Allah ✔
41. alergik ❌ alergi ✔
42. ansurans ❌ ansuran ✔
43. urusetia❌ urus setia ✔
44. keretapi ❌ kereta api ✔
45. merbahaya ❌ berbahaya/marabahaya ✔
46. naskah ❌ naskhah ✔
47. atlit ❌ atlet ✔
48. war-war ❌ uar-uar/wara-wara ✔
49. urusetia ❌ urus setia ✔
50. fax ❌ faks/faksimile ✔
51. was-was ❌ waswas ✔
52. stokin ❌ stoking ✔
53. karenah❌ kerenah ✔
54. kemaskini ❌ kemas kini ✔
55. ulangkaji ❌ ulang kaji ✔
56. pra sekolah ❌ prasekolah ✔
57. temu janji ❌ janji temu ✔
57. menghadkan ❌ mengehadkan ✔
58. hajjah ❌ hajah ✔
59. agen ❌ ejen ✔

Akhir kata, pembaca sudah pasti akan berasa pelik akan perkataan yang telah disenaraikan seperti di atas. Namun, perkataan yang kita berasa pelik itulah sebenarnya merupakan ejaan yang betul mengikut Kamus Dewan Edisi ke-4. Jadi, betulkan yang salah dan biasakan yang betul.

Penggunaan Perkataan Yang Perlu Diberi Perhatian

Salam,

Sila2 wara-wara kan..
Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) telah memperkenalkan perkataan "Swafoto" bagi perkataan "Selfie"yang kita selalu gunakan selama ini. Ayuh, kita ubah kebiasaan itu. Biasakan yang betul dan betulkan yang biasa.
Swafoto - gambar kendiri, berswafoto - mengambil gambar kendiri, menswafoto - perbuatan merakam gambar sendiri. Jom kita gunakan bahasa Melayu dgn betul. Indahnya bahasa kita.
Suri Teladan – Role Model
Jerayawara – Road Show
Latar Pentas – Back Drop
Gegantung – Bunting
Imej Tumpu – Highlight
Parkir – Parking
Pascanilai – Postmortem
Swafoto – Selfie
Kira detik – Count Down
Bilik acu – Fitting Room
Ujana teh – Garden tea
Persantaian -Resort

EJAAN YANG MENGELIRUKAN:
Banyak calon peperiksaan dan orang ramai yang masih berasa keliru akan ejaan bagi sesetengah perkataan yang digunakan dalam pertuturan ataupun penulisan dalam seharian. Sesungguhnya, kekeliruan ini dikatakan berlaku apabila mereka mendapat input atau informasi ejaan yang berlainan daripada pihak media massa dan guru subjek. Biasanya kesilapan ini berlaku sejak sekolah rendah lagi sehingga terbawa-bawa ke meja peperiksaan.
Berikut merupakan perkataan yang biasa kita temui:
1. resepi ❌ resipi ✔
2. menyakinkan ❌ meyakinkan ✔
3. istirehat ❌ istirahat ✔
4. kadang-kala ❌ kadangkala ✔
5. sambilewa ❌ sambalewa ✔
6. dasyat ❌ dahsyat ✔
7. insuran ❌ insurans ✔
8. ambulan ❌ ambulans ✔
9. juwita ❌ juita ✔
10. unggu ❌ ungu ✔
11. mengulangkaji ❌ mengulang kaji ✔
12. penguatkuasa ❌ penguat kuasa ✔
13. gambarajah ❌ gambar rajah ✔
14. redha ❌ reda ✔
15. kerinting ❌ keriting ✔
16. bergu ❌ beregu ✔
17. kontingen ❌ kontinjen ✔
18. mengenengahkan ❌ mengetengahkan ✔ 19. mengenepikan ❌ mengetepikan ✔
20. mengkedepankan ❌ mengedepankan ✔ 21. mengkebelakangkan ❌ mengebelakangkan ✔
22. sihat walafiat ❌ sihat wal afiat ✔
23. majerin❌ marjerin ✔
24. rempah ratus❌ rempah-ratus ✔
25. alat siaraya ❌ alat siar raya ✔
26. margasatwa ❌ mergastua ✔
27. workshop (bi) ❌ woksyop (bm) ✔
28. bertungkus-lumus ❌ bertungkus lumus ✔
29. limau kasturi ❌ limau kesturi ✔
30. walaubagaimanapun ❌ walau bagaimanapun ✔
31. mee ❌ mi ✔
32. kuey teow ❌ kuetiau ✔
33. respon ❌ respons ✔
34. sunnah ❌ sunah ✔
35. ramadhan ❌ ramadan ✔
36. leukimia ❌ leukemia ✔
37. emel ❌ e-mel ✔ di-e-melkan & meng-e-melkan
38. katrij ❌ kartrij ✔
39. cop nama ❌ cap nama ✔
40. Insha Allah ❌ Insya-Allah ✔
41. alergik ❌ alergi ✔
42. ansurans ❌ ansuran ✔
43. urusetia❌ urus setia ✔
44. keretapi ❌ kereta api ✔
45. merbahaya ❌ berbahaya/marabahaya ✔
46. naskah ❌ naskhah ✔
47. atlit ❌ atlet ✔
48. war-war ❌ uar-uar/wara-wara ✔
49. urusetia ❌ urus setia ✔
50. fax ❌ faks/faksimile ✔
51. was-was ❌ waswas ✔
52. stokin ❌ stoking ✔
53. karenah❌ kerenah ✔
54. kemaskini ❌ kemas kini ✔
55. ulangkaji ❌ ulang kaji ✔
56. pra sekolah ❌ prasekolah ✔
57. temu janji ❌ janji temu ✔
57. menghadkan ❌ mengehadkan ✔
58. hajjah ❌ hajah ✔
59. agen ❌ ejen ✔

Akhir kata, pembaca sudah pasti akan berasa pelik akan perkataan yang telah disenaraikan seperti di atas. Namun, perkataan yang kita berasa pelik itulah sebenarnya merupakan ejaan yang betul mengikut Kamus Dewan Edisi ke-4. Jadi, betulkan yang salah dan biasakan yang betul.

01/12/2016

Poket Bocor

Salam

*POKET BOCOR*

إحذروا *الكيس المثقوب*

*Hati-hati dengan poket yg bocor*

" تتوضأ أحسن وضوء " لكــن. .. تسرف في الماء' *كيس مثقْوب*

Engkau telah berwudhu dgn sebaik2 wudhu akan tetapi engkau boros memakai air
*Poket bocor*

" تتصدق عَلى الفقراء بمبلغ ثم .. تذلهم وتضايقهم *كيس مثقْوب.

Engkau bersedekah kepada fakir miskin kemudian,  engkau menghina dan menyulitkan mereka.
*Poket bocor*

تقوم الليل وتصوم النهار وتطيع ربك" لكــن. .. قاطع الرحم *كيس مثقْوب*

Engkau solat malam hari, puasa di siang hari,  dan mentaati tuhanmu,  tapi engkau memutuskan silaturrahmi
*Poket bocor*

تصوم وتصبر عَلى الجوع و العطش" لكـن .. تسب وتشتم وتلعن *كيس مثقْوب*

Engkau sabar dengan haus dan lapar,  tapi engkau menghina dan mencaci *poket bocor*

" *تلبسين الطرحه والعباية فوق الملابس* "لكـن .. العطر فواح *كيس مثقْوب*

Engkau memakai baju jubah dan kebaya,  tapi minyak Wangi menyengat,
*Poket bocor*

تكرم ضيفك وتحسن إليه لكـن .. بعد خروجه تغتابه وتخرج مساوئه *كيس مثقْوب*

Engkau memuliakan tetamu dan berbuat baik kepadanya,  tapi setelah dia pergi engkau mengumpatnya
*poket bocor*

أخيرا ً لا تجمعوا حسناتكم في كيس مثقْوب . تجمعوها بصعوبة من جهة .. ثم تسقط بسهولة من جهه أخرى..
*يا رب اسألك لي ولأحبتي الهداية والغفران* .

