04/05/2016

Berlapang Dada

Datuk Ustaz Badli Shah Alauddin  telah pun menyampaikan cerita ceritinya …

Seorg pemuda  sedang dirundung byk masalah☹, stress & tension. Masalah kewangan, hubungan manusia dan mcm2 lg.  Jln lemah, muka berkerut.. mmg byk masalah la. Lalu dia pegi jumpa seorg ahli Hikmah.  Dia pun citer kat pakcik nie segala masalah dia. Pakcik tu pon suruh dia amik segelas air dan segenggam kopi di dapur pakcik tu. Dia suruh pemuda tu minum segenggam kopi yg dibancuh☕ dgn segelas air tu. Pemuda tu pun minum la. Errrkkk pahit giler kopi☕ nih! Pemuda tu luahkan balik.

Kemudian pakcik tu suruh segenggam kopi ditabur dlm perigi sebelah rumahnya. Setelah dikacau rata pakcik tu suruh minum air perigi yg dicampur kopi td. Pemuda tu kata, “Ehh tak rasa pahit pun. Rasa mcm sedap jer lah pakcik..”

Pakcik tu tersenyum sambil menepuk bahu pemuda tu, “ Anak muda, betapa pahit pun kehidupan ini… ianya adalah sama spt segenggam kopi. Tak lebih & tak kurang. Tetapi kepahitan yg kita rasa itu bergantung kpd bekas yg kita miliki. Semuanya bergantung pd hati❤ kita. Lapangkan dada utk terima masalah. Luaskan hatimu utk menampung segala kepahitan kehidupan ini. Maka Insya Allah… segala masalah itu akan menjadi kecil kpdmu..”

Pengajaran kisah ini:
Sbg insan biasa… kita sering berhadapan masalah. Kita tak boleh kecilkan masalah. Tetapi, apa yg boleh kita buat ialah… kita boleh besarkan WADAH iaitu kita kena besarkan JIWA dan HATI kita. Jika kita kecilkan hati❣ ini, maka masalah itu berjaya menguasai kita. Andaikata kita BESARKAN hati & jiwa, maka masalah yg sebesar mana pun… ia tetap MUAT di dalam hati kita tersebut.
  
Bila berhadapan dgn masalah… jdlah kita spt “Ultraman”(aku panggil otroman je la ekk sbb semua kita ni penah minat otroman masa kecik2 dulu). Otroman ni, bila dia kecik … raksasa tu besor. Nak disumpah raksasa tu tak boley… sbb dia x de kuasa nak kecikkan raksasa tuh. Apa yg boleh dia boley buat adalah, dia gunakan kuasa membesarkan diri & jiwa dia. Bila dia jd besar, raksasa tu masih kekal saiz besar sbg masalah.  Raksasa itu akan menjd kecil di mata  Otroman(boleh dibelasah hiiiiiiyahhh! Dushh! dushh! dush!)

Oleh itu, ubahkan diri anda jd “Otroman”. Besarkan hati & jiwa… tp jgn besarkan masalah. Jangan perkecilkan masalah, tetapi besarkan hati kita. Ramai org2 yg berjaya, mereka membesarkan diri & jiwa mereka bukan utk sombong tp utk memandang masalah itu tidak mengganggu kehidupan mereka. Ayuh kita jdkan diri kita  org yg sabar & jgn suka marah2.

Org marah suka meradang,
Mencerca mencaci pagi & petang,
Perasaan❤ org tidak dia timbang,
Aib malu diri tak dikenang,
Memerintah tak turut undang2,
Hati busuk hati melintang,
Dijadikan pemimpin bencana datang,
Dijadikan tua byk menyilang,
Dijadikan tiang pastilah tumbang,
Dijadikan tudung akan melayang,
Memimpin negeri binasalah orang.

Ayuh kita ambil pengajaran drp kisah kopi☕ & telaga. Mudah2 hidup kita akan lebih tenang selepas ini…

Sengkian…

0 comments:

Post a comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Peringatan

Ini adalah blog peribadi.Sebarang pendapat yang saya luahkan di sini adalah dari saya sendiri ,tidak melibatkan mana mana pihak kecuali jika saya letakkan nama pemiliknya.
Sebarang PRINT SCREEN terhadap blog ini adalah dilarang kecuali atas keizinan tuan punya blog. Tuan punya blog tidak teragak agak mengambil tindakan undang-undang jika hak persendirian ini dicabuli.

Pendapat penulis tidak semestinya kekal dan sebarang kesalahan tatabahasa dan ejaan adalah disengajakan bagi menghasilkan karya yang santai serta mudah difahami.

Terima Kasih ..

Risi Yusoff