08/03/2016

Writer Vs Author

Salam..

Sekarang jam menunjukkan 12.46 pagi. Aku ingat nak siapkan buku 'Author Entrepreneur' yang korang boleh dapatkan di authorentrepreneur.blogspot.my dalam masa yang terdekat ni. Aku belum tentukan lagi sama ada ingin berikan percuma atau dikenakan sedikit token..minisite untuk buku ni pun aku belum buat lagi..sibuk giler beb!

Draf aku dah tulis dalam buku nota cuma belum update dalam format buku lagi..hehehe.

Penat hoi...balik kerja nak menulis lagi.

So topik aku pagi ni ..apa bezanya writer dan author ..kalo ikut kamus dewan ianya sama saja iaitu penulis. Perbezaannya adalah dari segi skop kerja..jeng ..jeng..

1. Writer - adalah individu yang hanya kerjanya adalah menulis. Kemudiannya hasil karyanya akan diberikan kepada penerbit untuk diterbitkan.

2. Author - adalah individu yang menulis, mengedit, membuat cover, menerbit dan memasarkan buku sendiri.

Jika anda ditempat nombor 2 maka anda boleh mengelarkan diri anda sebagai Author.

Wassalam.

0 comments:

Post a comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Peringatan

Ini adalah blog peribadi.Sebarang pendapat yang saya luahkan di sini adalah dari saya sendiri ,tidak melibatkan mana mana pihak kecuali jika saya letakkan nama pemiliknya.
Sebarang PRINT SCREEN terhadap blog ini adalah dilarang kecuali atas keizinan tuan punya blog. Tuan punya blog tidak teragak agak mengambil tindakan undang-undang jika hak persendirian ini dicabuli.

Pendapat penulis tidak semestinya kekal dan sebarang kesalahan tatabahasa dan ejaan adalah disengajakan bagi menghasilkan karya yang santai serta mudah difahami.

Terima Kasih ..

Risi Yusoff