Pada akhirnya *engkau hanya mengumpulkan kebaikanmu dalam poket bocor,*  satu sisi engkau mengumpulkan dengan susah payah kemudian engkau menjatuhkannya dg mudah di sisi lain.
Ya Robb, kami mohon hidayah dan ampunan atas kami dan orang-orang yang kami cintai

*عجائب الشعب العربي* :
Keganjilan-keganjilan orang-orang Arab (secara khusus dan kaum muslimin umumnya)

1- لايستطيع السفر للحج لأن تكلفة الحج مرتفعه .. لكن يستطيع السفر رغبةً في تغيير الجو !
*ألا إن سلعة الله غالية*

1. Tidak mampu pergi haji kerana pembiayaan besar,  akan tetapi sanggup pergi holiday  makan angin ,
*bukankah perdagangan Allah itu mahal*

2- لايستطيع شراء الأضحية لغلاء السعر لكن يستطيع شراء آيفون لمواكبة الموضة.
*ألا إن سلعة اللَّـه غالية*

2. Tidak sanggup membeli haiwan qurban kerana harganya yg mahal,  tapi sanggup membeli iPhone  ganti model baharu. 
*bukankah perdagangan Allah itu mahal*

3- يستطيع قراءة محادثات تصل إلى ١٠٠ محادثه في اليوم ..
ولا يستطيع قراءة ١٠ آيات من القرآن بحجة ليس لديه وقت لقراءة القرآن
*ألا إن سلعة الله غالية*

Sanggup membaca wasap berpuloh group setiap hari,  namun tidak sanggup membaca 10 ayat alquran  dengan alasan tiada waktu yg cukup untuk membaca. 
*bukankah perdagangan Allah itu mahal*

������������������

Wassalam

19/11/2016

Wealth Mastery

Salam..

Saya selalu pesan kepada diri sendiri

Saya orang Islam

Islam anjurkan umatnya jadi kaya supaya kekayaan tu boleh digunakan untuk Islam

Nilai saya bukan rm1.5k sebulan (fresh grad) murah sangat tu bagi saya laa

Saya nak banyak sebab saya nak bantu orang Islam yang lain

Sebab rm1.5k tu belum tentu cukup untuk saya

Then macam mana saya nak bantu bagi financial support kepada orang Islam lain kalau saya sendiri tak cukup duit?

Sedih tau bila kita takde duit / tak cukup duit padahal kita mampu je cari duit tapi kita je yang malas

Kalau kita betul letak Allah sebagai pemberi rezeki, kita takkan kata kita takde rezeki

Sumber Founder Al-manna Ameer®

Wassalam

18/11/2016

4 Teknik Menjawab Soalan Audien Yang Susah

Salam.

Usai sesi pengucapan..amat tidak manis sekiranya tiada sesi soal jawab.

Kemungkinan terdapat peserta yang tidak dapat menangkap isi pengucapan atau mahukan penjelasan yang lebih lanjut berkenaan subtopik yang dipersembahkan.

Dibawah 4 teknik yang boleh dijadikan panduan dalam menjawab soalan peserta.

1. Ucapkan terima kasih untuk soalan yang diberikan.

2. Baca semula soalan yang diutarakan oleh penanya. Bagi memastikan jawapan yang diberikan adalah betul dan menepati kehendak penanya.

Mcdonalds menggunakan teknik yang serupa dengan mengulang semula tempahan "drive thru" pelanggan untuk mengelakkan kesilapan pada tempahan kemungkinan perlu reorder semula dan bil perlu dibuat semula.

Teknik ini juga membolehkan anda mempunyai masa untuk memikirkan jawapan yang sesuai kepada soalan pada masa yang sama.

3. Jawapan yang diberikan hendaklah berdasarkan fakta,bukti serta rujukan dan ianya hendaklah ringkas dan tepat.

4. Setiap penanya hanya boleh bertanyakan satu soalan dan perlu ke belakang barisan semula jika ingin bertanyakan soalan kedua.Penanya non-muslim adalah diutamakan.

Petikan draf artikel daripada buku Rahsia Pengucapan Awam - Gaya Sheikh Ahmed Deedat

Wassalam

Hakikat Hidup

Salam.

Aku melihat hidup orang lain begitu nikmat,
Rupanya dia menutup kekurangannya tanpa perlu berkeluh kesah.

Aku melihat hidup teman-temanku tak ada duka dan kepedihan,
Rupanya dia pandai menutup dukanya dengan bersyukur dan redha.

Aku melihat hidup saudaraku tenang tanpa ujian,
Rupanya dia begitu menikmati badai hujan dlm kehidupannya.

Aku melihat hidup sahabatku begitu sempurna,
Rupanya dia berbahagia dengan apa yang dia ada.

Aku melihat hidup jiran tetanggaku sangat beruntung,
Ternyata dia selalu tunduk pada Allah untuk bergantung.

Setiap hari aku belajar memahami dan mengamati setiap hidup orang yang aku temui..
Ternyata aku yang kurang mensyukuri nikmat Allah..

Bahawa di satu sudut dunia lain masih ada yang belum beruntung memiliki apa yang aku ada saat ini.

Dan satu hal yang aku ketahui, bahawa Allah tak pernah mengurangkan ketetapan-Nya.

Hanya akulah yang masih saja mengkufuri nikmat suratan takdir Ilahi.

Maka aku merasa tidak perlu iri hati dengan rezeki orang lain.
Mungkin aku tak tahu dimana rezekiku. Tapi rezekiku tahu dimana diriku berada.

Dari lautan biru, bumi dan gunung, Allah telah memerintahkannya menuju kepadaku.

Allah menjamin rezekiku, sejak 9 bulan 10 hari aku dalam kandungan ibuku.

Amatlah keliru bila bertawakkal rezeki dimaknai dari hasil bekerja.
Kerana bekerja adalah ibadah, sedang rezeki itu urusan-Nya..

Melalaikan kebenaran dan gelisah dengan apa yang dijamin-Nya, adalah kekeliruan berganda..

Manusia membanting tulang, demi angka simpanan gaji, yang mungkin esok akan ditinggal mati.

Mereka lupa bahawa hakikat rezeki bukan apa yang tertulis dalam angka, tapi apa yang telah dinikmatinya.

Rezeki tak selalu terletak pada pekerjaan kita, Allah menaruh sekehendak-Nya.

Siti Hajar berulang alik dari Safa ke Marwah, tapi air Zam-zam muncul dari kaki anaknya, Ismail.

Ikhtiar itu perbuatan. Rezeki itu kejutan.

Dan yang tidak boleh dilupakan, setiap hakikat rezeki akan ditanya kelak, "Dari mana dan digunakan untuk apa"

Kerana rezeki hanyalah "hak pakai", bukan "hak milik"...
Halalnya dihisab dan haramnya diazab.

Maka, aku tidak boleh merasa iri pada rezeki orang lain.
Jujur bila berkata,
Hayati bila membaca,
Ikhlas bila menerima..

Sumber Grup wasap

Wassalam

17/11/2016

Pusat Internet 1 Malaysia

Salam..

Pusat Internet 1 Malaysia..merupakan program kerjasama SKMM dengan TM ..kemudian TM akan sub dengan local company untuk handle Centre ni.

Apa beza pusat ni dengan cybercafe.

Dekat PI1M xde game korang xboleh main game yang sharing antara komputer...hanya buat benda yang berfaedah je...kekadang dekat PI1M akan diadakan kelas pengkomputeran.

Walaupun masyarakat boleh dikatakan semuanya mempunyai telefon pintar yang mempunyai talian internet namun tidak semua kerja boleh dilakukan menggunakan telefon pintar.

Semalam aku sempat riki PI1M di Pekan Batu Kurau.temankan humaira semak penyata GST syarikat majikan dia.

Aku pun turut sekaki melakukan kerja walaupun sedang bercuti..(membuat banner slider untuk web)

Harga pun berpatutan...RM 2 ringgit untuk satu jam..total lost dalam RM 2.50 sebab humaira print doc.

Suasana amat selesa dengan pendingin hawa dan tema bilik putih merah.

Wassalam

6 Pelajaran Daripada Bisnes Pertama

Salam.

Bisnes pertama kita adalah sekolah bisnes di mana kita belajar perkara-perkara di bawah ini:

+  Membuang rasa malu hendak berniaga.

+  Membuang rasa takut-takut hendak mengambil risiko duit modal kita mungkin terbakar.

+  Belajar merasai pedih peritnya hendak mendapatkan RM1.

+  Membuang cara berfikir orang biasa. Menggantikannya dengan cara berfikir orang bisnes.

