01/10/2022

Daily Schedule : Kuasai Tabiat Jualan

 

Kenapa ada orang yang 5x – 10x lebih rajin daripada kita, lebih bahagia, lebih yakin, lebih relax & lebih berjaya sedangkan kita asyik malas, suka bertangguh, tak cukup masa & takut je tak habis-habis?

 

Kerana tiada motivasi? tiada BIG WHY?

 

Teknik Paling Berkesan Untuk Melawan Tabiat MALAS.

  • Jangan bertangguh kalau buat kerja. Ingat, bertangguh ni lah sebenarnya pintu utama kemalasan.
  • Paksa diri bersungguh-sungguh. Sebenarnya malas ni datang daripada mindset dan subconscious mind kita je. Kita ada kemampuan terpendam untuk melawan dan menguasai mindset kita sendiri.
  • Buat to-do-list samada yang harian, mingguan, bulanan atau tahunan. Bila kita dah buat to-do-list ni kita sebenarnya dah arahkan minda kita sendiri untuk siapkan kerja kita tu walau apa pun cabarannya!
  • Setkan Target diri..1 day 1 prospect @ buyer

 

Orang yang berjaya, tak bergantung kepada motivasi, sebab motivasi ni datang dan pergi dan untuk itu anda kena bina tabiat, sistem dan disiplin. Ianya perlu dibuat secara berulang-ulang dan setiap kali terdapat masalah anda akan memperbaiki dengan cara yang lebih baik.

 

Akhirnya anda telah bina sistem untuk bekerja. Tak perlu fikir banyak. Ikut saja sistem yang anda sudah bina. Semakin hari, semakin kukuh sistem produktiviti anda.

Apa beza motivasi, disiplin dan tabiat?

 

Motivasi tunggu kita ‘RASA' nak buat sesuatu kerja baru nak buat kerja tu. Apalagi lagi motivasi yang diperlukan selain ingin memenuhi keperluan ahli keluarga kita termasuk membahagiakan ibu bapa dan beribadah kepada Allah. 

 

Disiplin akan terus buat kerja yang patut dibuat, tak peduli apa kita rasa. Kerja yang kita kena buat, kita tetap kena buat.

Tabiat ialah aturan kerja yang automatik. Apabila sampai saja masa untuk buat, kita terus buat. Takde masa nak layan jiwa malas mengada.

 

Antara tabiat buruk yang perlu anda buang adalah suka bertangguh kerja, buka telegram/whatsapp, FB, youtube, main games, layan movie dan lain-lain aktiviti yang tidak produktif.

 

Kita tak akan berkembang kalau hidup selesa dan semuanya senang. Jika kereta perlukan minyak untuk bergerak, kita perlukan Positive Energy untuk Menggerakkan Tindakan kita. Faham ke Faham?

 

Sekarang…

 

Untuk mewujudkan disiplin dan tabiat anda wajib ada jadual harian anda sendiri supaya anda istiqomah di laluan yang betul.  Di bawah adalah contoh jadual harian yang boleh anda ikut dan ubah ikut situasi anda sendiri.

 

11.30am - Monitor Website & Iklan FB/Insta & Adwords

12am - Masuk Tidur.

5.30am - Solat Tahajud & Subuh dan Surah Al-Waqiah. 

7am - Hantar Good Morning Wish Client

8am - Hantar anak & Isteri Kerja

8.30 – Solat Dhuha

9am - Huddle Meeting (Isnin, Rabu & Jumaat)

9am - Prepare Prospek List/ Check email (Set Appointment)

10am - Bincang Strategy (Team Sales)

11am - Submit Sales (Jika ada)

12am - Ambil anak kat sekolah

1pm - Lunch & Solat

2pm - Sambung call / Appointment

5pm - Solat & Ambik wife kerja

6pm - Rehat / Standby Appointment

7.30pm – Solat Maghrib

8pm - Appointment/ Whatsapp

10pm - Tidurkan anak

11pm - Sembang dengan isteri


https://kliksini.my/4uTV4

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Peringatan

Ini adalah blog peribadi.Sebarang pendapat yang saya luahkan di sini adalah dari saya sendiri ,tidak melibatkan mana mana pihak kecuali jika saya letakkan nama pemiliknya.
Sebarang PRINT SCREEN terhadap blog ini adalah dilarang kecuali atas keizinan tuan punya blog. Tuan punya blog tidak teragak agak mengambil tindakan undang-undang jika hak persendirian ini dicabuli.

Pendapat penulis tidak semestinya kekal dan sebarang kesalahan tatabahasa dan ejaan adalah disengajakan bagi menghasilkan karya yang santai serta mudah difahami.

Terima Kasih ..

Risi Yusoff