26/11/2018

Rahsia Sebutharga : Wajib Ada Kroni Dalam Bisnes Kerajaan

Salam.

Sewaktu petang di sebuah kedai mamak bersebelahan Spektrum Galaxy Ampang. Sementara menunggu hujan berhenti saya sempat menikmati secawan tea o panas.

Tiba-tiba datang sorang pakcik dalam 50 an. minta tumpang meja sekali. Pakcik ni adalah pembekal air kelapa laut kepada kedai berkenaan.

Beliau menceritakan bagaimana pernah ditipu hampir sejuta ringgit untuk projek penyiapan sebuah makmal di sebuah universiti awam.

Projek yang dah siap dikatakan belum siap oleh jurutera universiti berkenaan.

Rupanya duit bayaran dibayar kepada syarikat kroni dan kemudian jurutera berkenaan pencen.

Beliau turut memaklumkan dalam berbisnes kroni atau kekadang ada yang sebut networking atau kenalan ianya adalah benda yang sama adalah penting dalam berbisnes dengan kerajaan.

Pegawai kerajaan suka berurusan dengan orang yang mereka kenal. Bukan dengan orang asing yang belum lagi diketahui prestasi mereka.

" Kenapa ye , cengitu pulak "

Sebab utama adalah thrust. Perbincangan mengenai kepercayaan ini akan saya bahaskan pada tips yang akan datang.

Wassalam.

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Peringatan

Ini adalah blog peribadi.Sebarang pendapat yang saya luahkan di sini adalah dari saya sendiri ,tidak melibatkan mana mana pihak kecuali jika saya letakkan nama pemiliknya.
Sebarang PRINT SCREEN terhadap blog ini adalah dilarang kecuali atas keizinan tuan punya blog. Tuan punya blog tidak teragak agak mengambil tindakan undang-undang jika hak persendirian ini dicabuli.

Pendapat penulis tidak semestinya kekal dan sebarang kesalahan tatabahasa dan ejaan adalah disengajakan bagi menghasilkan karya yang santai serta mudah difahami.

Terima Kasih ..

Risi Yusoff