+  Memahami jenis-jenis kesilapan yang sangat asas dalam bisnes.

+  Mengawal emosi, belajar toleransi, bersabar dan memahami perangai pelik-pelik manusia yang dikatakan pembeli dan pelanggan.

Dalam bahasa mudah, bisnes pertama kita adalah 'sekolah bisnes' kita yang sebenar-benarnya, di mana di situlah kita dapat membuang kebodohan-kebodohan kita.

Wassalam

16/11/2016

Penulis Jutawan : Ramlee Awang Mursyid

Salam.

Baru aku tahu...novelis terkenal yang mendapat jolokan Novelis Triller No 1 Malaysia adalah jutawan.

Pergh!!!..jarang-jarang aku dengarv novelis Malaysia yang boleh mencapai tahap jutawan.

Ramlee Awang Mursyid yang dulunya pernah bekerja di syarikat penebitan Alaf 21. Telah menulis lebih 29 novel dalam kategori triller.

Beliau juga mempunyai puluhan  ribu peminat.

Perkembangan terbaru...sekarang salah satu novel beliau akan diadaptasikan ke dalam filem.

Sekarang masih dalam pengambaran.

Siapa sangka...dengan istiqamah sebagai penulis boleh jadi jutawan.

Sumber daripada blog maafcakap.blogspot.com

Wassalam.

Asas Menjadi Kaya Adalah Menyimpan

Surah Yusuf, Verse 47: قَالَ تَزْرَعُونَ سَبْعَ سِنِينَ دَأَبًا فَمَا حَصَدتُّمْ فَذَرُوهُ فِي سُنبُلِهِ إِلَّا قَلِيلًا مِّمَّا تَأْكُلُونَ Yusuf menjawab: "Hendaklah kamu menanam bersungguh-sungguh tujuh tahun berturut-turut, kemudian apa yang kamu ketam biarkanlah dia pada tangkai-tangkainya; kecuali sedikit dari bahagian yang kamu jadikan untuk makan.

Salam.

Formula untuk kaya telah lama dibongkar dalam Al-Quran...iaitu dengan menyimpan.

Sikap pertama yang perlu ada untuk menjadi kaya adalah dengan memupuk tabiat menyimpan dalam diri.

Namun berapa ramai yang boleh mengamalkan tabiat luar biasa ini...termasuklah penulis...kenapa? Kekadang bila dihujung bulan..duit entah kemana.

Jika anda membaca buku2 mengenai kekayaan sekalipun...formula sama akan diguna pakai iaitu dengan menyimpan..ada yang mengesyorkan membuat 10% daripada pendapatan bulan untuk disimpan dalam ASB atau Tabung Haji (Terbaik setakat ini).

Kita mungkin tidak dapat meramal masa depan..namun secara umumnya kita dapat merasakan apa yang akan berlaku dalam 7 tahun ke hadapan..mungkin anak-anak akan bertambah..mungkin juga terdapat anak2 yang akan memasuki universiti...dan semuanya itu memerlukan kos...anda tidak memerlukan ilmu takwil mimpi untuk meramal masa depan.

Kerana kita sedar dengan sistem yang diguna pakai dalam negara sekarang ianya adalah sesuatu yang akan ditempuhi.

Menabunglah untuk kaya..jangan ditunggu 7 tahun kemarau panjang bersua muka.

Ibrah dari Surah Yusuf.

Wassalam.

15/11/2016

Bagaimana Bisnes 2017

Salam.

Ramai yang kata ekonomi tahun depan teruk...

Sebenarnya ekonomi sentiasa teruk...disebabkan inflasi...inflasi adalah barang yang sama tetapi harganya semakin naik tahun demi tahun.. Paling ketara tahun ni..adalah minyak masak.

Bisnes makcik goreng pisang di Pekan Batu Kurau pun menerima kesan..selisih dengan aku dalam kedai runcit ..makcik tu nak beli minyak masak..yang peket harga sama xnaik tapi boleh beli dua peket je..yang botol jangan cakapla.

Seorang kawan yang bekerja dalam bidang komputer...aku bertanya keadaan bisnesnya pada tahun 2014...

Jawapannya ...teruk ..kerajaan banyak potong bajet..dan syarikat kena banyak berjimat..kos overhead kena kurangkan.

Tahun 2015 aku bertanya lagi...jawapan yang sama diterima...cuma kali ni katanya...dapat projek sikit-sikit tapi berterusan..maknanya selalu ada..pun dah okay katanya.

Tahun 2016...nampak kerunsingan pada wajahnya ketika makan malam sambil lepak di restoren bonda taman dagang..teruk jugak katanya...hehehe

Tetapi bisnesnya masih berjalan..aku ajak lepak seketika...melalui wasap..dia akan reply " 10 minit lagi " ..maknanya dia tengah sibuk dengan kerja.

Lepas 10 minit baru dia reply..sama ada dia free ke tak...selalunya x free.

Tahun 2017...semestinya jawapan yang sama..

Wassalam

13/11/2016

Nak Jual Apa?

Salam...

Jika ditanya kepada semua orang...rasanya semua nak berniaga..nak jadi bos sendiri ada masa terluang dengan keluarga dan duit yang banyak.

Tapi nak berniaga apa?

Aku pun pening...melalui bacaan mengenai kisah tokoh yang berjaya ...pasti akan gagal pada bisnes yang pertama...Donald Trump pun hampir bankrap...lagi lah ianya menambahkan ketakutan untuk berniaga...sekiranya berniaga tanpa ilmu..memang menjemput maut.

#kerahmatullah

Akhirnya berniaga apa yang aku pakar lakukan...dan tidak melibatkan banyak modal...hanya perlu berkorban masa untuk membaca dan menulis serta sedikit kreativiti.

Bisnes yang aku boleh lakukan di mana saja ..selagi ada internet dekat handset aku.

Ye, kebebasan untuk berbisnes dimana saja..waima semasa bercuti atau bersama keluarga.

Tidak perlu mengepos barang atau menjaja barang...mahupun membuka gerai atau kedai..

Tidak perlu jadi salesman.. :)

Sudah tentunya ianya dikecapi tanpa perlu duit yang banyak dan usia lanjut untuk lakukannya.

Apa yang aku jual adalah produk informasi...jual idea dan pandangan untuk manfaat orang ramai.

Wassalam.

Perancangan Jangka Panjang Untuk Usahawan

Salam..

Aku dulu masa sekolah tidak dididik supaya berniaga...mak ayah kata belajar rajin2 kemudian mintak kerja...

Satu hari tu..adik aku berniaga baju bundle dekat pasar...datuk sebelah mak aku nampak..

Balik rumah datuk yang aku panggil Tok Ki bagitau...keturunan dia xde berniaga macam tu..kalo nak berniaga biar ada kedai runcit gitu...

Adik aku tu..buat x peduli je..kekadang dia berniaga air dekat program yang dianjur PBT..sebab dia kerja dengan PBT.

Mungkin berniaga pada pandangan Tok ki aku..ibarat mengemis dari orang supaya beli daripada kita.

Pada falsafah kepala aku ni pulak.. kalo jual barang..atau produk...pelanggan nak beli atau tidak ianya terpulang..kita cuma berkongsi kebaikan produk kita..itu saja.

Dulu masa mak aku muda...mak aku bukak kedai jual ABC untuk pekerja yang terlibat dalam pembinaan jambatan di kampung aku.Dibantu oleh ayah aku..sebelum ayah kerja dengan RRIMtu ..jambatan dan mesin kisar ais batu masih ada sampai sekarang.

So boleh dikatakan.. darah berniaga tu  ada mengalir dalam diri kitaorang adik beradik.

Di bawah adalah contoh perancangan jangka panjang..CEO Ameer Trading..aku respek giler kat mamat ni..Orang pasir putih . Satu hometown dengan ayah aku.

My long-term planning

- Umur 20 : buat bisnes gila-gila masa muda(single) sebab tenaga kudrat banyak lagi dan komitmen takde lagi

- Umur 22 : masa ni saya beli kete kelisa dulu just untuk mudahkan pergerakkan amek stok barang & ke hulu ke hilir urus bisnes

- Umur 24 : beli rumah

- Umur 24-30 : setiap hari focus bisnes untuk dapat duit sara hidup. takde masa dah saya nak fikir keluar pagi balik petang, semata-mata untuk gaji 2k je. hidup tak bebas tak best.

