29/01/2014

Kaki Pukul

Salam,


Sedang aku duk sibuk tengah layan pening depan PC, Aduhai ... awal tahun baru pun sudah bikin pening.

tetiba handset aku berbunyi,  tertera nombor telefon Adik aku yang bekerja di Pasir Gudang Johor Bharu .


Adik aku ni umur awal 30 an . lahir aku dulu baru dia .. sebab tu aku panggil dia adik ..heeee.


" Haloooo!! Assalammualaikum!" Dia mengucapkan salam sejahtera.

" Waalaikummusalam". Jawab aku sambil mengalihkan pandangan aku daripada pc, yang sejak tadi memedihkan biji mata aku yang sebelah kanan.. aku memandang keluar tingkap melihat Bangunan UBN dan Cabana In yang terletak di Jalan P.Ramlee.


" Si, aku baru keluar lokap, 20.1.2014 aritu kena tahan masuk lokap" . Dia memulakan perbualan.

" hah!!!" , aku rasa kurang jelas apa yang aku dengar .. mintak kepastian.

" ye, baru keluar lokap pasir gudang . 4 hari masuk lokap, dapat jugak merasa bubur nasi air kat penjara yang paling besar kat pasir gudang tu ." sambung dia lagi .

" Mu wat gape sampai kena lokap? " , aku cuba cari punca, cuba cover rasa terkejut..

" aku katok orang." balas dia lagi .

" la teruk ke mu katok ." Tanya aku lagi .

" teruk la jugak retak tulang belakang , kena dengan kayu baseball." jawab dia lagi ..

" kes gape " aku tanya lagi .

" Dia main bini kawan. aku tumbuk sekali je.. tapi diaorang petik nama. tujuh2 orang masuk lokap ." jawab dia lagi .

" Kena reman 4 hari , ayah dengan mak ada datang sebab masuk court, sekarang semua dah setle dah ." sambung dia lagi .

" okay la tu, mu jangan la panas baran sangat .. kena banyak bersabar " aku cuba beri nasihat.


" ingatla kat anak-anak dengan bini, sian kat diaorang.." nasihat aku lagi .

" Itu la sian dekat ayah ngan mak kena datang Johor ... lain kali dok wat doh" jawab dia lagi .


" Mu keje dok arini, " Tanya aku sebab takut kes masuk lokap dia kena buang kerja.

" Kerja shift malam, malam karang baru masuk" jawab adik aku lagi .

" Alhamdulillah." aku berkata dalam hati .. jangan la sampai menyusahkan anak2 dan isteri kalo kena buang kerja .. sape nak tanggung diaorang.


" Balik kampong dok ? " Tanya adik aku tu .

" Tak balik sebab Kak Humaira sarat sekarang nie" jawab aku .

" Kita jumpa Hari Raya Puasa nanti la kat kampong" balas dia lagi .

" Okay , Jumpa kampung nanti ." jawab aku sebelum memberikan Salam.


Moral cerita nie... kalo kita gangster masa sekolah menengah jangan kita bawak bila dah berkeluarga.. dulu walaupun kita gangster kiter hanya menyusahkan ayah dan mak .. tapi sekarang sanggupkah kita melihat air mata anak2 dan isteri tersayang gugur bercucuran lantaran kebodohan dan panas baran kita.



Wassalam.

Kaki Pukul

0 comments:

Post a comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Peringatan

Ini adalah blog peribadi.Sebarang pendapat yang saya luahkan di sini adalah dari saya sendiri ,tidak melibatkan mana mana pihak kecuali jika saya letakkan nama pemiliknya.
Sebarang PRINT SCREEN terhadap blog ini adalah dilarang kecuali atas keizinan tuan punya blog. Tuan punya blog tidak teragak agak mengambil tindakan undang-undang jika hak persendirian ini dicabuli.

Pendapat penulis tidak semestinya kekal dan sebarang kesalahan tatabahasa dan ejaan adalah disengajakan bagi menghasilkan karya yang santai serta mudah difahami.

Terima Kasih ..

Risi Yusoff