24/10/2022

KENALI PELANGGAN ANDA

 

KENAL PELANGGAN/AUDIENCE anda sedalam-dalamnya Ya, jangan anggap produk anda ‘terlalu power’, sehinggakan semua orang jadi sasaran marketing anda. Fokus kepada audience yang anda target sahaja.

 

Kenapa?

 

Lain audience, lain setting dan ayat yang boleh menarik mereka. Katakan anda mahu menjual produk kurus, audience wanita, berumur 25 hingga 35, dan wanita 35 hingga 45. Kedua-dua julat umur itu pun ada ‘basic’ needs yang berlainan. Jika 25-35 mungkin mereka mahu kelihatan mengancam macam anak dara, manakala untuk wanita 35 hingga 45 tahun, mereka mahukan kesihatan berbanding nampak cantik.

 

Belajar kenal pelanggan sebab duit datang dari pelanggan. Bukan dari produk. Ramai peniaga yang ada produk hebat dan berkualiti. Tapi tersorok balik pintu, bertimbun bawah tangga & bersembunyi bawah katil.

 

Ramai yang tak tahu, kalau kita fokus sangat pada produk, lagi susah kita nak menjual. Produk bukan jawapan kenapa takde orang beli ke tak. Yang patut kita fokus adalah pada pelanggan! Banyak kes produk tak terjual, bila dah keluar modal baru tahu produk tu sebenarnya tak laku. Logiknya, sesuatu produk dicipta bersebab.

Berus gigi dicipta sebab tak nak gigi kotor, berkuman & rosak disebabkan pemakanan. Berus gigi adalah penyelesaian kepada masalah ni. Boleh nampak?Yang paling penting sebenarnya adalah masalah pelanggan.

 

Tanpa ada masalah gigi rosak, orang tidak akan cari penyelesaian.

Dan idea berus gigi ni tidak akan timbul. Macam mana nak fokus kepada masalah pelanggan?

 

Fikir dan bayangkan siapa yang perlukan produk atau servis anda. Bayangkan bagaimana rupa prospek yang anda sedang cari tu.

 

Tak tahu bagaimana caranya?

 

Ok, mula-mula bina soalan-soalan yang berkaitan dengan pelanggan anda, kemudian, anda jawab sendiri soalan tersebut.

 

Saya bagi contoh soalan;

Siapakah pelanggan anda?

Di manakah mereka berada/tinggal?

Adakah mereka lelaki atau wanita?

Apakah hobi mereka?

Berapa umur mereka?

Apa pekerjaan mereka?

   dan lain-lain lagi.

 

Ini adalah antara soalan-soalan yang anda boleh BINA dan JAWAB. Lebih banyak soalan yang anda boleh bina, anda akan lebih kenal siapa pelanggan anda. Pelanggan anda akan jadi lebih TARGETTED dan SPESIFIK, lebih mudah untuk anda buat iklan nanti. Seterusnya gali lebih dalam lagi.

 

Pelanggan adalah lubuk emas kepada bisnes. Pelanggan akan bagi kita idea, produk apa yang confirm dia akan beli. Macam mana?

  • Cari apa MASALAH pelanggan.
  • Cari apa kerisauan (PAIN) pelanggan kalau masalah ni tak selesai.
  • Cari apa produk (PENYELESAIAN) yang boleh hilangkan kerisauan pelanggan.

 

Tak cukup 3 maklumat ni, jangan mimpi kita dah boleh menjual. Orang sibuk kerja, balik malam, tak sempat masak = MASALAH. Orang lapar kalau tak makan = PAIN.

Orang akan cari makanan siap, terus bawak balik = PENYELESAIAN.

Dengan maklumat ni, kita boleh dapat idea untuk jual makanan yang senangkan pelanggan boleh terus beli dan makan.

 

Kesimpulannya, nak menjual WAJIB kenal pelanggan dulu. Bila dah kenal, macam-macam produk kita boleh jual. Kalau fokus kepada produk, cuma produk tu je yang kita mampu jual. Itupun kalau terjual.