- Umur 30 : tak perlu fikir duit dah. masa ni focus buat persediaan untuk mati pulak sebab dulu jahil tak sempat nak kejar ilmu agama hehe

Rugi anak muda sia-siakan hidup dengan buat benda yang tak bermanfaat terutamanya bercouple, lepaking, main game for no purpose

Kalau couple, biar sama2 buat bisnes, biar sampai cukup utk buat mas kahwin dan hidup selepas kahwin

Kalau lepaking, biar lepak bincang strategy bisnes

Kalau main game, biar sampai dapat buat duit

- Founder Al-manna Ameer®

Wassalam

12/11/2016

Kenapa Perlu Bergaduh Dalam Kehidupan

Salam..

Kalau kita bergaduh dengan pelanggan,
Walaupun kita menang,
Pelanggan tetap akan lari.

Kalau kita  bergaduh dengan rakan sekerja,
Walaupun kita menang,
Tiada lagi semangat bekerja  dalam satu kumpulan.

Kalau kita bergaduh dengan boss,
Walaupun kita menang,
Tiada lagi masa hadapan di tempat itu.

Kalau kita  bergaduh dengan keluarga,
Walaupun kita menang,
Hubungan kekeluargaan akan renggang.

Kalau kita bergaduh dengan guru,
Walaupun kita menang,
Keberkatan menuntut ilmu dan kemesraan itu akan hilang.

Kalau kita bergaduh dengan kawan,
Walaupun kita menang,
Yang pasti kita akan kekurangan kawan.

Kalau kita bergaduh dengan pasangan,
Walaupun kita menang,
Perasaan sayang pasti akan berkurangan.

Kalau kita bergaduh dengan sesiapapun,
Walaupun kita menang,
Kita tetap kalah...
Yang menang adalah cuma ego diri  sendiri.
yang ini yg susah.. mengalahkan ego diri sendiri..

Renungan bersama....
Apabila kita menerima teguran,  kesilapan dan kesalahan usahlah terus melenting dan marah ,bersyukurlah masih ada orang yang mahu menegur kesilapan kita. 

Wassalam


11/11/2016

My Third Heroin Was Born

Salam.

Sabtu malam 5.11.2016...

Humaira mengadu ...perut x selesa...mungkin fake contraction.

Pagi sebelum tu ada appointment dengan Dr Pink..Al Islam. Dr kata dah 2 cm.

Paling lambatakan deliver hari isnin..paling cepat dalam 7 jam..so ikutkan tarikh period humaira dd adalah hari ahad.

So mindset aku kena bersedia...malam tu gerak  ke Al Islam kg baru..humaira bgtau masanya dh tiba...perut dah kerap mengeras.

Sebelum masuk..humaira bagitau lapar..then aku tapaukan pulut mangga .makan dekat dalam kereta..parking depan Al Islam..rm 5 ringgit..sepanjang aku kat situ total lost untuk parking RM 15 hinggit...fulaweh untuk customer pun kena charge..

Pagi tu dalam jam 1 pagi...check in bilik 101..kena bermalam dekat al Islam..

Aku booking bilik yang single..pakej RM 2199..tido atas sofa pendek..pergh!! seksa badan aku nak mengerekot..pagi tu belum lagi nak bersalin..

Sampailah jam 11 pagi..baru masuk labour room..aku pun join sekali..air ketuban pecahkan secara manual.nurse nama Ama memang terbaik..sabar je layan kerenah humaira.

jam 12 tengahari 6.11.2016 ,anak aku yang ke4 dengan berat 2.85 selamat melihat dunia..Alhamdulillah.

Wassalam.


10/11/2016

Berniaga Atas Dasar Taqwa

Salam..

Bila kita terlampau focus bantu orang sakit/bantu orang buat side income, kita takkan kisah pun

- berapa paket yang terjual

- berapa ribu untung kita dapat

- masa kita berhabis untuk consult customer / agent kita

- tenaga yang kita "bayar" untuk buat marketing, cod & pos barang customer yang betul-betul perlukan produk kita

Jika perniagaan dibina atas dasar "taqwa" jangan risau, Allah akan beri lebih dari apa yang kita minta

Contohnya kalau dulu kita minta kat Allah nak side income rm200 je sebulan sebab nak bagi lepas bayar bil elektrik je sebab taknak susahkan org atau nak bagi duit kat parents sebab duit gaji selalu tak cukup, jangan terkejut kalau Allah tup-tup bagi rm2000 sebulan

Team  stokis/agen/dropshipper perlu sentiasa diingatkan supaya renew niat kita buat bisnes setiap saat.

Allah tahu niat kita, jaga-jaga hehe

- Risi Yusoff®

05/11/2016

Jangan Paksa Orang Beli Produk Kita

Salam.

Jangan sesekali paksa orang untuk buat bisnes dengan kita.

Jangan juga paksa orang untuk beli produk kita.

Hanya kongsikan kelebihan produk kepada pelanggan...

Dan bagaimana produk dapat mengatasi masalah yang dihadapi pelanggan.

Biar mereka sendiri yang "paksa" diri mereka untuk buat bisnes & beli produk kita

Pulangkan duit pelanggan tanpa banyak soal.sekiranya produk tidak menjadikan pembeli lebih baik.

Setakat hari ni..tidak pernah yang memohon semula refund...Alhamdulillah.

Sentiasa update produk jika terdapat maklumat baru.

Ini yang saya tekankan setiap kali melancarkan produk baru.

Ada perkara yang lebih penting daripada duit..ketenangan hati.

Wassalam.

- RisiYusoff®

02/11/2016

Pelancaran Produk : Pakej Minisite Dengan Blogspot

Salam,

Terima kasih kerana sudi singgah di laman web yang tidak seberapa ini. Tahun 2006 adalah tahun saya mengenali bisnes dengan menggunakan medium internet. Saya telah banyak membaca buku-buku dan memuat turun ratusan ebook daripada pakar internet seluruh dunia antaranya Eben Pagan, John Reese, Jim Edward, Joe Vitale dan Frank Kern dan tidak lupa juga kepada mendiang Corey Rudl. Mereka-mereka ini adalah lagenda di dalam industri perniagaan internet.

Saya telah mengkaji bagaimana mereka berjaya dan salah satu faktornya adalah kesamaan yang mereka ada adalah setiap kali mereka melancarkan produk mereka akan membeli satu nama domain yang sama dengan nama produk dan membuat minisite atau web jualan ke atas domain berkenaan.

Ye! benda yang sama diulang-ulang bagi setiap kali mereka mencipta produk baru.

Daripada situ saya mula membuat produk sendiri seperti menghasilkan buku atau ebook , contohnya ebook Pakej Lengkap Kontrak Perjanjian. Ebook ini membantu industri kecil membuat kontrak tanpa memerlukan kos yang mahal atau mengupah firma guaman.

Pada mulanya saya membeli domain www.kontrakperjanjian.com  dan jualan yang masuk kira okla..

Boleh cover kos hosting dan domain. Kemudian selang beberapa tahun saya telah menukarkan kepada www.kontrakperjanjian.blogspot.com dan Jualan yang masuk masih lagi sama walaupun saya telah menukar domain yang percuma.

Saya mengambil keputusan tidak lagi membayar domain dan menggunakan domain blogspot secara percuma. Sekiranya bertahun tiada jualan yang masuk, web jualan masih lagi di situ.

Saya tidak rugi apa-apa dan saya hanya membiarkannya hanyut di dalam dunia internet dengan menggunakan kaedah SEO yang sesuai sudah pasti ianya akan dijumpai oleh pelawat atau pembeli.

Ianya antara kelebihan menggunakan blogspot sebagai minisite aka web jualan.

Dan web jualan di dalam dunia internet boleh dianggap sebagai kedai anda.

Ekoran daripada ini saya telah membina beberapa minisite yang lain .. tetapi mengandungi standard yang sama dan susunan kerangka web jualan yang sama untuk menunjukkan identiti diri saya.

Anda boleh lawati beberapa minisite yang saya bina menggunakan platform blogspot.

Antaranya, rahsiapengucapanawam.blogspot.com, rahsiaseo.blogspot.com, rahsiasebutharga.blogspot.com, rahsiarekrutstokis.blogspot.com dan rahsiaecover.blogspot.com, rahsiamemancingpelanggan.blogspot.com dan semua produk yang dilancarkan akan mempunyai satu minisite dengan blogspot.

