04/02/2018

Pemimpin Yang Dilupai

Salam.

Pelakon terkenal Arnold Schwarzenegger menyiarkan gambar dirinya tidur di jalan di bawah patung gangsa yang terkenal, dan sedihnya menulis "bagaimana masa telah berubah" ... Sebab dia menulis frasa itu bukan sahaja kerana dia sudah tua, tetapi kerana ketika dia gabenor California dia melantik sebuah hotel dengan patungnya.

Kakitangan hotel memberitahu Arnold, "pada bila-bila masa anda boleh datang dan mempunyai bilik yang disediakan untuk anda." apabila Arnold meletak jawatan sebagai gabenor dan pergi ke hotel, pentadbiran enggan memberi dia bilik yang berhujah bahawa dia harus membayarnya, kerana mereka sangat memerlukan.

Dia membawa beg tidur dan berdiri di bawah patung itu dan menjelaskan apa yang ingin disampaikannya: "Ketika saya berada di posisi penting, mereka selalu memuji saya, dan ketika saya kehilangan posisi ini, mereka lupa tentang saya dan tidak menunaikan janji mereka.

Jangan percaya kedudukan anda atau jumlah wang yang anda miliki, mahupun kuasa anda, atau kecerdasan anda, ia tidak akan bertahan lama.

"Cuba untuk mengajar semua orang bahawa apabila anda" Penting "di mata rakyat, semua orang adalah" Kawan " Tetapi apabila anda tidak memberi faedah kepada kepentingan mereka, anda tidak akan peduli.

"anda tidak selalu yang anda fikir anda akan sentiasa ada, tidak ada yang kekal selama-lamanya."

Kepada Ketua2 yang masih menjawat jawatan...ingatlah..jika sekarang kalian sombong dan angkuh.. Yakinlah satu hari nanti...apabila kalian dah tiada jawatan dan kuasa..

Kalian akan saksikan.. Rakan2 yg selama ini mengaku menyokong dan sanggup mempertahankan diri anda.. Akan pergi meninggalkan anda,apabila jawatan yg anda sandang dimiliki oleh orang lain.

Sekian..

#nasihat utk diri

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Peringatan

Ini adalah blog peribadi.Sebarang pendapat yang saya luahkan di sini adalah dari saya sendiri ,tidak melibatkan mana mana pihak kecuali jika saya letakkan nama pemiliknya.
Sebarang PRINT SCREEN terhadap blog ini adalah dilarang kecuali atas keizinan tuan punya blog. Tuan punya blog tidak teragak agak mengambil tindakan undang-undang jika hak persendirian ini dicabuli.

Pendapat penulis tidak semestinya kekal dan sebarang kesalahan tatabahasa dan ejaan adalah disengajakan bagi menghasilkan karya yang santai serta mudah difahami.

Terima Kasih ..

Risi Yusoff