15/11/2016

Bagaimana Bisnes 2017

Salam.

Ramai yang kata ekonomi tahun depan teruk...

Sebenarnya ekonomi sentiasa teruk...disebabkan inflasi...inflasi adalah barang yang sama tetapi harganya semakin naik tahun demi tahun.. Paling ketara tahun ni..adalah minyak masak.

Bisnes makcik goreng pisang di Pekan Batu Kurau pun menerima kesan..selisih dengan aku dalam kedai runcit ..makcik tu nak beli minyak masak..yang peket harga sama xnaik tapi boleh beli dua peket je..yang botol jangan cakapla.

Seorang kawan yang bekerja dalam bidang komputer...aku bertanya keadaan bisnesnya pada tahun 2014...

Jawapannya ...teruk ..kerajaan banyak potong bajet..dan syarikat kena banyak berjimat..kos overhead kena kurangkan.

Tahun 2015 aku bertanya lagi...jawapan yang sama diterima...cuma kali ni katanya...dapat projek sikit-sikit tapi berterusan..maknanya selalu ada..pun dah okay katanya.

Tahun 2016...nampak kerunsingan pada wajahnya ketika makan malam sambil lepak di restoren bonda taman dagang..teruk jugak katanya...hehehe

Tetapi bisnesnya masih berjalan..aku ajak lepak seketika...melalui wasap..dia akan reply " 10 minit lagi " ..maknanya dia tengah sibuk dengan kerja.

Lepas 10 minit baru dia reply..sama ada dia free ke tak...selalunya x free.

Tahun 2017...semestinya jawapan yang sama..

Wassalam

0 comments:

Post a comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Peringatan

Ini adalah blog peribadi.Sebarang pendapat yang saya luahkan di sini adalah dari saya sendiri ,tidak melibatkan mana mana pihak kecuali jika saya letakkan nama pemiliknya.
Sebarang PRINT SCREEN terhadap blog ini adalah dilarang kecuali atas keizinan tuan punya blog. Tuan punya blog tidak teragak agak mengambil tindakan undang-undang jika hak persendirian ini dicabuli.

Pendapat penulis tidak semestinya kekal dan sebarang kesalahan tatabahasa dan ejaan adalah disengajakan bagi menghasilkan karya yang santai serta mudah difahami.

Terima Kasih ..

Risi Yusoff