Tak rugi malah berbaloi... dan paling best saya dengan sesuka hati boleh membuat berapa banyak minisite yang saya suka dengan platform blogspot dengan mengulang teknik yang sama... hehehehehe.. ketawa jahat.

Akhir kata adalah menjadi satu pelaburan yang menguntungkan jika anda hanya membuat satu pelaburan untuk memperolehi Panduan Minisite Dengan Blogspot ini dan anda boleh gunakannya banyak kali selagi blogspot masih aktif.

Berbanding setiap kali perlu membina minisite atau web jualan  anda akan mengupah pereka grafik sudah tentu dengan  harga yang sangat mahal. Memang anda boleh membina sendri ministe anda, namun dengan Menggunakan panduan ini anda mempunyai banyak masa untuk membuat kerja-kerja lain.

Anda juga mempunyai masa yang terluang untuk bersama-sama keluarga dan memikirkan produk baru untuk dilancarkan.

Dapatkan segera di MDB

Wassalam.






Wordless Wednesday : Nikmati Hidup

Surah Al-Mumenoon, Verse 114: قَالَ إِن لَّبِثْتُمْ إِلَّا قَلِيلًا لَّوْ أَنَّكُمْ كُنتُمْ تَعْلَمُونَ Allah berfirman: "Kamu tidak tinggal (di dunia) melainkan sedikit masa sahaja, kalau kamu dahulu mengetahui hal ini (tentulah kamu bersiap sedia).

Salam..

Nikmati hidup...masa begitu cepat berlalu. Setiap hari rabu blogger seantero dunia...akan biarkan gambar berbicara.

Wassalam.

5 Komponen Perlu Ada Dalam Kulit Depan Buku

Salam,

Apa itu standard...terdapat macam2 standard yang digunakan pakai oleh organisasi atau jabatan untuk untuk mencapai ranking tertentu.

Siapa yang tentukan standard aka piawaian...sudah tentu lah manusia la kan...kenapa perlu ada standard ? supaya masyarakat atau orang ramai boleh mengikut panduan yang sama.

Salahke kalo kita x mengikut standard..tidaklah salah...namun ianya diluar norma kebiasaan.

Dalam merekabentuk kulit buku apakah standard yang perlu ada.

Kalo nak lagi senang...untuk buat cover buku...cuba tengok mana2 kulit buku yang kita suka.

Setiap genre buku akan mempunyai standard masing-masing.

Buku jenis motivasi...terdapat rekabentuk yang tersendiri..begitu juga dengan buku bacaan kanak-kanak..mestila colourful bukan?

Untuk buku panduan perniagaan...apakah standard yang diperlukan.?

Disini disertakan standard yang diguna pakai bagi merekabentuk buku Rahsia Sebutharga:

1. Tajuk
Hendaklah tidak lebih daripada 3 patah perkataan. Dan dimulakan dengan perkataan keramat Rahsia.

2. Sub-Tajuk.
Ditulis untuk menarik minat pembaca bagi mendapatkan info lanjut berkenaan buku.

3. Nama Penulis
Nama penulis perlu disertakan.

4. Laman Web
URL laman web rujukan perlu diletakkan supaya pembaca mudah untuk mendapatkan maklumat lanjut atau back end produk.

5. Latar Belakang Buku
Gambar atau poster cover buku adalah yang paling penting untuk menangkap dan menyebabkan pembaca jatuh cinta pada pandangan pertama.

Itu sahaja yang anda perlukan untuk mereka bentuk kulit buku...maklumat lanjut boleh dapatkan di rahsiaecover.blogspot.com

Wassalam.

29/10/2016

Pertengahan Senja

Salam...

Cerita pertengahan senja...

Bila mana umur melebihi 33 tahun dan ke atas ...aku kira ianya umur di pertengahan senja.

Umur di pertengahan senja majoriti boleh dikatakan berada dalam mood yang selesa dan rileks.

Selesa dengan anak2 yang berumur diantara 3 hingga 7 tahun..mungkin akan ada pertambahan anak...Insya Allah.

Dipertengahan senja juga ..akan turut mempunyai kehidupan yang stabil walaupun x semewah mana..namun cukup pakai dan makan minum keluarga.

Kawan-kawan yang sebaya...sesama belajar di kolej dan universiti mempunyai nasib yang sama2.

Memasing sibuk dengan membesarkan anak2 dan menguruskan keluarga.

Kehidupan akan banyak berkisar kepada persekolahan anak2,  pekerjaan dan kekadang balik kampung sebelah isteri mahu pun suami.

Aktiviti lepak mungkin sudah jarang, diganti dengan lepak bersama keluarga ie keluar makan atau bercuti bersama.

Namun amat malang jika umur pertengahan senja masih lagi membuat perangai dan berfikiran seperti masa bujang...ie kerapa melepak bersama kawan2, flirting yang x tau hujung pangkal...yang akhirnya meragut ketenangan diri.

Pada umur di pertengahan senja..perbanyakan amal ibadah lebih baik...cuba fikir sejenak berapa lama masa untuk sampai ke umur pertengahan senja...memori yang 12 tahun dulu pun masih segar dalam ingatan..lihat, betapa cepat masa berlalu.

Tanpa disedari umur dihujung senja sudah tiba...banyak kenalan yang sudah pergi...giliran kita pasti tiba.

Wassalam.

27/10/2016

Kerja Sebagai Programmer

Salam.

Banyak dikalangan member2 aku yang background software engineering bersara awal.

Tapi ada juga yang masih di dalam industri teknologi maklumat.

Sebab musabab mereka bersara awal...adalah merasakan diri mereka dah x segagah dulu untuk membuat koding dan mengompile output..mata pun dah blur...ada yang keluarnya pagi malam baru pulang...duduk di ofis tidak melihat mentari..keluar rumah nampak bulan.. balik rumah pun nampak bulan.

Kadang-kadang masa nak tido pun...bahasa koding masih berlegar-legar di dalam kepala..ibarat bacaan saham di BSKL sehinggalah mata terlelap.

Mungkin ada yang salah faham..dengan mengatakan programmer ni hanya membuat sistem.

Sedangkan mereka perlu ingat seorang programmer perlu mengetahui aliran kerja seseorang, unit atau jabatan sebelum boleh diimplementasikan kedalam sistem.

Maknanya dia kena tahu..pekerjaan seseorang..contohnya untuk membangunkan sistem pendermaan darah..programmer kena tahu work flow kerja seorang pakar darah atau cara pengujian darah dilakukan.

Dengan kata lain programmer kena tahu perkataan-perkataan yang digunakan dalam bidang transfusi darah.

Ada agensi yang tidak faham pekerjaan seorang programmer dengan menjumudkan jawatan berkenaan setara dengan pegawai pentadbiran..i m so pity.

Wassalam

26/10/2016

Sedihnya Bila Dapat Bos Perempuan

Salam,

Waktu pagi yang dingin ... dan tenang aku rasa begitu walaupun banyak kereta yang ulang alik ..suasana pagi yang sejuk dan mendung ..mungkin penangan hujan semalam masih belum reda.

Sampai di tempat kerja member aku Muhyidin ( memang nama sebenar ) hehehe..ajak aku minum di kantin sekolah yang berdekatan dengan Taman Tasik Titiwangsa.

Suasana kantin dipenuhi dengan orang ramai .. waktu-waktu begini pelajar sekolah telah pun selesai makan pagi ..so giliran aku la pulak .. terasa diri macam cikgu sekolah la pulak ..

Hakikatnya aku bukan cikgu sekolah .

Sedang rancak berborak tentang kerja .. tetiba Muhyidin bercerita mengenai ketidakpuasan hati tentang ketuanya yang juga seorang wanita.

Untuk menambah bara yang marak ..aku menambah minyak dengan mengatakan seorang leader perempuan lead by emotion.. semuanya nak emosi. hehehehe..

Berbanding dengan lelaki yang suka membuat " keep it simple " . ye aku memang bias tentang hal ni .. rata-rata bos wanita yang aku pernah bekerja dalam 4 orang semuanya mempunyai ciri-ciri yang serupa.

