27/06/2017

Rahsia Sebutharga : Bagaimana Menetapkan Harga

Salam.

Vendor : Salam...bro berhenaan barang-barang yang ko nak, aku dah dapat harga daripada pengeluar...berapa harga aku nak letak dalam quotation ni bro.

Sifu : Bro, harga yang ko dapat tu.harga kilang atau harga pengedarkan? ...itu dikira harga market.

Vendor : A ah ...bro.

Sifu : Kalo ikutkan prinsip selling hargab yang terbaik mesti diakhiri dengan angka 5 atau 7..selalunya penjual letak angka 9. Contohnya RM 195 atau 197..tapi untuk harga satu-satu barang jela.

Vendor : Kalo sebutharga dalam jumlah yang besar macam mana bro?

Sifu : Untuk sebutharga dalam jumlah besar...pertamanya..ko kena betul2 yakin
itu adalah harga untuk barang yang ko nak order...takut pengedar silap bagi harga bagi produk yang lain.

Vendor : Oooooo...

Sifu : Kemudian harga pengedar tu...ko boleh naikkan sama ada 10% , 20% atau 30%...jangan sampai lebih daripada 50% .Bergantung kepada kepada kesukaran kerja yang akan dilakukan..samada dari segi manpower atau kos pengangkutan..yang tu adalah kos yang x dapat lihat..ko kena kira sekali.

Vendor : Okay, tq sifu.

Wassalam.

* Petikan daripada buku Rahsia Sebutharga.

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Peringatan

Ini adalah blog peribadi.Sebarang pendapat yang saya luahkan di sini adalah dari saya sendiri ,tidak melibatkan mana mana pihak kecuali jika saya letakkan nama pemiliknya.
Sebarang PRINT SCREEN terhadap blog ini adalah dilarang kecuali atas keizinan tuan punya blog. Tuan punya blog tidak teragak agak mengambil tindakan undang-undang jika hak persendirian ini dicabuli.

Pendapat penulis tidak semestinya kekal dan sebarang kesalahan tatabahasa dan ejaan adalah disengajakan bagi menghasilkan karya yang santai serta mudah difahami.

Terima Kasih ..

Risi Yusoff