30/07/2017

Rahsia Sebutharga # 19 : Ringkasan Eksekutif

Assalam.

Apa ye ringkasan eksekutif?

Ringkasan eksekutif (RE) merupakan kertas kerja atau dokumen cadangan sesuatu sebutharga yang jumlahnya besar dan perlu mendapat kelulusan khas daripada sesebuah jawatankuasa.

Kemudian baharulah dokumen sebutharga dilakukan setelah dokumen ringkasan eksekutif diluluskan.

"Pening bro...aku mana tau nak buat paper ni"

RE bukan disediakan vendor aka anda..namun anda boleh membantu dengan menyediakan data-data yang diperlukan...terutamanya dari segi spesikasi.

* Pegawai berkenaan terlalu sibuk untuk menyediakan RE kerana perlukan survey dilakukan untuk mendapatkan harga syiling projek berkenaan.

Oleh kerana anda membantu mereka untuk membuat RE itu tadi..anda akan menjadi favorite agensi berkenaan..kerana anda menyediakan RE untuk mereka secara percuma. Secara tidak langsung wujudnya network yang kukuh antara anda dan agensi itu tadi.

Kaedah ini adalah lebih kurang sama dengan kaedah Timbal Balik..memberi dahulu untuk mendapatkan sesuatu.

RE boleh terdiri dalam bentuk powerpoint atau dokumen word.

Wassalam

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Peringatan

Ini adalah blog peribadi.Sebarang pendapat yang saya luahkan di sini adalah dari saya sendiri ,tidak melibatkan mana mana pihak kecuali jika saya letakkan nama pemiliknya.
Sebarang PRINT SCREEN terhadap blog ini adalah dilarang kecuali atas keizinan tuan punya blog. Tuan punya blog tidak teragak agak mengambil tindakan undang-undang jika hak persendirian ini dicabuli.

Pendapat penulis tidak semestinya kekal dan sebarang kesalahan tatabahasa dan ejaan adalah disengajakan bagi menghasilkan karya yang santai serta mudah difahami.

Terima Kasih ..

Risi Yusoff