12/09/2022

Set Sasaran Jualan Harian & Bulanan

 

Jualan adalah anda berikan sesuatu kepada pelanggan dan pelanggan akan membayar sesuatu nilai kepada anda. Nadi dan asas kepada bisnes adalah jualan bukannya produk. Ramai yang salah dalam hal ini. Contohnya, Pernah tengok  iklan shampoo rambut kata boleh luruskan rambut sampai skala 7 tapi rasa macam skala 2 pun tak. walaupun dah beli 50 botol, letak sikat kat rambut masih terlekat-lekat.

 

Pernah tengok iklan untuk memutihkan kulit, kata boleh cerahkan kulit, makcik Kiah pakai 7 tahun tak cerah-cerah pun. Pernah tengok iklan gigi, ramai juga pakai tapi kenapa ramai je pergi jumpa dentist sebab gigi rosak. Pernah tengok iklan biskut atau minuman, kata tambah tenaga dan bila makan takde plak rasa boleh lari lebih pantas dan jadi juara.

 

Produk adalah nombor 2. Kalo kita pandai menjual, produk apa pun boleh jual dan tetap ada cashflow.  Yang paling penting adalah effort. Jika anda bisnes owner jangan cari sales team yang pandai menjual tapi cari sales team yang rajin menjual. Abaikan perkara-perkara teknikal seperti pitching, skrip closing dan sebagainya. utamakan kepada effort untuk approach lebih ramai pelanggan supaya menggunakan produk atau servis yang kita jual.

 

Dalam dunia jualan terdapat  Hukum Purata iaitu aturan yang anda kena ikut untuk capai target jualan harian. Contohnya, setiap pagi anda ambil kertas A4 dan senaraikan 100 prospek dan fokus misi anda pada hari itu adalah untuk approach semua prospek yang yang ada dalam senarai. Approach mereka melalui  whatsapp, cold calling, PM dan sebagainya jangan pedulikan result seperti kena  reject atau dapat belanja bluetick.  Walaupun kena reject dari orang kesepuluh jangan rasa down dan stress, habiskan sahaja senarai prospek kita dengan sampaikan produk atau servis yang kita jual.

 

Saya percaya daripada 100 prospek yang kita approach, kita akan dapat sama ada potential client, deposit, database atau jualan  itu la hukum purata. Lebih ramai orang anda capai lebih besar peluang anda dapat. Tiada cara lain! Pastikan target kita realistik dan boleh capai.


https://kliksini.my/4uTV4

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Peringatan

Ini adalah blog peribadi.Sebarang pendapat yang saya luahkan di sini adalah dari saya sendiri ,tidak melibatkan mana mana pihak kecuali jika saya letakkan nama pemiliknya.
Sebarang PRINT SCREEN terhadap blog ini adalah dilarang kecuali atas keizinan tuan punya blog. Tuan punya blog tidak teragak agak mengambil tindakan undang-undang jika hak persendirian ini dicabuli.

Pendapat penulis tidak semestinya kekal dan sebarang kesalahan tatabahasa dan ejaan adalah disengajakan bagi menghasilkan karya yang santai serta mudah difahami.

Terima Kasih ..

Risi Yusoff