07/11/2022

DOMINATING BUYING FACTOR

 

"Apa manfaat utama yang cik cari dalam produk ni?"Ini soalan magik yang harus kita selalu tanya prospek dan pelanggan kita. Prospek kita mesti ada sebab kenapa mereka 'bertanya'. Kalau tidak mereka tidak akan call, PM, whatsapp dan sebagainya. Kita mesti tahu KENAPA.

 

Bila customer tak pasti masalah mereka, tanggung jawab kita untuk kena tahu. Ini orang panggil FACT FINDING.

Ayat anda guna--> "Terima kasih berminat, etc.... Boleh saya tahu apa masalah puan yang saya boleh bantu?:

Kadang-kadang customer tak pasti apa masalah mereka. jadi anda kena bagi ayat ni--> "izinkan saya kongsi kelebihan produk XYZ. (copy paste senarai manfaat, senarai masalah yang diselesaikan)"

 

Contohnya, kita bisnes kat pasar malam, terdapat 10 aneka jenis makanan tersusun atas meja. Ada drumstick goreng, kepak goreng, dada, hati, pedal dan lain2. Kemudian bakal pelanggan datang, takkan kita expect dan sangka pelanggan akan beli semuanya? No!

Mereka ada sebab kenapa mereka datang dan nak beli sesuatu tentang apa yang mereka cari di gerai kita.

 

So, untuk tahu semua tu. Kita mestilah tanya. " haaa , kak. Nak apa kak?? Kepak ke? Drumstick ke? ??? "Masa tu, mereka bukak mulut, barulah kita tahu apa yang mereka mahu dan tak mahu. Betul tak?

 

Dan bukan kita tahu segalanya apa mereka mahu walaupun kita jual semuanya. Itulah value yang ada dalam "Pertanyaan". Nampak simple but powerful.

 

Contohnya jual makanan di pasar malam tadi. Pelanggan bukan beli makanan. Pelanggan tidak membeli produk atau perkhidmatan, mereka membeli manfaat dan penyelesaian.

 

Pelanggan beli penyelesaian supaya tidak perlu masak, ketenangan hati dapat beri keluarga makan sedap dan cepat tanpa perlu menunggu masa memasak yang lama.

 

Pelanggan beli masa dan tenaga supaya tidak perlu luangkan masa masak dalam keadaan penat baru balik kerja. OK yang ini special sikit. Kita fikir lebih luas!

 

Katakan kita banyak persaingan di pasar malam itu. Apa kita boleh buat supaya bisnes kita boleh pergi lebih jauh? Semasa menjual makanan di pasar malam, dapatkan butir daripada pelanggan kita. Kenalpasti apa mereka mahu. Dalam ramai-ramai yang beli makanan di pasar malam itu.

 

Ada tak agaknya yang mahu servis penghantaran makanan siap masak ke rumah setiap hari? Ada tak yang ada masalah mencari makan tengah hari / makan malam setiap hari?

 

Kalau bukan setiap hari pun, hari-hari tertentu.   INI masalah dan kemahuan mereka.

 

Kalau kita boleh penuhi dan beri APA SEBENARNYA YANG PELANGGAN BELI, kita tak perlu bersaing di pasar malam lagi.

 

Betul tak?

Nampak tak?

 

Soalan pertama saya selalunya ”what is your main concern?” Apa yang anda paling risau.. Sebab yang datang jumpa saya, 2 sebab je kalau tak jerawat, jeragat. Tapi soalan itu boleh juga digunakan untuk niche, servis provider yang lain.

 

Untuk memudahkan kita sebagai peniaga untuk bertanya masalah ataupun kenapa pelanggan mahu produk kita dengan meletakkan diri kita dalam diri pelanggan kita sendiri.

 

Dengan mewujudkan customer avatar ianya memberi kelebihan kepada penjual sebagai LANGKAH AWAL dalam mengenali kehendak prospek. Secara tidak langsung berkemungkinan besar kita sebagai peniaga lebih bersedia untuk sebarang kemungkinan soalan ataupun soalan-soalan yang kita sendiri soal akan terus kena batang hidung prospek kita. Ianya akan memudahkan proses 'close deal'.

 

Sebagai contoh pelanggan pasar malam tadi. Kita juga boleh praktis sebagai prospek ketika membeli di pasar malam. Dan jika perlu penambahbaikkan dalam servis dan produk kita, interaksi dengan pelanggan tetap ataupun pelanggan baru dengan pertanyaan apa 'expectation' mereka, juga perlu di lakukan untuk 'continous development of business' dan ianya juga secara tak langsung mewujudkan 'dominating buying factor' secara total terhadap produk dan servis kita. Beramah mesra dengan pelanggan dan bertanya tentang kepuasan mereka. PR dan Research jalan serentak.

 

benefit produk yang dicari semua orang tak sama, orang beli produk disebabkan macam-macam reason..tak sama semua orang..

Ade separuh benefit hanya akan dianggap benefit ke atas customer tu kalau kena dengan dia - Personal Relevence.


https://kliksini.my/4uTV4

1 comments:

  1. The average every day win per machine additionally jumped 19.4% from prepandemic levels. Resorts World Catskills, which is two hours north of New York City, opened in 2018 with a requirement to have 2,150 메리트카지노 slot machines on its 90,000-square-foot ground. But after a troublesome first yr, the New York State Gaming Commission agreed to cut the number of required slots to 1,600—a 26% drop.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Peringatan

Ini adalah blog peribadi.Sebarang pendapat yang saya luahkan di sini adalah dari saya sendiri ,tidak melibatkan mana mana pihak kecuali jika saya letakkan nama pemiliknya.
Sebarang PRINT SCREEN terhadap blog ini adalah dilarang kecuali atas keizinan tuan punya blog. Tuan punya blog tidak teragak agak mengambil tindakan undang-undang jika hak persendirian ini dicabuli.

Pendapat penulis tidak semestinya kekal dan sebarang kesalahan tatabahasa dan ejaan adalah disengajakan bagi menghasilkan karya yang santai serta mudah difahami.

Terima Kasih ..

Risi Yusoff