Cara-cara untuk mengatasi bos yang begini adalah : -

1. Kerap berjumpa

Kena selalu update dia apa yang berlaku , walaupun sekadar tunjuk muka.. mungkin ada kerja lain yang dia nak bagi.

2. Buat Bodoh je.

Abaikan apa yang dia cakap, ini boleh dilakukan sekiranya bos berkenaan mempunyai ingatan yang lemah. Bos aku doktor beb!!! faham2 je la .. nak kelentong pun payah.

Dua ni je la .. tips yang aku terfikir buat masa ni .. nanti aku hapdet lain kali.


Wassalam.

23/10/2016

Akhirnya Aku Bergelar Dato'

Salam.

Pangkat dato' adalah anugerah sultan, Agong atau YDP.

Dengan pangkat Dato' banyak projek-projek besar aku boleh dapat..sebab ada; pangkat Dato' depan nama aku.

Bila aku hadiri majlis atau program ...hos akan panggil aku dengan gelaran dato'.

Orang lain xde..aku je yang ada..pergh!!

Dalam meeting anak2 buah pun mulakan dengan sebut gelaran nama aku dulu.

Kira aku ni unik la...nak berjaya kena la jadi orang yang berbeza kan..dengan title ni memudahkan aku untuk mengapai cita-cita aku.hehehe

Kalo ada majlis melibatkan sultan yang bagi aku gelarab Dato' aku kena attend..kalo x nanti diaorang tarik balik gelaran aku..member aku pun dah ada yang kena..

huh!! memang hebat penangan title yang aku dapat ni..

Dulu masa belum dapat dato' tahun 2012 aku kena tipu dalam skim cepat kaya...Oleh sorang dato' dari negeri Kelantan..orang kaya sebuah persatuan seni silat.

Alhamdulillah pada hari khamis 20.10.16 akhirnya aku menjadi datuk kepada salah sorang anak buah aku yang baru melahirkan anak...

Kira anugerah Datuk yang aku dapat ni..adalah disebabkan rahmat Allah.

Wassalam.

22/10/2016

Miss Peregrine And Peculiar Childrens

Salam.

Hadiah buat miqdad selepas bertungkus lumus study final exam...aku promise nak bawak tengok wayang.

Balik rumah aku tanya dia .. berapa markah exam ..setiap kali dia kata 100 peratus..pergh!! optimistik betul ..

So untuk tengok wayang kali ni aku riki Spectrum Ampang...kira panggung wayang yang paling dekat dengan umah aku...KLCC? next time la..x sanggup aku nak pergi sana.. 

Lepas humaira balik kerja ... anak-anak semua aku dah suruh mandi ..ingatkan sempat la layan cerita kartun Stock tayangan start pukul 5.30 pm. 

Kalo x sempat ada cerita Miss Peregrines and Peculiar Chidrens.. aku dah  survey masa tayangan dekat cinema.com.my. 

Harga tiket 13 hinggit untuk aku dan humaira dan 9 hinggit untuk Miqdad dan Tasnim.. dan Insyirah aku pangku je.

Aku sampai sana dalam pukul 6 pm. So terlepas cerita kartun.. kenala tunggu tayangan pukul 8.15 pm. 

Sementara tunggu tu ..sempat la pusing-pusing dan layan anak-anak main game kat situ ..

Keseluruhan isi cerita Miss Peregrines ni ..bagi aku ok la .. xde la bosan..sebab banyak babak yang saspen .. anak-anak pun enjoy.. diaorang kata nak repeat lagi dengan Dr Strange pulak .. So aku kata kalo lepas exam boleh .. sebagai hadiah .. dan minggu depan miqdad sambung pulak dengan exam sekolah agama.. sebelum sesi persekolahan tahun 2016 berakhir. 

Boleh la aku cari alasan nak layan Dr Strange pulak...hehehe

Wassalam. 
My Best Friend Forever
Peminat Dr Strange
Lepak luar panggung sebelum tayangan
Surau Di Tingkat 5, sementara menunggu tayangan solat maghrib dulu. 

Bajet 2017 : Buat Apa Rakyat Marhaem Nak?

Salam..

Jumlah rakyat Malaysia sudah mencapai 29 juta orang.

Kebanyakkan rakyat Malaysia bergaji antara RM 2,500 hingga RM 3,500 sebulan..aku kategorikan mereka ni kelas Marhaem. Itu pun suami isteri terpaksa bekerja.

Kehidupan di bandar dengan gaji sebegitu amat memenatkan.

Lebih-lebih lagi dengan adanya anak yang ramai.

3 teras utama yang diperlukan oleh golongan ini adalah.

1. Penurunan bahan makanan.

2. Kos rawatan kesihatan.

3. Pengurangan kos pendidikan.

3 perkara diatas adalah yang selalu dihadapi rakyat setiap hari.

Bukannya dimulakan dengan membina, menyelenggara atau memberi.

Golongan ini tidak memerlukan pembangunan yang rancak...mungkin negara perlukan...tapi untuk siapa tengok? Dunia?

KUALA LUMPUR: Berikut ialah intipati Bajet 2017 yang dibentangkan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak, yang juga Menteri Kewangan, di Dewan Rakyat hari ini.

Bajet 2017 bertemakan "Menjamin Perpaduan dan Pertumbuhan Ekonomi, Menghemah Perbelanjaan Inklusif, Mensejahtera Kehidupan Rakyat Seluruh".

* Bajet 2016 memperuntukkan RM260.8 bilion, peningkatan 3.4 peratus daripada pengubahsuaian Bajet 2016.

* RM214.8 bilion bagi perbelanjaan mengurus, RM46 bilion untuk perbelanjaan pembangunan

* RM77.4 bilion untuk emolumen, RM32 bilion untuk perkhidmatan dan bekalan

* Sektor ekonomi terima agihan tertinggi RM25.9 bilion, diikuti sektor sosial RM12.2 bilion, keselamatan RM5.3 bilion, pentadbiran RM2.5 bilion

* Hasil kerajaan Persekutuan 2017 dijangka berkembang tiga peratus kepada RM219.7 bilion

* Sasaran kerajaan untuk defisit fiskal tiga peratus daripada KDNK pada 2017

* GST hampir RM30 bilion dikutip setakat 19 Okt 2016

* KDNK PPP per kapita rakyat Malaysia meningkat daripada US$23,100 pada 2012 kepada US$26,891 pada 2015

* Jumlah pelaburan asing yang diluluskan bagi separuh pertama tahun 2016, adalah lebih RM28 bilion, peningkatan 32 peratus berbanding tempoh sama tahun lepas.

* Cuti Belajar dengan gaji dibayar penuh bersama biasiswa dipanjangkan kepada Kumpulan Pelaksana

* Cuti Kuarantin lima hari tanpa rekod kepada penjawat awam yang anaknya sakit dan perlu dikuaratin

* Menaikkan had kelayakan pinjaman perumahan penjawat awam kepada RM200,000 hingga RM750,000

* Gred 56 diwujudkan bagi pegawai perubatan pakar dan pegawai pergigian pakar

* RM1.2 bilion bagi membina dan menaik taraf 616 km jalan kampung dan jambatan bagi meningkatkan jaringan perhubungan kampung, pekan dan bandar

* RM4.6 bilion bagi menyelenggara jalan negeri, di bawah Sistem Maklumat Rekod-Rekod Jalan Raya Malaysia (MARRIS)

* RM350 juta bagi membina dan membaik pulih 17,000 unit rumah usang dan daif di kampung terpencil dan penempatan Orang Asli

* RM800 juta untuk Projek Mesra Rakyat seperti menaik taraf dan membina surau, titi, parit, balai raya, pasar dan gerai perniagaan kecil

* RM495 juta untuk meneruskan 69 projek Rancangan Tebatan Banjir di seluruh negara

* RM200 juta untuk bina 5,000 unit MyBeautiful New Home menerusi NBOS bagi B40 pada harga RM40,000-RM50,000 seunit, dengan kerajaan biayai RM20,000

* RM275 juta bagi membantu meningkatkan peluang pendapatan rakyat, terutamanya kelompok B40

* Peruntukan subsidi hampir RM10 bilion merangkumi subsidi bahan api, gas memasak, pampasan tol dan pengangkutan awam.

