29/01/2018

Menjadi Bangsa Usahawan

Salam.

Rasa kelakar bila salah satu kementerian mempromosikan tagline berkenaan.

Bangsa Melayu dari dulu lagi adalah bangsa usahawan.

Jika diperhatikan dalam senario semasa.

Sekiranya kita tidak makan gaji..tentunya kita kena bekerja sendiri.

Dengan kata lain kena berniaga, cari produk dan belajar untuk menjual.

Masalahnya disini...pakar-pakar perniagaan yang berjaya terutamanya bangsa Melayu..kedekut untuk berkongsi ilmu berniaga.

Kalo ada pun yang ikhlas berkongsi ilmu hanya beberapa kerap sahaja.

Masalah keduanya adalah bangsa melayu sendiri yang malas mencari ilmu dan menghadiri seminar dan program bangkit berniaga dengan menggunakan kaedah yang sudah terbukti berkesan serta diajar secara hand on.

Generasi demi generasi bersilih ganti dengan pasaran semasa yang dikuasai oleh bangsa lain menyebabkan produk-produk keluaran bangsa melayu tiada tempat.

Peranan kementerian adalah mendidik dan membantu dari segi kemahiran kepada bangsa melayu untuk berniaga.

Wassalam

0 comments:

Post a comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Peringatan

Ini adalah blog peribadi.Sebarang pendapat yang saya luahkan di sini adalah dari saya sendiri ,tidak melibatkan mana mana pihak kecuali jika saya letakkan nama pemiliknya.
Sebarang PRINT SCREEN terhadap blog ini adalah dilarang kecuali atas keizinan tuan punya blog. Tuan punya blog tidak teragak agak mengambil tindakan undang-undang jika hak persendirian ini dicabuli.

Pendapat penulis tidak semestinya kekal dan sebarang kesalahan tatabahasa dan ejaan adalah disengajakan bagi menghasilkan karya yang santai serta mudah difahami.

Terima Kasih ..

Risi Yusoff