26/09/2022

1.5 Bina Reputasi VS Personal Branding

 

Pembinaan reputasi bukan mainan sehari dua. Ini mainan tahun ye tuan puan. Sanggup ke nak spend masa 3 tahun bina reputasi?

 

Ramai nak berjaya. Tapi tak sanggup nak main 'long game' dan bisnes adalah marathon bukannya 100 meter lari pecut ye tuan puan. Dalam tempoh berkenaan apa yang anda perlu buat adalah banyakkan konten yang bermanfaat kepada prospek. Pastikan konten adalah menarik dan berkaitan dengan bisnes anda. Jangan dibuat konten yang mengarut dan menyimpang dari niche bisnes.

 

Fokus saja untuk bina reputasi diri sendiri atau bisnes bermula dari sekarang. Branding ni apa benda sebenarnya? Kenapa nak kena buat branding? Boleh ke kalau bisnes tak buat branding?

 

Ramai orang ingat branding ni kena ada follower ramai dekat social media, ada billboard tepi highway, masuk iklan TV, Sponsor Event TV, logo cantik dan nama brand yang catchy.

 

Ini bukan maksud sebenar branding. Branding yang sebenarnya adalah reputasi. Kita nak orang kenal kita sebagai apa. Bisnes kita nak dikenali sebagai apa. Apa yang terlintas di fikiran orang bila cakap pasal kita atau bisnes kita.

 

Kita ambil contoh Apple. Tengok logo pun orang dah tahu kualiti produk Apple macam mana.Produk Apple tahan lama. Harga mahal pun orang sanggup beli padahal banyak pilihan lain yang lebih murah.

 

Bila reputasi kita baik, orang akan bercerita pasal kita. Pelanggan akan recommend bisnes kita dengan kawan-kawan dia. Pelanggan senang nak tunjuk bisnes kita dengan orang lain. Reputasi pula dibantu dengan adanya nama bisnes, logo yang cantik.

 

Kita ambil pula contoh makcik jual nasi lemak tepi jalan. Kita tahu nasi lemak dia sedap, makcik ni dah ada reputasi jual nasi lemak tapi kita susah nak cerita dekat orang lain pasal nasi lemak ni. Sebab nasi lemak ni takde nama.

 

Kita boleh cakap nasi lemak ni jual dekat situ-situ saja. Kalau makcik ni pindah tempat meniaga, orang dah tak jumpa nasi lemak sedap ni.Jadi, nama tu membantu reputasi kita disebarkan. Kalau ada nama, makcik ni pindah tempat meniaga pun orang boleh tahu.

 

Nak buat personal branding ke business branding? Terpulang. Ada banyak bisnes yang dikenali ramai tapi orang tak kenal pun siapa founder dia. Personal branding tak semestinya lebih baik dari business branding. Yang penting adalah reputasi.

 

"Saya nak buat personal branding macam owner produk tu. Macam mana ye?". Anda perlu ingat untuk bina reputasi ni tak ada cara mudah dan jalan pintas. Jangan tengok harini hasil dia, kita terus berangan nak dapat hasil macam owner produk tu.

 

Kejayaan dia bukan datang dengan cara yang senang. Mungkin yang kita nampak sekarang ni orang ramai kenal, suka dan percaya pada dia. Sampai orang ramai berebut-rebut nak beli produk yang dia pasarkan kat Shopee.

 

Tapi kita kena juga tahu apa proses yang dia lalu sebelum orang boleh percaya dengan dia. Cuba kaji balik macam mana dia bermula. Yang saya pasti hasil yang didapati sekarang adalah usaha yang dilakukan 3 atau 4 tahun lepas. “Trust the process. Trust Your Journey”


https://kliksini.my/4uTV4

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Peringatan

Ini adalah blog peribadi.Sebarang pendapat yang saya luahkan di sini adalah dari saya sendiri ,tidak melibatkan mana mana pihak kecuali jika saya letakkan nama pemiliknya.
Sebarang PRINT SCREEN terhadap blog ini adalah dilarang kecuali atas keizinan tuan punya blog. Tuan punya blog tidak teragak agak mengambil tindakan undang-undang jika hak persendirian ini dicabuli.

Pendapat penulis tidak semestinya kekal dan sebarang kesalahan tatabahasa dan ejaan adalah disengajakan bagi menghasilkan karya yang santai serta mudah difahami.

Terima Kasih ..

Risi Yusoff