11/07/2018

23 tips bila down dalam bisnes

Salam.

Disscussion. Apa yg anda buat untuk keep the momentum.. supaya bersemangat sentiasa dan tak mudah down.. kalau down kejap naik balik .

Pm mak ayah bisnes masing2.. luahkan.. then amek masa rehat & release.

Untuk keep the momentum: Sentiasa bersama2 dgn org2 yang positif! Yg berenergy tinggi. Join group2 positif.

Elakkan berkawan dgn yg negatif. Buang sekejap mereka/hide dr list kawan kita terutama di fb.

Tgk muka anak & tgk muka mak abah yg sedang tunggu nak tgk kita berjaya dalam bisnes.

Percaya dgn diri sendiri. Orang lain takkan percaya melainkan kita kena percaya kt diri sendiri dulu sebelum nampak hasil, bahkan mereka taknak dtg dekat pun sbb mereka ingat buat bisnes takde masa depan. Percayalah, bila dh nampak hasil nanti berduyun2 nk mari rapat. Kita buat dulu, tebas semak samun yang orang sangka macam tempat jin bertendang.

Baca success story..org yang dh berjaya buat 3 4 angka dlm bisnes jual al manna jual al salwa jual al hawa jer pun..boleh buat insaf..ada org lg susah , teruk dr kita pun boleh berjaya..

Do whatever it takes to survives... fikir kalau tak buat, kita akan mati. Takde pilihan lain selain terus buat buat buat tanpa henti.

Baca bahan bacaan yang berbentuk motivasi,keagamaan samada dari buku atau online.

Selalu ckp dgn diri sendiri..knapa nak down cpt sgt.. susah buat bisnes? Nk duit semua susah. Pergi kerja awal2 pagi pun susah.. balik malam2 pun susah jugak.. takkan nak update fb blog pun nak merugut susah padahal buat online je pun.. org lain lagi susah nk dpt duit tau..

Baca post2 agent stokis yg punya kata2 semangat.

Baca Quran & maknanya.

Share ttg sesuatu perkara dgn kawan2 atau wall.atau task mak2 bisnes bagi buatlah.sbb btul2 membantu naikkan semangat dan boleh kekalkan momentum.kalau x pun, tulislah kat blog.tp share lah dari hati.bkn keluhan..

Tampal ayat mcmni kat dinding- "Korang tahu tak berapa ramai org kat luar sana yang nak tengok korang TAK BERJAYA dlm BISNES AMEER? Yang tunggu masa je nak GELAKKAN korang?!" -YANG DUK TARIK SUPAYA JATUH SEKALI DENGAN DIEORANG!baca ni je terus terbuntang mata.

Bukak FB pengedar ameer yg tak kira agent or stokis or ape, pastu tgk betapa konsisten nye dorg keep sharing.

Tenung dan renung balik vision board dan wishlist.. takkan nk biar je vision bord dan wishlist tu hanya sekadar gambar dan tulisan? Takkan x nak semua tu jadi kenyataan.

Berkawan rapat dengan beberapa rakan lumba. Bukan sbb nak pergunakan. Tapi mereka yg kita pilih tu kalau kena orgnya mmg sgt positif dan bersemangat, time kita down kita boleh tumpang smgt mereka.

Pm customer n tanya khabar mereka, baca balik testimonial yg mereka bg dulu, semangat pasti naik balik bila fkr kita dh tolong dorang n ramai lg kat luar tu yg perlukan kita..sukar nak digambarkan betapa indahnya perasaan bila dapat tlng org, hidup pasti terasa bahagia..

Sentiasa ikhlas & tabah mengharungi cabaran.. ikut rapat stokis yg dh berjaya..

Perkara yg saya akan buat utk keep momentum supaya bersemangat n tak mudah down. Saya akan ingat balik tujuan utama kenapa saya nk serius berbisnes ameer. Selain nk bantu org lain, push factor yg utama, nak bahagiakan mak n abah. Dapat hulur duit blnja bulanan secara konsisten, belikan apa yg mereka nak. Kalau saya down bermaksud punah lah impian utk bhagiakn mereka. Pandang wajah mereka yg dah berusia itu pun dapat menaikkn kembali semangat yg down. Sebenarnya, saya rasa like useless sbb dah setahun grad saya masih belum dapat hulur duit bulanan hatta rm100 sekali pun.

Fikirkan kalau keadaan kita yg skrg ni x berubah, kita akan ttp melaluinya juga nanti.smpi bila? Thn depan?10 thn?sanggup ke nk hadapi keadaan yg kita xske smpi bila2? Apa yg kita tanam hari ni adalah hasil utk hr esok.

Skodeng wall Dr. Bilal philips, DAO, IK, dan lain2 org berjaya dan positif.

Cakap depan cermin dgn senyuman paling manis, mata disinar2kan, suara tegas dan semangat, tarik nafas dalam2 dan hembus slow2.. Cakaplah apa saja yg positif. Yes! I am a money magnet.

- admin al manna amer

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Peringatan

Ini adalah blog peribadi.Sebarang pendapat yang saya luahkan di sini adalah dari saya sendiri ,tidak melibatkan mana mana pihak kecuali jika saya letakkan nama pemiliknya.
Sebarang PRINT SCREEN terhadap blog ini adalah dilarang kecuali atas keizinan tuan punya blog. Tuan punya blog tidak teragak agak mengambil tindakan undang-undang jika hak persendirian ini dicabuli.

Pendapat penulis tidak semestinya kekal dan sebarang kesalahan tatabahasa dan ejaan adalah disengajakan bagi menghasilkan karya yang santai serta mudah difahami.

Terima Kasih ..

Risi Yusoff