18/11/2016

4 Teknik Menjawab Soalan Audien Yang Susah

Salam.

Usai sesi pengucapan..amat tidak manis sekiranya tiada sesi soal jawab.

Kemungkinan terdapat peserta yang tidak dapat menangkap isi pengucapan atau mahukan penjelasan yang lebih lanjut berkenaan subtopik yang dipersembahkan.

Dibawah 4 teknik yang boleh dijadikan panduan dalam menjawab soalan peserta.

1. Ucapkan terima kasih untuk soalan yang diberikan.

2. Baca semula soalan yang diutarakan oleh penanya. Bagi memastikan jawapan yang diberikan adalah betul dan menepati kehendak penanya.

Mcdonalds menggunakan teknik yang serupa dengan mengulang semula tempahan "drive thru" pelanggan untuk mengelakkan kesilapan pada tempahan kemungkinan perlu reorder semula dan bil perlu dibuat semula.

Teknik ini juga membolehkan anda mempunyai masa untuk memikirkan jawapan yang sesuai kepada soalan pada masa yang sama.

3. Jawapan yang diberikan hendaklah berdasarkan fakta,bukti serta rujukan dan ianya hendaklah ringkas dan tepat.

4. Setiap penanya hanya boleh bertanyakan satu soalan dan perlu ke belakang barisan semula jika ingin bertanyakan soalan kedua.Penanya non-muslim adalah diutamakan.

Petikan draf artikel daripada buku Rahsia Pengucapan Awam - Gaya Sheikh Ahmed Deedat

Wassalam

0 comments:

Post a comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Peringatan

Ini adalah blog peribadi.Sebarang pendapat yang saya luahkan di sini adalah dari saya sendiri ,tidak melibatkan mana mana pihak kecuali jika saya letakkan nama pemiliknya.
Sebarang PRINT SCREEN terhadap blog ini adalah dilarang kecuali atas keizinan tuan punya blog. Tuan punya blog tidak teragak agak mengambil tindakan undang-undang jika hak persendirian ini dicabuli.

Pendapat penulis tidak semestinya kekal dan sebarang kesalahan tatabahasa dan ejaan adalah disengajakan bagi menghasilkan karya yang santai serta mudah difahami.

Terima Kasih ..

Risi Yusoff