23/02/2017

Nasihat Seorang Tabib Cina

Salam.

Saya jumpa seorang pakar perubatan tradisi Cina dan selepas memberitahu pekerjaan saya, dia bagi kata2 nasihat...

"Lu mesti kuat exercise hali2 kayuh basikal, kawan tak ikut pun lu kayuh basikal solang2, lu ingat ha... Jangan minum teh di gerai2 apa lagi kopitiam atau haipeng. Jangan minum beer. Jangan minum alkohol, wine terutamanya. Minum banyak air suam.

Jangan bawa kereta pigi kelaja, bagus naik pengangkutan awam , naik basikal atau jalan kaki. Jangan makan di luar. Kurangkan makan di kedai Arab, kedai Mamak atau kedai busat-busat. Jangan makan kambing, daging dan makanan laut. Banyk mkn sayuran. Sekali2 diet lah. Kalau lu diet hari2 lagi bagut..."

Saya tertunduk... sambil bertanya balik tabib itu.."Bolekah saya tahu apa sebenarnya masalah saya?

Tabib menggeleng-geleng kepala sambil menjawab..

"Gaji lu kicik, maa...".

Cilaka lu apek

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Peringatan

Ini adalah blog peribadi.Sebarang pendapat yang saya luahkan di sini adalah dari saya sendiri ,tidak melibatkan mana mana pihak kecuali jika saya letakkan nama pemiliknya.
Sebarang PRINT SCREEN terhadap blog ini adalah dilarang kecuali atas keizinan tuan punya blog. Tuan punya blog tidak teragak agak mengambil tindakan undang-undang jika hak persendirian ini dicabuli.

Pendapat penulis tidak semestinya kekal dan sebarang kesalahan tatabahasa dan ejaan adalah disengajakan bagi menghasilkan karya yang santai serta mudah difahami.

Terima Kasih ..

Risi Yusoff