07/10/2016

Penangan Ulser

Salam..

Dalam sejarah hidup aku...ni kali pertama aku kena ulser yang aku kira paling nostagik dan kronik...

Mana taknye aku nak telan makanan pun terseksa...ulser menyelimuti keseluruhan mulut atas dan bawah...

dalam 2 jugak aku merana...hehehe..

so selain berdoa supaya Allah sembuhkan segera ulser ni...sebab raya korban dah nak menjelma..kalo x..melepas la aku nak merasa makan rendang daging...tahun ni pulak beraya korban dekat belah umah mertua aku..kalo x tumbang 4 ekor lembu memang xsah.

Dalam dua minggu jugakla ...aku melawan ulser ni..antara ikhtiar aku adalah..

1. Minum air kelapa...buah kelapa aku beli dekat depan pejabat umno jalan ampang...pergh...xde isi...jangan la jual boh...kasihan kat pelanggan.

2. Aku kumur air garam...untuk matikan kuman.

3. Aku makan ais...kaedah ni untuk sementara bagi sejuk mulut..mainkan ais dalam mulut.

4. Kumur air yang dicampur dengan serbuk penaik bikarbonat dengan buah limau.

5. Aku beli ubat ulser dekat farmasi perisa strawberi...saleman tu cakap..kalo kerap ada masalah ulser..maknanya anda ada penyakit hati.

6. Aku minum pagi dan malam serbuk gum arabic yang dibancuh di dalam air.
www.instantgumarabic.blogspot.com

Itu je antara kaedah yang aku buat...lupa pulak satu lagi berkumur dengan colgate antibax..

Wassalam

0 comments:

Post a comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Peringatan

Ini adalah blog peribadi.Sebarang pendapat yang saya luahkan di sini adalah dari saya sendiri ,tidak melibatkan mana mana pihak kecuali jika saya letakkan nama pemiliknya.
Sebarang PRINT SCREEN terhadap blog ini adalah dilarang kecuali atas keizinan tuan punya blog. Tuan punya blog tidak teragak agak mengambil tindakan undang-undang jika hak persendirian ini dicabuli.

Pendapat penulis tidak semestinya kekal dan sebarang kesalahan tatabahasa dan ejaan adalah disengajakan bagi menghasilkan karya yang santai serta mudah difahami.

Terima Kasih ..

Risi Yusoff