22/01/2019

Berniaga dengan lembaga

Salam.

Bulan Januari 2019, Sany Char Koay Teow...ye ejaan memang macam tu. Salah seorang kenalan dalam industri teknologi maklumat bercerita mengenai ekonomi sekarang yang kian teruk. Tahun 2018 adalah kali pertama syarikat beliau tidak menjana keuntungan.

Mungkin berpunca dari masalah sistem ep pada awal tahun 2018. Bulan 6 baru stabil.

Juga masalah untuk mendapatkan projek kerana kebanyakan agensi kini menggunakan sistem ep yang lebih terbuka dan persaingan yang semakin sengit antara syarikat.

Jadi apa langkah beliau untuk keluar dari masalah ini?.

Kalo dulu beliau hanya fokus kepada agensi kerajaan dan apabila penggunaan sistem ep diwajibkan.

Maka beliau perlu mencari alternatif lain dengan meneroka pasaran baru iaitu agensi berkanun dan swasta yang tidak terikat dengan sistem ep dan boleh membuat perolehan secara terus.

Untuk mencapai strategi ini beliau perlu mencari network di setiap agensi berkanun dan membuat perjumpaan dengan target officer untuk menerangkan perkhidmatan yang disediakan oleh beliau. Semestinya teknik berkawan adalah cara terbaik untuk berjaya dalam pasaran ini.

Wassalam.

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Peringatan

Ini adalah blog peribadi.Sebarang pendapat yang saya luahkan di sini adalah dari saya sendiri ,tidak melibatkan mana mana pihak kecuali jika saya letakkan nama pemiliknya.
Sebarang PRINT SCREEN terhadap blog ini adalah dilarang kecuali atas keizinan tuan punya blog. Tuan punya blog tidak teragak agak mengambil tindakan undang-undang jika hak persendirian ini dicabuli.

Pendapat penulis tidak semestinya kekal dan sebarang kesalahan tatabahasa dan ejaan adalah disengajakan bagi menghasilkan karya yang santai serta mudah difahami.

Terima Kasih ..

Risi Yusoff