30/06/2017

Rahsia Sebutharga # 5 : Ceritakan Manfaat

Salam,

Pada hakikatnya, orang lain TIDAK PERNAH membeli produk Anda.
Mereka membeli ‘sesuatu’ di balik produk tersebut.

Orang tidak pernah membeli shampu, mereka membeli khasiat dari shampu yang diberikan (meluruskan rambut, menghilangkan kelemumur, membuat harum, agar tidak kusut, menghilangkan dll).

Orang tidak pernah membeli kenderaan, mereka membeli fungsi dari kenderaan tersebut (kecepatannya, kemewahannya, bahan bakarnya yang jimat, fungsinya untuk keluarga, dll)

Teknik CERITAKAN MANFAAT menuntut Anda untuk menguasai Product Knowledge dan detail manfaat dari produk yang Anda ingin jual. Untuk ini anda perlu tau luar dan dalam mengenai produk dan bertanyakan kepada principal mengenai produk berkenaan..jika perlu bawa sekali wakil jualan produk berkenaan untuk demo ..sekiranya anda tidak yakin melakukan presentation.

Jangan sampai ketika calon pembeli Anda bertanya kepada Anda, Anda tidak tahu jawapannya.

Ceritakan terperinci manfaat yang terkandung dalam produk atau perkhidmatan anda tanpa merugikan Anda sendiri. Jelaskan kepada calon pembeli Anda, tonjolkan manfaatnya, bukan hanya cirinya.

Tolong praktis dahulu sebelum membuat persembahan slide..jika anda tidak ingin kelihatan bodoh dihadapan client anda..ingat praktis make perfect.

Wassalam

* Petikan Buku Rahsia Sebutharga

0 comments:

Post a comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Peringatan

Ini adalah blog peribadi.Sebarang pendapat yang saya luahkan di sini adalah dari saya sendiri ,tidak melibatkan mana mana pihak kecuali jika saya letakkan nama pemiliknya.
Sebarang PRINT SCREEN terhadap blog ini adalah dilarang kecuali atas keizinan tuan punya blog. Tuan punya blog tidak teragak agak mengambil tindakan undang-undang jika hak persendirian ini dicabuli.

Pendapat penulis tidak semestinya kekal dan sebarang kesalahan tatabahasa dan ejaan adalah disengajakan bagi menghasilkan karya yang santai serta mudah difahami.

Terima Kasih ..

Risi Yusoff