 

Produk atau servis anda mungkin ada puluhan, malah ratusan ciri dan manfaat kepada pelanggan.Tapi biasanya pelanggan membeli hanya kerana 1, 2 atau beberapa sebab kecil saja.

 

Tugas kita, adalah CARI reason KENAPA mereka nak beli produk kita. Apa DOMINATING FACTOR BUYING mereka.

 

2.2 APA PELANGGAN BELI?

 

Untuk menjual produk anda kena buat kajian, apa sebenarnya yang pelanggan beli? Boleh ke anda jawab soalan ini?

 

Atau selama ni anda tak pernah fikir langsung pasal benda ni? Anda hanya menjual produk saja tanpa mengetahui intipati apa yang pelanggan beli. Kenapa kita mesti tanya apa SEBENARNYA yang pelanggan beli? Bukan ke pelanggan beli produk?

 

Untuk menjawab soalan ni , kita perlu ada EMPATY. Howard Schultz bekas CEO Starbucks menegaskan bahawa sifat empati kepada orang lain membolehkan anda untuk menjadi peniaga yang lebih baik kerana ia hanya memerlukan anda berhenti berfikir tentang diri anda dan sebaliknya, memberi tumpuan kepada orang lain (pelanggan, ahli pasukan, dll).

 

Anda perlu tempatkan diri anda sebagai pelanggan dan berfikir dari sudut pandangan mereka.  

 

Pelanggan tak membeli produk. Mana ada pelanggan bangkit saja dari tidur terus saja-saja niat nak beli produk.

 

Mesti ada sebab di sebalik itu kenapa dia mahu beli produk. Tentu ada masalah yang pelanggan mahu selesaikan. Mesti ada benda yang pelanggan perlukan.

 

Kita kena tahu, apa sebenarnya yang pelanggan beli dan apa sebenarnya yang kita jual.

 

Pelanggan beli produk yang paling utama adalah untuk:

  • Selesaikan masalah
  • Capai matlamat dan impian

 

Dr.Joe Vitale mengatakan dengan lebih spesifik kenapa pelanggan membeli dalam bukunya Buying Trances terdapat 26 faktor kenapa pelanggan membeli. Saya senaraikan hanya 5 yang teratas iaitu untuk :

  • Buat Duit
  • Jimat Duit
  • Jimat Masa
  • Memudahkan Kerja
  • Untuk Lebih Selesa

 

Yang pastinya mesti ada alasan kenapa pelanggan membuat pembelian. Yang penting anda kena gali lebih mendalam sebab musabab kenapa pembelian dibuat.

 

TANPA memahami masalah yang pelanggan mahu selesaikan dan apa matlamat yang pelanggan mahu capai dengan pembelian produk yang kita jual.

 

Bisnes anda memang akan ke laut!.

 

Selama ni kita fikir pasal produk je! Kita stuck kat situ. Ramai orang sangkut kat situ. Kalau kita buat sama macam orang lain, kita pun akan dapat sama macam kebanyakan orang lain dapat.

Apa yang kebanyakan orang lain dapat? Telur ayam!

Dengan bertanyakan soalan, “Apa sebenarnya yang kita jual dan kenapa pelanggan membeli dari kita?” kita sebenarnya sedang menggali lebih dalam. Kita sebenarnya sedang pergi lebih jauh untuk mengenali pelanggan.


https://kliksini.my/4uTV4

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Peringatan

Ini adalah blog peribadi.Sebarang pendapat yang saya luahkan di sini adalah dari saya sendiri ,tidak melibatkan mana mana pihak kecuali jika saya letakkan nama pemiliknya.
Sebarang PRINT SCREEN terhadap blog ini adalah dilarang kecuali atas keizinan tuan punya blog. Tuan punya blog tidak teragak agak mengambil tindakan undang-undang jika hak persendirian ini dicabuli.

Pendapat penulis tidak semestinya kekal dan sebarang kesalahan tatabahasa dan ejaan adalah disengajakan bagi menghasilkan karya yang santai serta mudah difahami.

Terima Kasih ..

Risi Yusoff