* BR1M - isi rumah dalam senarai e-Kasih dan berpendapatan bulanan di bawah RM3,000 dinaikkan kepada RM1,200

* BR1M - isi rumah berpendapatan RM3,000 hingga RM4,000 dinaikkan kepada RM900

* BR1M - individu bujang berpendapatan di bawah RM2,000 dinaikkan kepada RM450

* RM4.6 bilion bagi memperkasakan program TVET untuk menghasilkan tenaga kerja tempatan yang memenuhi keperluan industri

* Kerajaan sediakan tanah di lokasi strategik kepada GLC dan PR1MA untuk membina lebih 30,000 unit rumah berharga antara RM150,000 hingga RM300,000

* Membina 10,000 unit rumah di bandar untuk disewa oleh golongan muda pada kadar lebih rendah dari kadar pasaran

* Skim pembayaran akhir khas jenis "step-up" untuk program PR1MA, bagi pembiayaan 1ebih mudah, dengan jum1ah pinjaman mencecah 90 hingga 100 peratus

* RM100 juta untuk bina UTC di Negeri Sembilan, Perlis, Pulau Pinang dan Selangor, dan RTC di Selangor, Sabah dan Sarawak

3 Nasihat Untuk Kehidupan

Salam.

Nak share satu cerita...

Sepasang pengantin baru yang sangat miskin tinggal di ladang yang kecil. Mereka ini masih muda. Pada suatu hari si suami membuat cadangan berikut kepada isterinya.

“Sayang, saya akan meninggalkan rumah ini. Saya akan mengembara jauh, untuk mencari pekerjaan dan bekerja keras supaya dapat memberikan kamu kehidupan yang selesa yang selayaknya kamu dapat.  Saya tidak tahu berapa lama saya tinggal jauh dari kamu, cuma satu yang saya pinta, tunggu kepulangan saya, dan sepanjang kepergian saya, kamu harus setia kepada  saya, kerana saya akan setia kepada kamu.

Isterinya bersetuju, jadi pemuda itupun pergi. Dia jalan berhari-hari sehingga akhirnya dia bertemu dengan seorang peladang yang memerlukan pekerja. Pemuda itu menawarkan khidmatnya. Dia diterima. Oleh itu dia membincangkan syarat-syarat dengan majikannya.

“Saya akan bekerja selama mana yang saya mau dan apabila saya ingin pulang, tolong lepaskan saya daripada pekerjaan saya. Saya tidak mau menerima gaji saya. saya mau kamu simpankan itu untuk saya, sehingga pada hari saya akan pergi. Pada hari saya memutuskan untuk pulang, tolong berikan wang saya.”

Mereka sama-sama bersetuju. Jadi, pemuda itu bekerja selama dua puluh tahun tanpa  cuti dan tanpa rehat. Selepas dua puluh tahun, dia mendatangi majikannya dan berkata,

“Tuan, saya mahukan wang saya, kerana saya ingin pulang.”

Majikan itu menjawab,

“Baiklah, lagipun saya telah membuat perjanjian dengan kamu dan saya mematuhinya. Bagaimanapun, sebelum kamu pergi saya ingin menawarkan kepadamu sesuatu yang baru. Saya akan berikan semua wang kamu dan benarkan kamu pergi; atau saya berikan kamu tiga nasihat, tetapi kau tidak akan dapat wang itu. Sekarang, pergilah ke bilikmu dan fikirkan keputusanmu.”

Dia berfikir selama dua hari. Kemudian dia pergi berjumpa dengan majikannya dan berkata,

“Saya mahukan tiga nasihat itu.”

Majikan itu menekankan semula,

“Jika saya berikan kepadamu tiga nasihat, kamu kehilangan wangmu itu.”

Pemuda itu menjawab,

“Saya mahu tiga nasihat itu.”

Kemudian majikan itu memberikan tiga nasihat:

1. Jangan mengambil jalan pintas dalam kehidupanmu, jalan pintas dan tidak diketahui boleh membahayakan nyawamu.

2. Jangan sekali-kali terlalu ingin tahu, kerana keingintahuan terhadap kejahatan boleh membunuh.

3. Jangan membuat keputusan ketika dalam kemarahan atau kesakitan, kerana  apabila kamu menyesal, itu sudah telambat.

Selepas memberikan tiga nasihat ini, majikan itu berkata kepadanya,

“Di sini   ada tiga buku roti untukmu, dua untuk kau makan semasa dalam perjalanan dan yang terakhir adalah untuk kau makan bersama isterimu setelah kau sampai di rumah nanti.”

Jadi, pemuda itupun pergi, selepas dua puluh tahun jauh dari rumah dan isterinya  yang dia sangat cintai. Selepas lima hari perjalanan, dia bertemu dengan seorang lelaki yang menyapa dia dan bertanya,

“Ke mana kau pergi?”

Pemuda itu menjawab,

“Ke suatu tempat kira-kira 20 hari perjalanan jika saya terus berjalan.

Orang itu berkata kepadanya,

“Wahai pemuda, jalan itu sangat panjang! Saya tahu jalan pintas yang sangat selamat dan kau akan sampai dalam masa 5 hari sahaja.”

Pemuda itu mula ikut jalan yang dicadangkan, tetapi kemudian  dia teringat nasihat yang pertama. Lalu dia kembali mengikut jalan yang panjang. Beberapa hari kemudian dia ketahui bahawa jalan pintas itu membawa kepada serangan hendap. Selepas beberapa hari perjalanan lagi, dia dapati rumah tumpangan di tepi jalan, di mana dia boleh berehat. Dia membayar sewa bilik dan setelah mandi dia baring untuk tidur. Pada malam itu dia terbangun kerana dia mendengar  jeritan yang menakutkan. Dia bangun dan pergi ke pintu untuk melihat apa yang berlaku. Ketika dia hendak membuka pintu, dia ingat nasihat yang kedua. Oleh itu dia kembali, baring dan tidur semula.

Esoknya, selepas sarapan, pemilik rumah tumpangan itu bertanya kepadanya sama ada dia tidak mendengar jeritan malam itu. Pemuda itu mengesahkan bahawa dia telah mendengar.
Kemudian tuan rumah itu berkata,

“Kamu tidak ingin tahukah apa yang berlaku?”

Pemuda itu menjawab,

“Tidak.”

Tuan rumah itu berkata,

“Kamulah tetamu pertama yang meninggalkan rumah ini hidup-hidup. Jiran saya benar-benar gila. Dia biasanya menjerit pada waktu malam untuk menarik perhatian orang. Apabila tetamu keluar, dia membunuh mereka dan menguburkan mayat mereka di belakang rumah.”
Pemuda itu meneruskan perjalanannya, tak sabar-sabar sampai lebih awal. Selepas beberapa hari dan malam berjalan, pemuda itu sangat penat, tetapi akhirnya dia nampak rumahnya  dari jauh. Waktu itu sudah malam. Ada cahaya dari tingkap dan dia nampak bayang-bayang isterinya. Tetapi dia lihat isterinya tidak bersendirian. Pemuda itu datang lebih dekat dan melihat ada seorang lelaki bersama isterinya. Dia memutuskan untuk menyerbu dan membunuh mereka berdua tanpa belas kasihan. Bagaimanapun, dia menarik nafas panjang dan mengingati nasihat yang ketiga. Lalu dia berhenti, dia memutuskan untuk tidur di luar pada malam itu. Dia tidur di semak, memutuskan untuk membuat keputusan esoknya.

Setelah pagi, dia lebih tenang dan dia berkata dalam hati,

“Saya tidak akan bunuh isteri saya dan kekasihnya. Saya akan kembali kepada majikan saya untuk meminta dia terima saya semula. Tetapi sepelum saya pergi, saya mau katakan kepada isteri saya bahawa  selama ini saya tetap setia kepadanya.”

Dia ke pintu dan mengetuk. Apabila isterinya membuka pintu dan mengenali dia, si isteri menangis dan memeluknya dengan perasaan yang gembira sekali. Suami itu cuba menolak isterinya tetapi tidak berdaya. Kemudian, dengan linangan air mata dia berkata kepada isterinya,

“Saya tetap setia padamu tetapi   kamu menghianati  aku.

Isterinya terkejut, lalu dia menjawab,

“Bagaiama saya menghianati kamu? Saya tidak pernah menghianati. Saya dengan sabar menanti  kamu selama dua puluh tahun.”

