28/08/2016

Kenali Produk Anda Sebelum Menjual

Sedikit perkongsian.. 

Kepada rakan2 yang baru berjinak jinak dalam perniagaan offline mahupun online..  Apa yang anda kena tahu untuk mulakan perniagaan adalah.

Jika anda pernah membaca buku tulisan Joe Sugarman atau Joe Vitale berkenaan pemasaran..masing2 memperkatakan benda yang sama ...iaitu...kenali produk anda luar dan dalam..baharulah anda boleh mula menjual. 

1. Cintai produk anda ..  Maksud cinta produk anda bukan hanya tahu pada nama sahaja tetapi anda kena tahu segalanya. Yelah kan.. Kalau orang tanya tentang produk anda, dan anda tak tahu nak jawab apa itu dah kurangkan kyakinan pelanggan anda..  Macam pasangan anda jugak..  Kalau anda tak cintakan dia, tak tahu terperinci tentang dia..  Maksudnya hubungan tu tak akan kekal lama.. Opps jadi doktor cinta pulak..  Sebab tu lah,  tak kenal maka tak cinta..  Hehe..

2.  Kenali pelanggan anda..  Ia bermaksud anda perlu kenali pelanggan anda, dia sakit ape, kenapa dia perlu "ambik" produk anda..  Itu akan membantu anda closing (berlaku proses jual beli). Huhu

3.  Sayangi pelanggan anda,  follow up!  Tu yang penting..  Kebanyakan penjual fokus kepada sale baru.  Tapi lupa pelanggan yang dah pun membeli produk mereka.  Jangan!  Sebab 90% pelanggan yang lama akan repeat order kerana mereka dah rasa produk anda!  (Kalau produk baguslah.. Hhe)

wassalam.

Copy from group whatsapp.

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Peringatan

Ini adalah blog peribadi.Sebarang pendapat yang saya luahkan di sini adalah dari saya sendiri ,tidak melibatkan mana mana pihak kecuali jika saya letakkan nama pemiliknya.
Sebarang PRINT SCREEN terhadap blog ini adalah dilarang kecuali atas keizinan tuan punya blog. Tuan punya blog tidak teragak agak mengambil tindakan undang-undang jika hak persendirian ini dicabuli.

Pendapat penulis tidak semestinya kekal dan sebarang kesalahan tatabahasa dan ejaan adalah disengajakan bagi menghasilkan karya yang santai serta mudah difahami.

Terima Kasih ..

Risi Yusoff