16/11/2016

Asas Menjadi Kaya Adalah Menyimpan

Surah Yusuf, Verse 47: قَالَ تَزْرَعُونَ سَبْعَ سِنِينَ دَأَبًا فَمَا حَصَدتُّمْ فَذَرُوهُ فِي سُنبُلِهِ إِلَّا قَلِيلًا مِّمَّا تَأْكُلُونَ Yusuf menjawab: "Hendaklah kamu menanam bersungguh-sungguh tujuh tahun berturut-turut, kemudian apa yang kamu ketam biarkanlah dia pada tangkai-tangkainya; kecuali sedikit dari bahagian yang kamu jadikan untuk makan.

Salam.

Formula untuk kaya telah lama dibongkar dalam Al-Quran...iaitu dengan menyimpan.

Sikap pertama yang perlu ada untuk menjadi kaya adalah dengan memupuk tabiat menyimpan dalam diri.

Namun berapa ramai yang boleh mengamalkan tabiat luar biasa ini...termasuklah penulis...kenapa? Kekadang bila dihujung bulan..duit entah kemana.

Jika anda membaca buku2 mengenai kekayaan sekalipun...formula sama akan diguna pakai iaitu dengan menyimpan..ada yang mengesyorkan membuat 10% daripada pendapatan bulan untuk disimpan dalam ASB atau Tabung Haji (Terbaik setakat ini).

Kita mungkin tidak dapat meramal masa depan..namun secara umumnya kita dapat merasakan apa yang akan berlaku dalam 7 tahun ke hadapan..mungkin anak-anak akan bertambah..mungkin juga terdapat anak2 yang akan memasuki universiti...dan semuanya itu memerlukan kos...anda tidak memerlukan ilmu takwil mimpi untuk meramal masa depan.

Kerana kita sedar dengan sistem yang diguna pakai dalam negara sekarang ianya adalah sesuatu yang akan ditempuhi.

Menabunglah untuk kaya..jangan ditunggu 7 tahun kemarau panjang bersua muka.

Ibrah dari Surah Yusuf.

Wassalam.

0 comments:

Post a comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Peringatan

Ini adalah blog peribadi.Sebarang pendapat yang saya luahkan di sini adalah dari saya sendiri ,tidak melibatkan mana mana pihak kecuali jika saya letakkan nama pemiliknya.
Sebarang PRINT SCREEN terhadap blog ini adalah dilarang kecuali atas keizinan tuan punya blog. Tuan punya blog tidak teragak agak mengambil tindakan undang-undang jika hak persendirian ini dicabuli.

Pendapat penulis tidak semestinya kekal dan sebarang kesalahan tatabahasa dan ejaan adalah disengajakan bagi menghasilkan karya yang santai serta mudah difahami.

Terima Kasih ..

Risi Yusoff