13/11/2016

Perancangan Jangka Panjang Untuk Usahawan

Salam..

Aku dulu masa sekolah tidak dididik supaya berniaga...mak ayah kata belajar rajin2 kemudian mintak kerja...

Satu hari tu..adik aku berniaga baju bundle dekat pasar...datuk sebelah mak aku nampak..

Balik rumah datuk yang aku panggil Tok Ki bagitau...keturunan dia xde berniaga macam tu..kalo nak berniaga biar ada kedai runcit gitu...

Adik aku tu..buat x peduli je..kekadang dia berniaga air dekat program yang dianjur PBT..sebab dia kerja dengan PBT.

Mungkin berniaga pada pandangan Tok ki aku..ibarat mengemis dari orang supaya beli daripada kita.

Pada falsafah kepala aku ni pulak.. kalo jual barang..atau produk...pelanggan nak beli atau tidak ianya terpulang..kita cuma berkongsi kebaikan produk kita..itu saja.

Dulu masa mak aku muda...mak aku bukak kedai jual ABC untuk pekerja yang terlibat dalam pembinaan jambatan di kampung aku.Dibantu oleh ayah aku..sebelum ayah kerja dengan RRIMtu ..jambatan dan mesin kisar ais batu masih ada sampai sekarang.

So boleh dikatakan.. darah berniaga tu  ada mengalir dalam diri kitaorang adik beradik.

Di bawah adalah contoh perancangan jangka panjang..CEO Ameer Trading..aku respek giler kat mamat ni..Orang pasir putih . Satu hometown dengan ayah aku.

My long-term planning

- Umur 20 : buat bisnes gila-gila masa muda(single) sebab tenaga kudrat banyak lagi dan komitmen takde lagi

- Umur 22 : masa ni saya beli kete kelisa dulu just untuk mudahkan pergerakkan amek stok barang & ke hulu ke hilir urus bisnes

- Umur 24 : beli rumah

- Umur 24-30 : setiap hari focus bisnes untuk dapat duit sara hidup. takde masa dah saya nak fikir keluar pagi balik petang, semata-mata untuk gaji 2k je. hidup tak bebas tak best.

- Umur 30 : tak perlu fikir duit dah. masa ni focus buat persediaan untuk mati pulak sebab dulu jahil tak sempat nak kejar ilmu agama hehe

Rugi anak muda sia-siakan hidup dengan buat benda yang tak bermanfaat terutamanya bercouple, lepaking, main game for no purpose

Kalau couple, biar sama2 buat bisnes, biar sampai cukup utk buat mas kahwin dan hidup selepas kahwin

Kalau lepaking, biar lepak bincang strategy bisnes

Kalau main game, biar sampai dapat buat duit

- Founder Al-manna Ameer®

Wassalam

0 comments:

Post a comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Peringatan

Ini adalah blog peribadi.Sebarang pendapat yang saya luahkan di sini adalah dari saya sendiri ,tidak melibatkan mana mana pihak kecuali jika saya letakkan nama pemiliknya.
Sebarang PRINT SCREEN terhadap blog ini adalah dilarang kecuali atas keizinan tuan punya blog. Tuan punya blog tidak teragak agak mengambil tindakan undang-undang jika hak persendirian ini dicabuli.

Pendapat penulis tidak semestinya kekal dan sebarang kesalahan tatabahasa dan ejaan adalah disengajakan bagi menghasilkan karya yang santai serta mudah difahami.

Terima Kasih ..

Risi Yusoff