26/01/2019

4 Lubuk Sebutharga

Salam.

"Kita tidak tahu bila sebutharga akan keluar, tetapi kita dapat ramal bila ianya akan keluar"

#1 Newspaper

Nespaper selalunya untuk tender dan bukan untuk anda..Sila abaikan..anda tidak akan dapat sebutharga dalam newspaper.. next.

#2 Laman web agensi.

Sekiranya anda ada masa dan tersenarai dalam enjin carian google. Maaf anda tidak akan jumpa..melainkan anda diberitahu.

3 bulan kemudian baru ianya tersenarai dalam search engine google.

#3 Papan Iklan Agensi.

Nak ke anda menjenguk setiap agensi yang area anda cover. Ini pun anda tidak akan jumpa melainkan anda diberitahu kewujudannya dan anda walk in untuk lihat.

And perlu rekrut ejen di agensi berkenaan untuk maklumkan kepada anda. Dan jangan lupa berikan free gift kepada ejen berkenaan. Sedikit open table pun dah dikira okay.

Kebiasaannya papan iklan ini akan ditempatkan di bahagian perolehan atau bahagian pengurusan agensi.

#4 ePerolehan.

Anda akan dapat melihat sebutharga yang diiklankan dan yang hanya matching dengan kod bidang syarikat.

Tetapi persaingan adalah maha sengit.
Terdapat ribuan syarikat yang berdaftar dengan ep akan berebut sebutharga yang sama.

#5 Pemberitahuan dari agensi

Pemberitahuan daripada agensi adalah lubuk terbaik. Agensi akan lebih mudah berurusan dengan syarikat yang pernah memberikan perkhidmatan di tempat mereka dan wujud trust yang tinggi antara agensi dan syarikat.

Selalunya agensi akan memaklumkan melalui emel dan juga telefon. Sekiranya terdapat sebutharga yang akan dikeluarkan.

Paling manima 5 syarikat yang akan dipanggil. Kebarangkalian untuk anda menang adalah besar dan berdasarkan pengalaman saya tidak semua syarikat yang dipanggil akan memasuki atau menghantar sebutharga tersebut.

Wassalam

0 comments:

Post a comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Peringatan

Ini adalah blog peribadi.Sebarang pendapat yang saya luahkan di sini adalah dari saya sendiri ,tidak melibatkan mana mana pihak kecuali jika saya letakkan nama pemiliknya.
Sebarang PRINT SCREEN terhadap blog ini adalah dilarang kecuali atas keizinan tuan punya blog. Tuan punya blog tidak teragak agak mengambil tindakan undang-undang jika hak persendirian ini dicabuli.

Pendapat penulis tidak semestinya kekal dan sebarang kesalahan tatabahasa dan ejaan adalah disengajakan bagi menghasilkan karya yang santai serta mudah difahami.

Terima Kasih ..

Risi Yusoff