Kemudian si suami bertanya,

“Bagaimana dengan lelaki yang kau usap-usapi semalam?”

Isterinya menjawab,

“Lelaki itu adalah anakmu. Ketika kamu pergi, saya dapati saya sudah mengandung. Hari ini genaplah umurnya yang kedua puluh tahun.”

Setelah mendengarnya, si suami memohon ampun dari isterinya. Dia berjumpa dan memeluk anaknya. Kemudian dia menceritakan semua yang dia alami selama pemergiannya. Sementara itu, isterinya menyediakan minuman untuk mereka makan besama roti terakhir yang diberikan oleh majikan si suami. Selepas doa kesyukuran, dia  mematahkan roti itu. Di dalam roti itu dia melihat wangnya, semuanya. Bahkan, wang itu lebih daripada gaji yang sepatutnya dia terima bagi kerjanya yang dedikasi selama dua puluh tahun.

Sahabat, begitulah umpama ALLAH SWT mengajar kita. Apabila DIA meminta kita buat pengorbanan, DIA ingin memberikan kita lebih banyak daripada apa yang kita berikan kepada-NYA. DIA mau kita memiliki hikmat-NYA yang unik dan juga berkat kebendaan.

"RENUNGAN BUAT KITA YG SEMAKIN TUA"

1. Sisα hίdυρ semakin pendek:
» yg boleh kita makan, makanlah;
» yg boleh kita pakai, pakailah;
» yg Ingin kita beli, belilah;
» kalau masih mampu memberi, berilah;
» masih mampu berbagi, berbagilah.

Kerana semua yang ada tidak boleh kita bawa ke kubur. Jangan khuatir dengan ahli waris, ALLAH yang akan mengatur rezeki selagi mereka berusaha. Nikmatilah hίdυρ ini dgn pasangan kita selagi masih ada.

2. Sehari berlalu, umur berkurang sehari. Bila kita lewati hari ini dgn berbahagia, kita sangat beruntung, berbuat baiklah & selalu mengucap syukur, kerana kita tidak tahu bila kita akan dipanggil 'pergi'.

3. Waktu cepat berlalu, hidup itu sangat singkat dan susah. Dalam sekejap kita memasuki masa tua, itu PASTI !

4. Bila membandingkan ke atas, kita akan selalu merasa kurang; membandingkan ke bawah, kita merasa lebih; bila kita mampu merasa cukup dan mensyukuri apa yang kita punya, kita pasti bahagia. Bersyukurlah dengan apa yg kita ada. Manfaatkan ia sebaiknya.

5. Harta, kekayaan, pangkat, kedudukan, kehormatan --- semua itu hanyalah sementara, hanya pinjaman.
Yang terbaik dan terpenting adalah Perilaku Yang Baik, sentiasa membantu orang, tidak berbuat hal2 tercela, mengawal  diri.

Jangan menyakiti hati orang lain kerana karma itu ada... dan yang terpenting melatih diri agar selalu sihat zahir dan batin. Ini kerana KESIHATAN adalah KEKAYAAN kita dan modal utama menikmati kebahagiaan hίdυρ ini.

6. Kasih ibubapa  kepada anak2 tidak ada batasnya !!!. Kasih anak2 terhadap ibubapa jelas batasnya. Sedarlah! tatkala  anak sakit, hati ibubapa  terhiris; tapi tatkala ibubapa sakit, anak cuma menengok dan bertanya2 ala kadar...
Anak2 memakai wang orang tua sudah seperti keharusan, tetapi orang tua memakai wang anak semacam pasti tidak berlaku!!!
Oleh itu CUKUPILAH diri sendiri dan berikanlah pada anak seBIJAKSANA mungkin.

7. Rumah ibubapa  adalah rumah anak, tetapi rumah anak belum tentu jadi rumah ibubapanya. Ibubapa selalu memberikan anak2 tanpa batas...  tetapi tidak semua anak akan berbakti kepada ibu bapa. SELAMAT MENITI HARI TUA

19/10/2016

Wordless Wednesday : Trolak

Salam,

Setiap hari rabu .. blogger seantero nusantara akan mengepost gambar-gambar dan membiarkan ianya sendiri berbicara. 




















Wassalam

17/10/2016

Peperiksaan Akhir Tahun Bermula

Salam

The war begin...

Aku masih ingat lagi...semasa aku menduduki SPM ...tahun 1998..

Pergh!!! terasa ianya penentu kepada masa depan ...sama ada cerah atau gelap...kelam atau kabur..

Aku rasa aku strugle habis-habisan..tekanan daripada cikgu yang mengajar lagi la...mungkin masing2 hendak menjaga subjek yang diorang ajar..mana tau kan...hehehe..endingnya dapatla aku jadi antara 10 pelajar terbaik SPM pada tahun tersebut.

Kemudian semasa diploma dan degree juga perkara yang sama berulang..sampai tidak tido malam dibuatnya....habis exam, balik rumah baru tido.

Memang dasyat penangan exam...sengsara usah dicakap...habis je paper akhir SPM ..semasa keluar dewan...susah nak cakap..terasa.lega yang amat sangat.

Kini giliran Miqdad yang akan menduduki peperiksaan akhir tahun..malam tadi humaira ajar miqdad subjek Bahasa Melayu dan juga pendidikan Islam.

Kali ni aim miqdad lagi tinggi..aku ingat cukup la sekadar naik satu kelas..iaitu kelas kedua terbaik..tetapi dia aim kelas yang pertama terbaik.

Inya Allah kalo dia berusaha...aku x paksa sangat.

Wassalam.

15/10/2016

Aktiviti Menangkap Belalang

Salam.

Cuti merupakan waktu terbaik untuk luangkan masa dengan anak-anak.

Hari weekday masing-masing mempunyai tanggungjawab untuk dipenuhi. Aku maksudkan termasukla tanggungjawab anak-anak yang perlu mereka lakukan.

Tanggungjawab sebagai anak mereka perlu ke sekolah dan belajar benda baharu setiap hari. . belajar dan belajar sehinggalah mereka berumur 25 tahun.

Itulah yang aku lakukan...tradisi yang sama mungkin perlu diikuti oleh anak2.

Aku percaya dengan ilmu saja anak2 akan mempunyai masa depan yang cerah...dengan ilmu saja yang dapat memberi mereka makan bila mereka dewasa nanti.

Tanggungjawab ibu bapa pula adalah bekerja sementara anak2 kesekolah.

So hari weekend adalah hari yang aku peruntukan dengan anak2..sementara mereka masih kecil..Seorang kawan aku pernah berkata..." Penat menjaga anak2 adalah penat sementara, penat semasa mereka masih kecil, Bila mereka sudah dewasa...kita akan rindui saat2 mereka kecik...dan saat itu berlalu begitu cepat"

Wassalam.

5 Cara Untuk Berubah

Salam..

Kadang-kadang...kita tidak tahu bagaimana ingin berubah..

Nawaitu dah ada ...tapi masih x berubah..

kenapa ye???

Sebabnya nak berubah perlukan pengorbanan...perkara yang sama tidak akan berubah jika masih melakukan perkara yang sama.

Sebenarnya semiskin mana pun diri kita,
sehina mana pun asal diri kita, seteruk mana pun silam kita...kita masih boleh berubah dengan:-

1.TUKAR CARA BERFIKIR
2.TUKAR KAWAN
3.TUKAR BAHAN BACAAN
4.TUKAR LOKASI LEPAK
5.TUKAR CARA BERTINDAK

Ini akan menentukan siapa kita dimasa hadapan.

Kita masih ada peluang untuk BERSINAR memberi manfaat kepada semua orang.

Wassalam.

Peringatan

Ini adalah blog peribadi.Sebarang pendapat yang saya luahkan di sini adalah dari saya sendiri ,tidak melibatkan mana mana pihak kecuali jika saya letakkan nama pemiliknya.
Sebarang PRINT SCREEN terhadap blog ini adalah dilarang kecuali atas keizinan tuan punya blog. Tuan punya blog tidak teragak agak mengambil tindakan undang-undang jika hak persendirian ini dicabuli.

Pendapat penulis tidak semestinya kekal dan sebarang kesalahan tatabahasa dan ejaan adalah disengajakan bagi menghasilkan karya yang santai serta mudah difahami.

Terima Kasih ..

Risi Yusoff